به گزارش رسانه محلی «سویدا ۲۴»، معترضان روز دوشنبه ۵ سپتامبر/۱۳ شهریور به خیابان‌های میدان الکرامه سویدا هجوم آوردند و با اهتزار پرچم جامعه دروزی، شعارهای ضد دولتی سر دادند.

مردم معترض در این تظاهرات با شعار «زنده باد سوریه، مرگ بر بشار اسد»، خواستار پایان حکومت اسد، آزادی غیرنظامیان زندانی و همچنین بهبود شرایط زندگی شدند. اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب ۲۰۱۵، که خواستار آتش‌بس و حل و فصل سیاسی بحران در سوریه است، از جمله خواسته‌های دیگر معترضان بود.

اعتراضات در استان سویدای سوریه وارد سومین هفته خود شده است. تظاهرات در ابتدا به دلیل تورم فزاینده و وضعیت بد اقتصادی این کشور جنگ‌زده آغاز شد، اما به سرعت به اعتراضات علیه حکومت بشار اسد تبدیل شد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تظاهرات روز دوشنبه در حومه شهر سویدا، مرکز این استان برگزار شد و زنان و مردان خشمگین خواهان سرنگونی حکومت اسد شدند. عده‌ای مجسمه پدر او حافظ اسد را پایین کشیدند و تکه تکه کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا هم گزارش داد معترضان ابتدا وارد ساختمان شهرداری سویدا شدند و مجسمه حافظ اسد را از حیاط بیرون آوردند، آن را به خیابان مجاور بردند و در آن‌جا شکستند. برخی از تظاهرکنندگان با عصبانیت تکه‌های مجسمه روی‌زمین افتاده را لگدمال کردند.

در ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و از سوی فعالان مخالف، چندین تظاهرکننده هم تا ساختمان شعبه محلی سازمان تأمین اجتماعی راهپیمایی کرده و پوستر عظیم بشار اسد را پاره می‌کنند.

روز دوشنبه هشتمین سالگرد ترور شیخ وحید بالوس از منتقدان بشار اسد بود. او از جوانان در سویدا خواسته بود که از رفتن به خدمت سربازی خودداری کنند.

بالوس، یکی از حامیان قوی شورشیان در تلاش برای سرنگونی اسد، در انفجار بمب ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ کشته شد. ۲۵ نفر دیگر در این انفجار کشته شدند. برخی حکومت را مسئول این قتل می‌دانند.

استان سویدا تا حد زیادی از جنگ ۱۲ ساله سوریه که منجر به کشته شدن نیم میلیون نفر، زخمی شدن صدها هزار نفر و ویران شدن بخش‌هایی از این کشور شد، دور ماند. جنگ نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی قبل از آن را آواره کرده است، از جمله بیش از ۵ میلیون نفر که در خارج از کشور پناهنده اند.

دروزی‌ها اکثریت جمعیت استان سویدا و حدود ۵ درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. آن‌ها شاخه‌ای از اسلام شیعی هستند و بین حامیان و مخالفان بشار اسد تقسیم شده‌اند.

در اواخر ماه اوت، معترضان خشمگین به دفاتر محلی حزب حاکم بعث در سویدا یورش بردند و برخی دیگر بزرگراهی که این استان را به دمشق، پایتخت سوریه متصل می‌کند، مسدود کردند.