با انتشار نتیجه کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها، مشخص شد که تنها هشت درصد از پذیرفته‌شدگان از مدرسه‌های دولتی هستند و دو دهم درصد از آنها، از دهک نخست ــ فرودست‌ترین بخش جامعه ــ می‌آیند.

در سایه‌ی انتقادها به فقدان عدالت آموزشی، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، در برنامه‌ای تلویزیونی اما از کالایی‌شدن آموزش و مدرسه‌های گران‌قیمت خصوصی ــ غیرانتفاعی ــ دفاع کرد و گفت:

هزينه‌های بالای مدارس غيرانتفاعی عادی است، شما اگر بخواهيد يک ماشين مدل‌بالا هم سوار شويد بايد پول بيشتری بدهيد.

رضامراد صحرایی در برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو گفت که مدرسه‌های «فلان شخصیت کشوری» بسیار موفق بوده‌اند و «از دانشگاه‌ها هم بیشتر خدمت کرده‌اند» ــ اشاره‌ای برای نمونه به مدرسه‌های فرهنگ، زیر نظر حداد عادل، که شهریه‌های بالایی دارند.

او در پاسخ به اعتراض مجری که تنها «خانواده‌های پولدار» می‌توانند فرزندانشان را به چنین مدرسه‌هایی بفرستند، گفت:

فرد می‌رود انتخاب می‌کند. در کجای دنیا این طوری نیست؟ شما وقتی ماشین مدل‌بالاتری بخواهید تهیه کنید، باید پول بیشتری پرداخت کنید.

مجری در آنجا به او تذکر داد که نباید آموزش را با کالا مقایسه کند و آموزش طبق قانون اساسی در ایران رایگان است.

Ad placeholder

شهریه مدرسه‌های حداد عادل

طیبه ماهروزاده، همسر حداد عادل در برنامه «زاویه» در آبان ۹۸ درباره مدرسه‌ فرهنگ گفته بود:

با تاسیس مدارس غیر انتفاعی مخالف بودم، اما خودم به عنوان موسس، مدرسه‌ای راه اندازی کردم. زیرا پسرم می‌خواست به رشته علوم انسانی برود و ما نیز به دنبال مدرسه‌ای بودیم که محیط آن سالم باشد، اما پیدا نشد چرا که مدارس برای رشته علوم انسانی، دانش‌آموزان ضعیف را جذب می‌کردند.

پس از این سخنان‌اش بود که گزارش‌های هرچه‌بیشتری از شهریه پرداختی در این مدرسه‌ها منتشر شد.

رویداد ۲۴ درباره میزان شهریه در مدرسه دخترانه فرهنگ الهیه تهران که دختر و عروس حداد عادل در آن تدریس می‌کنند، چهار سال پیش، در آبان ۹۸، چنین گزارش می‌دهد:

شهریه این مدرسه از ۱۷ میلیون تومان شروع می‌شود و برای دانش آموزان کلاس‌های بالاتر مانند دهم، یازدهم و دوازدهم به ۲۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

این شهریه هم‌اکنون بالاتر رفته، درحالی که طبق جدول ابلاغی شهریه مدرسه‌های «نمونه دولتی»، بازه شهریه باید بین ۴,۵ تا ۱۴ میلیون تومان باشد.

Ad placeholder

واکنش‌ها به سخنان صحرایی

صحرایی چهارمین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و دومین وزیر این وزارتخانه در دولت ابراهیم رئیسی است؛ دولتی که در ادبیات‌اش دم از تلاش برای «عدالت» می‌زند و در سیاست‌های واقعی‌اش ــ از جراحی اقتصادی تا مولد‌سازی دارایی‌های دولت تا سیاست‌های آموزشی ــ به تعمیق شکاف بین فقیر و غنی و افزایش انواع نابرابری‌ها دامن زده است.

روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه‌ای اصول‌گرا، در واکنش به سخنان صحرایی نوشت:

سخنی که از زبان وزیر آموزش و پرورش اظهار شد، از زاویه‌ای دیگر حرف دل حاکمان کشور و بیان وضعیتی است که آموزش و پرورش و ملت ایران هم اینک با آن مواجه هستند. واقعیت این است که آموزش وپرورش ابزاری برای کسب منزلت اجتماعی و علم و دانش وسیله‌ای برای ورود به دانشگاه و قبولی در رشته‌هایی که معتبر شناخته می‌شوند، تبدیل شده است.

یک ماه و نیم پیش از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به صحرایی، وزیر سابق، یوسف نوری کناره‌گیری کرد. علت این کناره‌گیری که پس از سلسله‌ای از حمله‌های شیمیایی به مدرسه‌های دخترانه صورت گرفت، تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان اعلام شد.

سخنان صحرایی در تلویزیون حالا احتمال استیضاح او را قوت بخشیده است.

علی خضریان، نماینده تهران در همین راستا در توییتی نوشت:

دفاع غیرمسئولانه جناب رضا مراد صحرایی از طبقاتی شدن مدارس که به قول رهبری این بی‌عدالتی محض به هیچ وجه قابل قبول نیست حاکی از عدم باور وی به عدالت آموزشی در آموزش و پرورش است. لذابه احترام فرزندانی که آموزش رایگان و با کیفیت حق قانونی آن هاست استیضاح وزیر را پیگیری می‌کنیم.