تهران تایمز در گزارشی مدعی به دست آوردن اطلاعاتی شده که نشان می‌دهد یک مقام ارشد دولت بایدن که در حال حاضر میز امور ایران در کاخ سفید را اداره می کند، از احیای برجام ابراز ناامیدی کرده است.

تهران تایمز نوشته این مقام، برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه و شمال آفریقاست. این رسانه نوشته یک نوار صوتی به دست آورده که در آن مک گورک می‌گوید بعید است برجام احیا شود.

گفته می‌شود مک گورک اخیراً جای سابق راب مالی، نماینده ایران در مذاکرات با ایران را پر کرده است. به نوشته تهران تایمز در دور اخیر مذاکرات برای احیای برجام در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، مک گورک تلاش کرد تا طرف ایرانی را متقاعد کند که برکناری مالی به نفع مذاکرات با ایران است. با این حال، تهران تایمز می‌گوید اطلاعاتی به دست آورده که بر اساس آن مک گورک مطمئن نبوده که مذاکرات هسته‌ای با ایران ارزش تلاش را داشته باشد.

در فایل صورتی ادعا شده از سوی تهران تایمز او گفته: «ما با اسرائیلی‌ها در مورد بازگشت به برجام به همان شکلی که هست یا دستیابی به یک توافق قوی‌تر از قبل، اختلاف نظر داشتیم، اما من به طور فزاینده‌ای فکر می‌کنم که به احتمال کمتر به برجام بازگردیم.»

مک گورک سپس مولفه‌های طرح B ایالات متحده در قبال ایران را فاش می‌کند که شامل تحریم ها، انزوای دیپلماتیک، مقابله نظامی و خرابکاری است.

در ادامه این گزارش تهران تایمز تحلیل کرده که این برنامه‌ها همه محکوم به شکستند، چرا که اکنون تحریم‌های ایالات متحده در حالی که ایران موفق شده راه‌هایی برای کاهش اثرات اقتصادی آن ممکن بیابد، کمتر موثر است و در حال حاضر در سطوحی بی سابقه نفت می‌فروشد.

این روزنامه که پیش‌تر اسنادی درباره رابرت مالی هم منتشر کرده بود نوشته که جمهوری اسلامی «انزوای دیپلماتیک» مورد نظر آمریکا را هم شکست داده و بهبود روابط با کشورهای عربی و پیوستن به بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) را نشانه آن دانسته است.

تهران تایمز همچنین نوشته که با توجه به تقویت نیروی نظامی ایران و توانمندی های بازدارندگی رو به رشد آن هم امکان رویارویی نظامی وجود ندارد. به نوشته تهران تایمز، تنها گزینه‌ای که تا حدودی اجرا شد خرابکاری بود که ایران تا حد زیادی موفق شده از آن جلوگیری کند.

این گزارش در نهایت نتیجه گرفته که با ناکام ماندن طرح B ایالات متحده، در هفته‌های اخیر آمریکا به سمت نوعی تنش‌زدایی با ایران متمایل شده است و نشانه آن توافق مبادله زندانیان است.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور به نقل از «افراد آگاه» نوشت ایالات متحده آمریکا و ایران قرار است تا اوایل روز دوشنبه توافق تبادل زندانیان را نهایی کنند.

این مبادله که در ازای آزادسازی شش میلیارد از دارایی‌های جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی و انتقال آن به قطر نهایی می‌شود قرار است «به عنوان اولین گام به سوی مذاکرات تازه برای اعمال مجدد محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران» باشد.

تاریخ دقیق مبادله هنوز تعیین نشده است، اما گفته شده احتمالاً امروز ۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور، یک روز قبل از برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خواهد بود.

این توافق دست‌کم در بخش آزاد‌سازی دارایی‌های جمهوری اسلامی در درون آمریکا با انتقاد گسترده از جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور همراه بود. مخالفان عمدتاً جمهوری‌خواه می‌گویند که این رویه به مثابه «تشویق به گروگان‌گیری بیشتر» است و نباید هیچ معامله‌ای با رژیم جمهوری اسلامی انجام شود.