توماج صالحی، رپری که در جریان اعتراضات قیام ژینا دستگیر و زندانی شده است با انتشار نامه‌ای یکی از وکلای خود را عزل کرد.

براساس نامه‌ای که در حساب کاربری این خواننده در شبکه اجتماعی اکس منتشر شده او رزا اعتماد انصاری را از وکالتش عزل کرد. رزا اعتماد انصاری و امیر رئیسیان دو وکیل توماج صالحی بودند. این نامه خطاب به هر دو وکیل نوشته شده است.

برکناری خانم اعتماد انصاری احتمالاً به مصاحبه روز شنبه ۸ مهرماه این وکیل با روزنامه شرق مربوط باشد. خانم اعتماد انصاری در آن مصاحبه گفته بود که خبرهای منتشر شده درباره وضعیت سلامت توماج صالحی در زندان دروغ است وضعیت سلامت او پایدار است و مستمراً با خانواده در تماس است و ملاقات هفتگی دارد.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد تعلل مسئولان زندان در رسیدگی به نیازهای درمانی این خواننده معترض و مشکلات حادی که برای دندان‌هایش پیش آمده منتشر شده بود.

اعتماد انصاری در آن مصاحبه دندان‌درد توماج را تأیید کرد ولی گفت که مقام‌های قضایی و امنیتی زندان به آن رسیدگی کرده‌اند و امکانات درمانی در اختیار توماج قرار گرفته است:

«در حد فاصل برگزاری جلسه اول و دوم رسیدگی به پرونده توماج صالحی در دادگاه، او اعلام کرده بود که دندان‌درد بسیار شدیدی دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته و با دستور رئیس دادگاه و پیگیری‌های مقامات زندان، در فاصله دو هفته‌ای برگزاری جلسات اول و دوم دادگاه او، دندان توماج صالحی توسط متخصص دندان پزشکی ویزیت شده و عصب‌کشی هم صورت گرفته است. خود توماج صالحی در جلسه دوم دادگاهش گفت که دندان‌درد او درمان شده است.»

اعتماد انصاری در ادامه گفته بود که توماج به صورت دائم و از زمان انتقالش به بند عمومی خدمات درمانی دریافت کرده است و گرچه پای او هم نیاز به جراحی دارد ولی با هماهنگی مقام‌های امنیتی و قضایی این کار هم در دستور قرار گرفته است:

«تنها موضوع مطرح درباره وضعیت سلامت توماج صالحی، پیگیری وضعیت جراحی پای او است. در همین زمینه هم مکاتبات لازم با مقامات زندان و شعبه رسیدگی کننده به پرونده صورت گرفته است. متخصص ارتوپدی درباره وضعیت پای توماج اعلام کرده که این پا برای بهبود نیازمند عمل جراحی است اما این عمل اورژانسی نیست. تا اینجای کار هم، ما ممانعتی را از طرف مقامات زندان یا دیگر نهادها برای درمان پای توماج صالحی شاهد نیستیم بلکه مقامات زندان پیگیر انجام اقدامات لازم برای انجام عمل جراحی پای او هستند.»

پس از انتشار این مصاحبه با روزنامه شرق، توماج صالحی در تماس با یکی از دوستان خواننده‌اش به نام افراسیاب روایتی متفاوت از وکیلش را افشا کرد و گفت که از امکانات اولیه درمان در زندان محروم بوده است: «من بعد از شش ماه اعلام درد دندون بعد از هفته‌ها بی‌خوابی و تب و لرز و تعرق از درد به خاطر در دسترس نبودن هیچ نوع ابزاری با سیم ماسک و نمک و درد بی‌اندازه، دندون خودم را عصب‌کشی کردم.»

توماج در این تماس گفته بود که هیچ اقدامی هم برای رسیدگی به وضعیت پای او انجام نشده است.

انتشار نامه عزل رزا اعتماد انصاری که در آن به صورت تلویحی به فشار «ارگان‌های اطلاعاتی و ارتش سایبری» بر وکلایش اشاره کرده، دومین واکنش این خواننده به آن مصاحبه است. نامه‌ای که تاریخ نگارشش روز ۱۱ مهرماه است و در آن اعتماد انصاری از وکالت عزل شده است.

توماج در این نامه نوشته که فشارهای بی‌امان به وکلایش را درک می‌کند و هم او و هم وکلا می‌دانستند که قرار است با چه حجم از فشار روبه‌رو شوند: «۱۰ ماه پیش که شما آقای رئیسیان درخواست من برای وکالت من و شما خانم اعتماد درخواست پدرم برای وکالت من را پذیرفتید، با علم به این بود که مرکز توجه ارگان‌های اطلاعاتی و ارتش سایبری خواهید شد و سیبل حملاتی چون پرونده‌سازی‌ها و سناریوسازی‌هایی که حیثیت شما را هدف قرار خواهند داد که البته همین طور هم شد، من بابت این از خودگذشتگی از شما متشکرم.»

این خواننده در ادامه نوشته است که حمله به رزا اعتماد انصاری پس از انتشار مصاحبه‌اش با روزنامه شرق را تأیید نمی‌کند و حضور خانم انصاری در روزهای تلخ زندان برای او «تداعی سپیده‌ای بود پس از سال‌ها تحمل شبِ بی‌ماه و ستاره‌ی این وطن».

توماج در ادامه نوشت که عزل وکیلش به دلیل «اختلاف نظر در برخورد رسانه‌ای» است و دلیل دیگری ندارد: «کسانی که شما را تهدید کرده‌اند از طرفدارهای من نیستند، فحاشی و تهدید در مسلک این خانواده نیست. جدایی من از خانم اعتماد در این پرونده‌ منشاء شخصی ندارد و زیر سؤال بردن توانایی‌های ایشان در حرفه‌شان هم نیست تنها از بابت اختلاف نظر ما در برخورد رسانه‌ای است.»

توماج صالحی در بخش دیگری از این نامه به وضعیت کنونی‌اش اشاره کرد و نوشت که اساساً اسارت در زندان حق او نیست: «زندان اگر بر فرض محال تمام خدمات یک هتلِ هفت ستاره را هم فراهم کند باز هم زندان است و من فکر نمی‌کنم حقم حتی یک روز اسارت باشد. به مرگ گرفتند، اما به تب راضی نخواهیم شد.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۸ آبان ۱۴۰۱ توماج صالحی را در ارتباط با جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» و در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت کردند. او در جریان اعتراضات سراسری محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد. خبرگزاری‌های رسمی مدعی شدند، بازداشت توماج هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشت، صورت گرفت. ادعایی که نزدیکان او آن را تکذیب کردند.

دادگاه توماج صالحی غیرعلنی برگزار شد و او به اتهاماتی همچون «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» به شش سال و سه ماه زندان محکوم شد.

او در پرونده قبلی خود در سال ۱۴۰۰ به اتهامات «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود.