خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهارشنبه ۲۲ شهریور تصاویری از اعزام تجهیزات زرهی نیروی زمینی سپاه به مرزهای شمال غربی ایران منتشر کرد.

جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست خواهان ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای احزاب و گروه‌های مخالف کرد در اقلیم کردستان عراق است و بارها به مقر این گروه‌ها حملات توپخانه‌ای انجام داده است. این حملات به ویژه در پی اعتراضات سراسری سال گذشته تشدید شده است.

تیر ماه امسال محمد‌کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العهد»، وابسته به گروه شیعه «عصائب اهل حق» عراق، از توافق تهران و بغداد درباره خلع سلاح نیروهای مخالف کُرد خبر داده بود.

به گفته او، در توافق بغداد و تهران «خلع سلاح اپوزیسیون ایران و اخراج آن‌ها از اردوگاه‌های نظامی تصریح شده است».

مدتی بعد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به این توافق گفت که این گروه‌ها تا ۲۸ شهریور باید خلع سلاح شوند و این موعد به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

لشکرکشی برای کردستان یا آذربایجان؟

گزارش تصویری تسنیم ابتدا با یک «اشتباه» جنجالی منتشر شد. این خبرگزاری امنیتی در خبر اولیه به ‌اشتباه اعزام نیروها را در پی تنش میان آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده بود.

دو مقام جمهوری اسلامی اعزام نیرو به مرزهای شمال غرب ایران را رد کردند.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی در باکو هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

با توجه به انتشار مجدد فیلم‌ها و اخبار جعلی از سوی منابع ناشناس و مغرض در خصوص گسیل نیرو‌ها و تجهیزات نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به مناطق مرزی شمال‌غرب کشور (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) برابر اطلاعات رسمی و موثق، بدین وسیله هر گونه نقل و انتقالات نظامی از سوی نیرو‌های مسلح کشورمان در مناطق مذکور اکیدا تکذیب می‌شود.

کانال سپاه پاسداران نیز نوشت که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، اعزام و تقویت نیرو‌های نظامی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را رد کرده است.

جمهوری اسلامی ماه‌هاست با جمهوری آذربایجان بر سر روابط نزدیک این کشور با اسرائیل اختلافات جدی دارد که گاه به رزمایش‌های نظامی مرزی نیز انجامیده است.

نخست‌وزیر عراق در تهران

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق که چهارشنبه ۲۲ شهریور به تهران سفر کرد، خبر داد که عراق انتقال گروه‌های کُرد به اردوگاه‌های دور از مرز اقلیم کردستان با ایران را آغاز کرده است.

او در پی تهدید مقام‌های ایرانی مبنی بر تمدید نشدن «ضرب‌الاجل»، سه‌شنبه نیز خبر داده بود که روز چهارشنبه به تهران سفر خواهد کرد تا شخصاً این پیام را ابلاغ کند و از هر گونه تشدید تنش در مرز جلوگیری شود.

حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی فواد حسین نیز بار دیگر از عراق خواست تا هر چه زودتر و در چارچوب توافق موجود این جابه‌جایی را انجام دهد.

وزیر امور خارجه عراق در این نشست توضیح داد هدف بغداد این است که این گروه‌ها در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند و به یک‌سری اردوگاه‌های پناهندگان در عمق اقلیم کردستان منتقل شوند.

او افزود که این کار «تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان» صورت خواهد گرفت.

فواد حسین همچنین تاکید کرد عاقلانه نیست خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار بگیرد.