رسانه‌های دولتی کره‌ شمالی روز پنج‌شنبه ۲۸ سپتامبر/ ۶ مهرماه گزارش دادند که کره‌ شمالی اصلاحیه قانون اساسی را برای تحکیم سیاستش در مورد به‌کارگیری سلاح هسته‌ای به تصویب رسانده است. رهبر این کشور پیش از این متعهد شده بود که تولید تسلیحات هسته‌ای را برای جلوگیری از آنچه که او تحریکات آمریکا خواند، تسریع کند.

خبرگزاری KCNA پس از پایان نشست دو روزه مجلس عالی خلق کره شمالی گفت که در نهایت اصلاحیه‌ای به اتفاق آرا تصویب شد که بر اساس آن، کره شمالی «به منظور تأمین امنیت»، «حق بقا» و «جلوگیری از جنگ»، سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی خود در پارلمان گفت: «سیاست قدرتمند‌سازی هسته‌ای کره شمالی به عنوان قانون اساسی این کشور دائمی شده است و هیچ کس اجازه ندارد آن را زیر پا بگذارد.»

کیم در ادامه تأکید کرد: «نیاز به پیشبرد کار برای افزایش تصاعدی تولید تسلیحات هسته‌ای و متنوع‌سازی موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای و استقرار آنها در بخش‌های مختلف هستیم.»

او گفت مانورهای نظامی آمریکا و استقرار تجهیزات استراتژیک در منطقه به شدت تحریک‌آمیز است.

وزارت اتحاد کره جنوبی گفت که قانون اساسی بازنگری شده نشان دهنده «اراده قوی» پیونگ یانگ برای توسعه برنامه هسته‌ای خود است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای هشدار داد: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که کره شمالی در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای با پایان رژیم خود مواجه خواهد شد.»

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت: «توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌ شمالی تهدیدی برای صلح و امنیت کشور ما و جامعه بین‌المللی است و هرگز قابل تحمل نیست.»

این اصلاحیه یک سال پس از آن به تصویب رسید که کره شمالی به طور رسمی حق استفاده از حملات هسته‌ای پیشگیرانه را برای محافظت از خود قانونی کرد، اقدامی که کیم گفته بود وضعیت هسته‌ای این کشور را «غیرقابل بازگشت» می‌کند.

کیم از مقامات حکومتش خواست تا همبستگی خود را با کشورهایی که در مقابل ایالات متحده ایستاده‌اند تقویت کنند. او همکاری سه جانبه بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن را به عنوان «نسخه آسیایی ناتو» محکوم کرد.

رهبر کره شمالی گفت: «این (همکاری) بدترین نوع و واقعی‌ترین شکل تهدید (کره‌ شمالی) است و صرفاً لفاظی‌های تهدیدآمیز یا یک خطر خیالی نیست.»

کیم هفته گذشته به روسیه سفر کرد و در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توافق تقویت همکاری‌های نظامی و اقتصادی دو کشور اعلام شد.

مقام‌های ایالات متحده و کره‌ جنوبی ابراز نگرانی کرده‌اند که سفر رهبر کره‌ شمالی به روسیه یک دیدار عادی نیست. آن‌ها می‌گویند پیونگ‌یانگ ممکن است به دنبال کمک‌های فن‌آورانه روسیه برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود باشد. در مقابل مسکو هم تلاش می‌کند زرادخانه خود را مجدداً پر کند، آن هم با تسلیحات کره‌ شمالی.

تحلیلگران گفتند که وارد کردن سیاست هسته‌ای در قانون اساسی یک حرکت نمادین است و قصد کره‌ شمالی برای داشتن یک برنامه هسته‌ای نظامی دائمی را اعلام می‌کند که درباره آن مذاکره نخواهد کرد.

روز سه‌شنبه، یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی به پیونگ‌یانگ درباره «پاسخ قاطع» در صورت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد. در همان روز سئول اولین رژه نظامی در مقیاس بزرگ در یک دهه اخیر را برای نمایش قدرتش برگزار کرد.