به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا اعلام کرد که در حمله پهپادی پنج‌شنبه ۱۳ مهر / ۵ اکتبر به یک دانشکده نظامی در مرکز سوریه ۱۱۲ نفر کشته شدند و در میان کشته‌شدگان دست‌کم ۱۴ نفر غیرنظامی هستند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفت که حداقل ۱۲۰ نفر در این حمله زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، حمله به دانشکده نظامی شهر حمص زمانی رخ داد که گروهی از نظامیان سوری در آن‌جا فارغ‌التحصیل می‌شدند.

علی عباس، وزیر دفاع سوریه در این مراسم شرکت داشت اما دقایقی قبل از حمله آن‌جا را ترک کرد.

پیش از این، حسن الغباش، ‌وزیر بهداشت سوریه آمار قربانیان حمله به دانشکده نظامی حمص را ۸۹ کشته و ۲۷۷ مجروح از جمله شش زن و شش کودک اعلام کرده و گفته بود این آمار هنوز نهایی است.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. ارتش سوریه «سازمان‌های تروریستی» را مسئول این حمله دانست. به‌گفته مقام‌های سوریه این حمله توسط «تروریست‌های تحت حمایت نیروهای شناخته‌شده بین‌المللی» با «پهپادهای پُر از مواد منفجره» انجام شد. ارتش سوریه این حمله را «بزدلانه» خواند و از حملات تلافی‌جویانه خبر داد.

مراسم تشییع پیکر‌های کشته‌شدگان این حمله صبح جمعه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر با شرکت وزیر دفاع سوریه و مقام‌های سیاسی این کشور از مقابل بیمارستان نظامی حمص برگزار شد.

حملات متقابل

پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در حمص، نیروهای سوریه اهدافی را در منطقه ادلب، آخرین پایگاه شورشیان، بمباران کردند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، چهار غیرنظامی در این حملات کشته شدند. پنج‌شنبه شب پنج عضو یک خانواده در حمله ارتش به منطقه تحت کنترل شورشیان در استان حلب کشته شدند.

به‌گفته «دفاع مدنی سوریه» موسوم به «کلاه سفیدها»، این حملات ۲۰ روستا و شهرک را در سراسر استان ادلب هدف قرار دادند و دست‌کم هشت کودک و هشت زن در میان مجروحان هستند.

مردم محلی به شبکه الجزیره گفتند که این حملات یک نیروگاه برق و یک بازار را هدف قرار داده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از حمله به حمص «نگرانی عمیق» خود را اعلام کرد و گفت دبیرکل سازمان ملل همچنین عمیقاً در مورد «حملات تلافی‌جویانه» در شمال غرب سوریه ابراز نگرانی کرده است.

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در ژنو گفت: «صحنه‌های وحشتناک امروز (پنج‌شنبه) نیاز به کاهش فوری خشونت‌ها، آتش‌بس در سطح کشور و رویکرد همکاری در مبارزه با گروه‌های تروریستی که در فهرست شورای امنیت قرار دارند را نشان می‌دهد.»

سوریه از سال ۲۰۱۱ پس از سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، درگیر جنگ است. از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته و نیمی از جمعیت این کشور نیز آواره شده‌اند.

در شمال شرق این کشور کردهای سوریه منطقه وسیعی را در کنترل خود دارند که مدام مورد حمله ارتش ترکیه قرار می‌گیرد. به‌گفته فعالان طرفدار کردها، روز پنج‌شنبه، دست کم ۹ نفر در حملات پهپادهای ترکیه به مواضع کردها در این منطقه کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی یک پهپاد ترکیه را سرنگون کردند. سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت: «هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در حال انجام حملات هوایی صبح پنج‌شنبه در حسکه سوریه، در حدود یک کیلومتری نیروهای آمریکایی دیده شدند. چند ساعت بعد یک پهپاد ترکیه به فاصله نیم‌کیلومتری نیروها رسید. این پهپاد به‌عنوان تهدید طبقه‌بندی شد و توسط هواپیمای اف-۱۶ سرنگون شد.»

رایدر به خبرنگاران گفت: «ما هیچ مدرکی نداریم که نشان دهد ترکیه عمداً نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده است». یک مقام وزارت دفاع ترکیه گفت: «پهپاد سرنگون‌شده متعلق به نیروهای مسلح ترکیه نیست».

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده پس از این حادثه با یاشار گولر، همتای ترک خود صحبت کرد، تماسی که به‌گفته رایدر «ثمربخش» بود.

حملات ترکیه به شمال سوریه

وزارت دفاع ترکیه شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور به شمال سوریه حملات هوایی انجام داده و ۳۰ هدف از جمله «پناهگاه‌ها و انبارها» را منهدم کرده‌اند.

بعد از ظهر پنج‌شنبه رسانه‌های ترکیه از حملات هوایی جدید ترکیه علیه مواضع کردها در سوریه خبر دادند و گفتند که «انبارهای اسلحه و مهمات» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)  که ترکیه آن‌ها را شاخه سوری پ‌ک‌ک می‌داند.، نابود شدند.

مرکز مطبوعاتی نیروهای مسلح کرد اعلام کرد که در حمله روز پنج‌شنبه به آمودا در استان حسکه شش نیروی امنیتی کشته شدند. افزون بر این، «دو غیرنظامی» که با موتورسیکلت در حرکت بودند در این حمله کشته شدند.

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها از کشته شدن یک نفر دیگر خبر داده است. پهپادهای ترکیه از صبح پنج‌شنبه مواضع نظامی، زیرساخت‌های غیرنظامی و یک خودروی نظامی را هدف قرار دادند.

پس از حمله یکشنبه گذشته به مرکز آنکارا، رهبری ترکیه از حمله هوایی به مواضع کردها در سوریه و عراق خبر داد. به‌گفته آنکارا، دو مهاجم این حمله در سوریه آموزش دیده‌اند.

پ‌ک‌ک مسئولیت حمله به منطقه پارلمانی آنکارا را برعهده گرفت. براساس اطلاعات ترکیه، دو مهاجم کشته و دو افسر پلیس نیز زخمی شدند. نیروی هوایی ترکیه می‌گوید از روز یکشنبه، ده‌ها مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق را مورد حمله قرار داده است.