یگان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، بامداد روز شنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهرماه عملیاتی گسترده را علیه اسرائیل آغاز کرده است که آن را «طوفان الاقصی» می‌نامند. آن‌ها می گویند در پاسخ به تجاوزهای مستمر اسرائیلی‌ها به حقوق فلسطینی‌ها در قدس و اقدامات انجام شده علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، هزاران موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.

ارتش اسرائیل ساعتی پس از آغاز حملات حماس گفت که عملیات همه‌جانیه‌ای با نام «شمشیرهای آهنین» علیه حماس آغاز کرده‌ است. این ارتش ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام کرد که حملات هوایی به غزه را در تمام شب گسترش خواهد داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حوالی ساعت ۲۳ در پیامی به مردم غزه گفت از آنجا خارج شوند. غزه تحت کنترل نظامی است و راه‌های خروجی آن بسته است.

دست‌کم ۲۳۲ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیل در غزه، پس از آغاز عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل، کشته شده‌اند. منابع پزشکی غزه با اعلام این آمار از زخمی شدن بیش از ۱۵۰۰ خبر می‌دهند.

حمله حماس به اسرائیل هم به کشته شدن حداقل ۲۵۰ تن در سوی دیگر انجامیده است. همزمان وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که حداقل ۱۴۰۰ زخمی به بیمارستان‌ها برده شده‌اند.

در خاک فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد که در این جنگ به حماس پیوسته است.

واکنش‌های دولت‌های جهان، همچنین سازمان ملل و ناتو به این جنگ چه بود؟

واکنش سازمان ملل

تور وننسلند، فرستاده ویژه صلح سازمان ملل در خاورمیانه، درباره جنگ حماس و اسرائیل گفت:

این پرتگاه خطرناکی است و از همه تقاضا می‌کنم از لبه پرتگاه عقب بکشند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اما گفته که «این حمله تاثیری دهشتناک بر غیرنظامیان اسرائیلی دارد … غیرنظامیان هرگز باید هدف حمله قرار بگیرند».

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد درگیری‌های فلسطین و اسرائیل به هر دو طرف هشدار داد و به کنترل حملات نسبت به غیرنظامیان تاکید کرد: «به صراحت حملات به غیرنظامیان را محکوم می‌کنم. هر که آنها را راه بیاندازد.

Ad placeholder

واکنش‌ها در خاورمیانه

تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردم فلسطین حق دفاع از خود علیه «ترور شهرک‌نشین‌ها و سربازان اشغالگر» را دارند. او در یک جلسه اضطراری در رام‌الله سخن می‌گفت.

ایران

یحیی رحیم صفوی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مشاور نظامی علی خامنه‌ای روز شنبه ۱۵ مهرماه، ساعاتی پس از آغاز تهاجم حماس به اسرائیل در همایشی در تهران گفت:

ما از این عملیات اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رحیم صفوی با بیان اینکه ما بخاطر این عملیات به مجاهدین فلسطینی تبریک می‌گوییم، گفت:

قطعا مدافعان حرم و شهیدان بزرگی چون قاسم سلیمانی نیز همراه این مجاهدان هستند و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند.

این نخستین واکنش یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به آغاز جنگ جدید میان حماس و اسرائیل است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این جنگ از فلسطین و حماس حمایت کرد و در بیانیه‌ای جنگ را مرتبط به «نقض مستمر حقوق مردم فلسطین» دانست. با این حال توصیه به «تنش‌زدایی» کرد.

کویت

دولت کویت در بیانیه‌ای از «نگرانی عمیق»‌اش درباره تحول‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نوشت و «حمله‌های واضح و خشن» اسرائیل را دلیل اصلی پیش‌آمدن این موقعیت دانست.

وزارت خارجه کویت از جامعه بین‌المللی خواست تا جلوی «اعمال تحریک‌آمیز نیروی اشغالگر» را بگیرند و «سیاست توسعه‌ی شهرک‌ها» را متوقف کنند.

مصر

وزارت خارجه مصر نسبت به «عواقب خطیر» افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین هشدار داده است.

این بیانیه خواهان «پرهیز حداکثری طرفین از درگیری و جلوگیری از قرار گرفتن غیرنظامیان در معرض خطر بیشتر» شده است.

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان خواهان «توقف فوری خشونت‌ها» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شد.

در این بیانیه آمده که عربستان پیش از این نسبت به خطرهای موقعیت رو به انفجاری که حاصل سرکوب و تبعیض علیه فلسطینیان و اشغال سرزمین‌های است، هشدار داده بود.

ترکیه

ترکیه نیز از هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خواست با خویشتن‌داری برخورد کنند و از افزایش خشونت‌ها بپرهیزند.

