رافائل گروسی از لغو انتصاب چندین بازرس باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرونده ایران از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای شنبه ۱۶ سپتامبر / ۲۵شهریور نوشت:

امروز جمهوری اسلامی ایران مرا از تصمیمش برای لغو انتصاب چندین بازرس باتجربه آژانس که برای راستی‌آزمایی‌ در ایران ذیل توافق ان‌پی‌تی مأمور شده بودند، مطلع کرد. این تصمیم در پی لغو انتصاب اخیر یک بازرس باتجربه دیگر گرفته می‌شود.

گروسی گفت که این بازرسان از مجرب‌ترین متخصصان آژانس بوده‌اند و کار راستی‌آزمایی اساسی در ایران انجام می‌داده‌اند. او افزود:

ایران با تصمیم امروزش عملاً یک‌سوم از گروه اصلی مجرب‌ترین‌ بازرس‌های آژانس را که در ایران مأمور بودند، کنار گذاشت.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که کار ایران ذیل توافق ان‌پی‌تی مجاز است اما هشدار داد که این اتفاق توانایی آژانس برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مربوط به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت تاثیر می‌گذارد.

گروسی تصمیم ایران را محکوم کرد و آن را خلاف همکاری‌های ضروری بین آژانس و ایران دانست. گروسی گفت:

این تصمیم عمیقاً تأسف‌برانگیز ایران گام دیگری در مسیر غلط است و ضربه‌ غیرضروری دیگری به رابطه‌ پیشاپیش تنش‌آلود آژانس و ایران وارد می‌کند.

او از جمهوری اسلامی خواست به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.

در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌هایی درباره برنامه اتمی ایران صادر شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل آژانس درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی در این‌باره ابراز نگرانی کرد و گفت «به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی ادامه خواهد داد.» اتحادیه اروپا تاکید کرد اقدامات جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد اما خطرات زیادی برای اشاعه سلاح‌های اتمی دارد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه‌ای گفتند ایران همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود تا سطح هشداردهنده‌ای که به وضوح فراتر از توجیه قابل قبول غیرنظامی است، ادامه داده و اراده‌ای برای تعهد به شفافیت نشان نداده است.

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه اتمی ایران و کاهش تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد بار دیگر از ایران خواست تمام این تولیدات را متوقف کند.