بر اثر آتش‌سوزی در یک جشن عروسی در شمال عراق بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

وزارت بهداشت عراق می گوید که بسیاری از مجروحان در وضعیت «ناپایدار» هستند و مجروحان با حال وخیم به بیمارستان‌های تخصصی سوختگی منتقل می‌شوند. عالی‌ترین مرجع شیعه عراق هم از این فاجعه ابراز تاسف کرد.

علی سیستانی، رهبر روحانی و بالاترین مرجع شیعه در کشور گفت: «ما از حادثه آتش‌سوزی هولناکی که در منطقه حمدانیه رخ داد، ابراز تأسف و تاسف می کنیم.»

هیات اتحادیه اروپا در عراق هم «عمیق‌ترین تسلیت» خود را به عراق در پی «حادثه غم انگیز آتش سوزی» ابراز کرده است. اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد:‌ «فکر ما با خانواده‌هایی است که از این ضایعه ویرانگر آسیب دیده‌اند. ما با عراق همبستگی می‌کنیم و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم.»

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق در پی آتش سوزی مرگبار نینوا به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه هم به خانواده‌های قربانیان این «حادثه غم انگیز» تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه و اتباع اردن هم آتش‌سوزی مرگبار در نینوا را به دولت عراق تسلیت گفت.

آتش بازی یکی از ویژگی‌های مشترک جشن‌های عروسی در عراق است و گزارش شده است که حدود ۱۰۰۰ نفر در این جشن هنگام وقوع آتش‌سوزی حضور داشتند.

گمان می‌رود مواد قابل اشتعال استفاده شده در ساخت سالن، در آتش‌سوزی نقش داشته باشد و به نظر نمی‌رسد ساختمان «اقدامات ایمنی مناسب» از جمله خروجی‌های اضطراری را در نظر گرفته باشد.

سازمان دفاع مدنی عراق همچنین از وجود پانل‌های پیش ساخته در سالن خبر داد که «بسیار قابل اشتعال و مغایر با استانداردهای ایمنی» بودند.

مقامات دفاع مدنی در بیانیه خود گفتند: «آتش سوزی باعث سقوط برخی از قسمت‌های سقف به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قابل اشتعال و ارزان‌قیمت شد.»

کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که ظاهراً لحظاتی قبل از شروع آتش‌سوزی گرفته شده‌اند، نشان می‌دهد قطعات سوخته‌ای از صفحات در حال سقوط از سقف سالن هستند. مهمانان عروسی نیز دیده می‌شوند که از روی میزها می‌پرند و سعی می‌کنند به مکان امن فرار کنند.