حزب‌الله لبنان

حزب الله لبنان، گروه شبه‌نظامی قدرتمند وابسته به جمهوری اسلامی امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگران و تهاجم مستمر به مقدسات، شرف و حیثیت» مسلمانان است.

این گروه شبه‌نظامی به صراحت در بیانیه‌اش نوشت که عملیات کنونی حماس، پیامی به کشورهایی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند:

مقاومت مسلحانه، تنها گزینه مقابله با تجاوز و اشغالگری و پیامی به جهان عرب و اسلام و جامعه است. این پیامی است به کل جامعه بین المللی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی سازی با این دشمن هستند.

این حزب در بیانیه خود تاکید کرد:

رهبری مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک با تحولات مهم صحنه فلسطین همگام بوده و شرایط میدانی را با علاقه فراوان دنبال می‌کند و در ارتباط مستقیم با رهبری مقاومت فلسطین در داخل و در خارج از کشور است و با کمک آن‌ها ارزیابی مستمر وقایع و پیشرفت عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

قطر

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به تنهایی مسئول تشدید خشونت‌ها با مردم فلسطین است.

قطر از هر دو طرف خواسته حداکثر خویشتن‌داری را نشان دهند و از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده که اجازه ندهند اسرائیل از اتفاق‌های فعلی به عنوان بهانه‌ای برای راه انداختن جنگی نامتناسب علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه بهره ببرد.

Ad placeholder

واکنش روسیه و اوکراین

مسکو اعلام کرد که با اسرائیل، فلسطینی‌ها و کشورهای عربی در تماس است و خواهان خویشتنداری طرفین شد.

وزارت خارجه اوکراین «حمله‌های تروریستی ادامه‌دار» علیه اسرائیل را محکوم کرد و نوشت که «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردم‌اش دفاع می‌کنیم».

واکنش ایالات متحده آمریکا

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حمله‌های شنیع تروریستی حماس در اسرائیل» را محکوم می‌کند و نوشت که «با حکومت و مردم اسرائیل می‌ایستد».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حملات حماس را «تروریستی» خواند و از حق دفاع اسرائیل حمایت کرد. در بیانیه تلویزیونی، بایدن همچنین به «هر طرف دیگر» که نسبت به اسرائیل «متخاصم» است، هشدار داد که از این وضعیت سوء استفاده نکنند.

بایدن تاکید کرد که آمریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد و گفت با نخست‌وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو، در تماس است. او گفت: «ایالات متحده به صراحت این حمله وحشتناک علیه اسرائیل را از غزه و توسط تروریست‌های حماس، محکوم می‌کند. من به نخست‌وزیر نتانیاهو اعلام کردم که آماده ارائه همه ابزارهای حمایتی به دولت و مردم اسرائیل هستیم.»

واکنش اروپا، ناتو و ژاپن

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، چنین گفت:

من قاطعانه حمله تروریست‌های حماس علیه اسرائیل را محکوم می‌کنم … اسرائیل حق دفاع از خود در برابر چنین حمله‌های شنیعی را دارد.

بلژیک هم اعلام کرد:

قویاً حمله راکتی گسترده علیه غیرنظامیان اسرائیل را محکوم می‌کند. خشونت و ترور تنها رنج را تداوم می‌بخشد و مسیر گفت‌و‌گو را می‌بندد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه «حمله‌های تروریستی» علیه اسرائیل را محکوم کرد.

سفارت فرانسه در اسرائیل هم حمله‌ها را «حمله‌های تروریستی غیرقابل قبول» خواند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نوشت:

آلمان حمله‌ها با حماس را محکوم می‌کند و در کنار اسرائیل می‌ایستد.

وزارت خارجه یونان هم با حمایت از اسرائیل نوشت:

یونان در کنار اسرائیل می‌ایستد و عمیقاً نگران این تشدید غیرقابل قبول خشونت است.

دولت ایتالیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حق اسرائیل برای دفاع از خود» را به رسمیت می‌شناسد و حمله‌های حماس را «وحشیانه» خواند.

وزارت خارجه بریتانیا حمله‌های حماس «علیه شهروندان اسرائیلی» را محکوم کرد و نوشت که همواره از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت می‌کند.

واکنش ناتو

سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌اش «حمله‌های تروریستی به دست حماس علیه شریک ناتو اسرائیل» را محکوم کرد و گفت که اسرائیل «حق دفاع از خود» دارد.

واکنش دولت ژاپن

دولت ژاپن با محکوم کردن حمله‌های حماس از هر دو طرف خواست که برای جلوگیری از آسیب بیشتر، بیشترین میزان خودداری را نشان دهند.