اخبار و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آنند که جمعی از مردم شهرک اقبالیه قزوین روز پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ به خانه‌های مهاجران افغانستانی حمله کرده‌اند.

به گزارش رسانه «صدای شهریور»، مهاجمان با چوب به مهاجران افغانستانی حمله می‌کردند و گفته می‌شود چند نفر را با ضربات چاقو زخمی کرده‌اند.

به گفته این رسانه، مهاجمان همچنین به خانه‌هایی که تشخیص می‌دادند ساکنان‌شان مهاجران افغانستانی هستند سنگ و چوب پرتاب می‌کردند و پنجره‌هایشان را می‌شکستند.

در ویدیویی مربوط به حمله روز گذشته که از داخل خانه یکی از شهروندان افغانستانی ثبت شده است، لحظه پرتاب چوب توسط یکی از مهاجمان به پنجره‌ خانه ثبت شده است. روی پنجره خانه چند قلب قرمز نقاشی شده است. همچنین صدای کودکی هراسان از داخل خانه شنیده می‌شود.

«زمانه» تاکنون مستقلاً نتوانسته صحت این ویدیوها را تأیید کند، اما کاربران افغانستانی در ایکس (توییتر سابق) نیز ویدیوها را به نقل از ساکنان افغانستانی شهرک اقبالیه منتشر کرده‌اند.

گفته می‌شود طبق فراخوان‌هایی که دیروز در شهرک اقبالیه منتشر شده بود، مهاجمان قصد داشتند امروز نیز پس از نماز جمعه با جمعیت بیشتر و سازمان‌یافته‌تری حملاتشان را ادامه دهند.

تاکنون اطلاعی از این‌که امروز نیز چنین حمله‌ای صورت گرفته یا نه وجود ندارد.

به ادعای «صدای شهریور»، نیروهای پلیس نه تنها جلوی حملات به خانه‌ها را نگرفته، بلکه با مهاجمان همکاری کرده است.

این منطقه سابقه حملات مشابهی را نیز داشته است.

در هجدهم فروردین ۱۳۹۳، عده‌ای مردم روستای نظام‌آباد قزوین در کوچه‌های روستا به هر افغانستانی‌ای که می‌دیدند حمله می‌کردند و حریم خانه‌های آنان را شکسته، گوسفندانشان را سر می‌بریدند و موتورسیکلت‌هایشان را آتش می‌زدند.

با این‌همه، به نظر می‌رسد رویداد اخیر بخشی از یک موج گسترده‌تر افغانستانی‌ستیزی باشد که در هفته‌های اخیر از جانب روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیون سلطنت‌طلب و ناسیونالیست آغاز شد.

روزنامه‌های «جمهوری اسلامی»، «هم‌میهن» و «شرق» در هفته‌های اخیر در مطالب متعددی از «افزایش نگران‌کننده» جمعیت افغانستانی‌های ساکن ایران به عنوان «مساله‌ای امنیتی» سخن گفتند.

با این‌همه، این موج افغانستانی‌ستیزی بر انبوهی از اطلاعات کاذب بنا شده است. از جمله این اطلاعات کاذب آمار هشت یا ۱۵ میلیون افغانستانی ساکن ایران است که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

ادعای سکونت هشت میلیون افغانستانی در ایران را نخستین بار روزنامه جمهوری اسلامی شایعه کرد. پس از آن نیز از زبان چند تن از مقام‌های حکومتی و «جامعه‌شناسان» بیان شد.

قمر تکاوران، پژوهشگر مهاجران در ایران فروردین ۱۴۰۱ در یک مقاله این ادعا را با استناد به آمار مرکز آمار و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل غیرواقعی دانست. او نوشته بود طبق آمار کمیسیاری پناهندگان در سال ۲۰۲۱، یعنی همان سالی که طالبان دوباره بر افغانستان سلطه یافت، ۵۰۰ هزار افغانستانی به ایران وارد شده‌اند و شمار افغانستانی‌ها به پنج میلیون نفر هم نمی‌رسد.