همزمانی تشدید اختلال در اینترنت با سالگرد قتل ژینا تصادفی نیست با وجود این وزیر ارتباطات می‌گوید علت کندی سرعت اینترنت در نیمه شب‌های هفته اخیر جایگزینی تجهیزات جدید به شبکه و اتصال تدریجی بیش از ۷۷۰ روستای جدید سیستان و بلوچستان در دو سال گذشته به شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) دوشنبه ۲۰ شهریور در رسانه‌ها اخباری مبنی بر اختلال در اینترنت منتشر شد. در پی آن شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن اعلام کرد که «برای ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و بر اساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تأمین و مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است». 

Ad placeholder

 این شرکت همچنین تأکید کرد براساس فرآیند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه روز (اکثراً بامداد)، در قالب down time فنی انجام می‌شود.

عیسی زارع‌پور چهارشنبه ۲۲ شهریور در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت:   

درحال توسعه شبکه هسته مخابراتی کشور هستیم. تجهیزات جدید در شبکه قرار می‌گیرد و ظرف شش‌ماه آینده ۵۰ درصد به ظرفیت لایه آی‌پی شبکه اضافه می‌کنیم. این کار معمولاً در نیمه‌شب انجام می‌شود و برخی مناطق به‌دلیل ارتقای شبکه حدود ساعت ۱ الی ۲ شب اختلالات محدودی خواهند داشت.

به گفته زارع‌پور کاهش کیفیت اینترنت از قبل به اپراتورها اطلاع‌رسانی شده بود. 

او در ادامه گفت که در دو سال گذشته ۷۷۰ روستای جدید به اینترنت متصل شده‌اند. به گفته وزیر ارتباطات از مجموع حدود ۵۰ هزار روستا، یک هفتم روستاهای متصل‌شده به اینترنت در دو سال اخیر در استان سیستان و بلوچستان بوده است. بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و بیش از هزار کیلومتر فیبر نوری کشیده شده است. 

وزیر ارتباطات وعده داد که تا پایان سال تمام روستاهای سیستان و بلوچستان متصل به اینترنت می‌شود.

با وجود تمام ادعاها و استدلال‌های وزیر ارتباطات، اکنون که در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی هستیم یکی از حوزه‌های سرکوب حاکمیت تمرکز بر محدود کردن اینترنت و جلوگیری از ارتباط ایرانیان داخل و خارج از ایران است.

«شبکه ملی اطلاعات» از جمله طرح‌هایی است که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند می‌تواند از طریق آن روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند و بر عدالت اجتماعی روستاهای حاشیه بیفزاید. اما این شبکه ملی در واقع دیواره‌ای اینترنتی است که ارتباط شهروندان ایرانی را محدود خواهد کرد و برای شهروندان ساکن ایران زندانی اطلاعاتی در ایران خواهد ساخت.  

مقامات جمهوری اسلامی با استفاده از این شبکه در صددند یک شبکه اینترنتی داخلی (اینترانتی) احداث کنند که به افکار غربی آلوده نباشد و حاکمیت بتواند مردم را با ایدئولوژی شیعه اسلامی دلخواه خود شست‌وشوی مغزی دهند.  

کره شمالی هم شبکه‌ مشابهی ساخته است به نام «کوانگ‌میونگ» و می‌کوشد از طریق این اینترانت دسترسی به محتوا و سانسور و نظارت بر آن را کنترل و بر کاربران نظارت کند. 

بر اساس گزارشی که مجله اینترنتی ساینس به تازگی منتشر کرده یکی از پیامدهای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برای دانشمندان و پژوهشگران مقیم ایران این است که نتوانند با جهان خارج از ایران ارتباط علمی داشته باشند. در نتیجه شبکه ملی اطلاعات ممکن است این جریان «فرار مغزها» را تسریع کند. 

مقامات ایرانی وعده داده‌اند حداکثر تا بهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را تکمیل خواهند کرد. تاکنون در چارچوب این شبکه پیام‌رسان «بله» و نسخه‌های داخلی از یوتیوب (آپارات) و آمازون عرضه شده است.