پایگاه خبری حال‌وش که اخبار مربوط به استان سیستان‌ و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر کرده است درباره دادن «وعده‌های توخالی» به خانواده‌های کشته‌شدگان «جمعه‌های خونین» زاهدان و خاش از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به منظور راضی‌کردن آنان برای حضور در دیدار علی خامنه‌ای با «اقشار مختلف استان سیستان‌ و بلوچستان در روز ۲۰ شهریور ماه».

بر اساس تازه‌ترین گزارش حال‌وش در روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور، مصطفی محامی، نماینده خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان، برای «متقاعد کردن سران طوایف و اقشار با‌نفوذ» به شهر خاش سفر کرده است.

همچنین در روزهای اخیر، از سوی دفتر محامی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان دستگاه‌های امنیتی، تماس‌های گسترده‌ای با خانواده‌های جان‌باختگان «جمعه‌های خونین زاهدان و خاش» برای دعوت آنان به دیدار با علی خامنه‌ای گرفته شده است که طبق اطلاعات حال‌وش، «جملگی خانواده‌های دادخواه» به این درخواست‌ها «پاسخ منفی» داده‌اند.

این پایگاه خبری روز چهارشنبه ۱۵ شهریور هم در گزارشی در کانال تلگرامی خود نوشت که طبق اطلاعات رسیده، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای این دیدار احتمالی از «کمک و همکاری برخی از عوامل بومی خود در سیستان و بلوچستان تحت عنوان معتمد و ریش‌سفید» استفاده می‌کنند.

سفر محامی به خاش اما با «سخنان غیر‌مترقبه مردم و حاشیه‌هایی» نیز همراه شده است.

حاشیه‌های مطرح‌شده عبارتند از این‌که عده‌‌ای از شهروندان در جلسه با محامی، «خواستار آزادسازی علما شده‌اند» و نماینده خامنه‌ای در پاسخ گفته است:

بیشترین تضمین برای آزادسازی علما خود این افراد هستند و باید متنبه شده و دست از خرابکاری خود بردارند.

برداشت مطرح‌شده از سوی حال‌وش درباره صحبت‌های محامی این است که حاکمیت خواستار ارائه تضمین‌هایی از سوی روحانیون اهل سنت بلوچ است که «رویه انتقادی خود نسبت به حاکمیت» را تغییر دهند.

به دنبال وقایع روزهای هشتم مهر و ۱۳ آبان ۱۴۰۱ که به نام جمعه خونین زاهدان و جمعه خونین خاش شناخته می‌شوند، دست‌کم ۱۲۳ شهروند اعم از زنان و کودکان کشته و ده‌ها تن دچار نقص عضو، نابینایی و جراحات دیگر شدند.

اعتراض‌ها به آنچه سرکوب خونین جمهوری اسلامی در این روزها رقم زد و انتقادها از حاکمیت، باعث شده است تعداد قابل توجهی از روحانیون اهل سنت منطقه زندانی شوند که از جمله آنان می‌توان به عبدالمجید مرادزهی و فتحی محمد نقشبندی اشاره کرد.

مرادزهی اهل شهرستان خاش و نقشبندی اهل شهرستان سرباز است.

نماینده خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان اما از تدارک سفر گروهی دو هزار‌ نفری از مردم استان سیستان و بلوچستان برای حضور در سخنرانی خامنه‌ای در تهران خبر داده است. به گزارش حال‌وش، پس از این اعلام، تمام ارگان‌های حکومتی «برای متقاعد کردن اقشار تأثیر‌گذار بلوچستان از جمله روحانیون و ریش‌سفیدان طوایف» بسیج شده‌اند:

این در حالی است که به باور اکثر مردم سیستان و بلوچستان و فعالان سیاسی، حاکمیت قصد دارد تحت عنوان «دیدار برخی از مردم استان و خانواده‌های کشته‌شدگان با رهبری»، علاوه بر ایجاد «جو انشقاق و اختلاف بین مردم بلوچ»، جایگاه مردمی و دادخواهی مسجد مکی و مولانا عبدالحمید را که «صدای دادخواهی همه مردم ایران بوده» تضعیف کند.