به گفته یک مقام فلسطینی، محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است این هفته با یک هیئت سعودی در کرانه باختری دیدار کند. این بخشی از دور جدید تلاش‌ها برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی است.

این مقام فلسطینی به رویترز گفت، نایف بن بندر السدیری، سفیر عربستان سعودی در اردن که به عنوان سفیر غیر مقیم در فلسطین منصوب شده، هدایت این هیئت را بر عهده خواهد داشت.

مقام‌های ریاض و تل‌آویو در روزهای گذشته اظهار امیدواری کرده‌اند که تلاش‌ها به سمت توافق برای عادی‌سازی روابط بین دو طرف در حال پیشروی است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «دو طرف در حال نزدیک شدن به موعد برقراری روابط با اسرائیل هستند.»

همزمان مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که توافق دفاعی ریاض با واشنگتن و ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی برای عربستان سعودی هنوز به نتیجه نرسیده است.

این بخشی از پیچیدگی معامله چهارجانبه آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین است. پیمان امنیتی عالی با آمریکا، ورود به باشگاه هسته‌ای در هر شکل و صورتی و البته حل مسئله ایران به صورتی که آسیبی به عربستان وارد نشود، خواسته مشخص محمد بن سلمان برای موافقت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

عربستان سعودی خواهان توافقی با ایالات متحده است که تا حد امکان به یک پیمان دفاعی متقابل نزدیک باشد – که در آن هرگونه حمله به سعودی توسط واشنگتن به عنوان حمله به ایالات متحده تلقی شود. یکی از مدل‌های ممکن، معاهده آمریکا و ژاپن است که براساس آن ژاپن به ایالات متحده حق استقرار نیروهای نظامی در این کشور را می‌دهد در ازای این قول که آمریکا در صورت حمله هر کشوری به ژاپن از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

اسرائیل هم دارای قابلیت‌های دفاعی است که می‌تواند برای دفاع از میادین نفتی عربستان مفید باشد. تضمین این همکاری نظامی دوجانبه بخش دیگری از خواسته‌های ریاض است.

از جمله مسائلی که باید حل شود، مسئله فلسطین نیز خواهد بود. عربستان سعودی خواستار احیای یک روند صلح است که منجر به راه حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته به شبکه سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده «گفت‌وگوهای سازنده‌ای» با دولت‌های سعودی و اسرائیل در مورد عادی‌سازی احتمالی روابط داشته است.

با این حال، هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است و مذاکرات در حال انجام است.

مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با میانجیگری آمریکا در سال ۲۰۱۴ شکست خورد و روابط بین دو طرف در میان موج خشونت‌ها به شدت کاهش یافت.

هفته گذشته، محمود عباس گفت تا زمانی که حقوق کامل فلسطینی‌ها اعطا نشود، هیچ توافق صلحی در خاورمیانه قابل دستیابی نیست.

همزمان، شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز خواستار احیای مذاکرات برای دستیابی به راه حل دو کشوری شد.