روز هفتم اکتبر ده‌ها نیروی نظامی حماس از غزه و از طریق زمینی وارد خاک اسرائیل شدند. بامداد هشتم اکتبر جنگ با نیروهای زمینی حماس و حملات هوایی اسرائیل به غزه و حملات هوایی حماس به اسرائیل ادامه دارد. اسرائیل می‌گوید، حدود ۲۵۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است. حماس می‌گوید که ۵۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده است.

روزنامه اسراییلی جروزالم پست اعلام کرد که دست‌کم ۶۰۰ نفر در اسرائیل کشته و ۲۰۴۰ نفر زخمی شدند. یکصد سرباز و غیرنظامی هم به اسارت حماس درآمده اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه دست‌کم ۲۵۶ نفر کشته و دست‌کم ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای گفت مردم فلسطین حق دفاع از خود علیه «ترور شهرک‌نشین‌ها و سربازان اشغالگر» را دارند. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد که در این جنگ به حماس پیوسته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حملات حماس را «تروریستی» خواند و از حق دفاع اسرائیل حمایت کرد. در بیانیه تلویزیونی، بایدن همچنین به «هر طرف دیگر» که نسبت به اسرائیل «متخاصم» است، هشدار داد که از این وضعیت سوء استفاده نکنند.

جنگ با نیروهای زمینی حماس در خاک اسرائیل ادامه دارد

حملات اسرائیل به نیروهای زمینی حماس که در خاک اسرائیل پیشروی کرده‌اند از طریق هوایی و با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین تا بامداد هشتم اکتبر ادامه داشت.

روی زمین و در داخل خاک اسرائیل هم نیروهای ارتش اسرائیل و نیروهای پلیس مرزی در حال جنگ با نیروهای حماس هستند. ساعت ۲۰ هفتم اکتبر، اسرائیل گفت که در ۲۲ نقطه در خاک اسرائیل مشغول جنگ با نیروهای زمینی حماس است. بامداد هشتم اکتبر اسرائیل گفت که در پنج نقطه همچنان با نیروهای زمینی حماس درگیر است.

دست‌کم یک پاسگاه نظامی اسرائیل در خاک این کشور برای چندین ساعت به دست نیروهای حماس افتاد. امیر کوهن، فرمانده پلیس مرزی شهر سدیروت که با مرز غزه حدود چهار کیلومتر فاصله دارد، ساعت شش بامداد هشتم اکتبر اعلام کرد که پس از نبرد شامگاهی، ده نیروی نظامی حماس در این شهر کشته شدند و پاسگاه را پس گرفتند.

عملیات در شهر سدیروت ساعت‌ها به طول انجامیده و نهایت نیروهای ارتش اسرائیل توانستند کنترل ایستگاه پلیس مرزی را که حماس آن را گرفته بود، به‌دست بگیرند.

اسرائیل برق غزه را قطع و مانع ورود کالا و سوخت می‌شود

ساعت دو بامداد هشتم اکتبر به‌وقت اسرائیل، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه سیاسی-امنیتی دولت بنیامین نتانیاهو، در جلسه‌ای برای واکنش به حمله غافلگیرانه نیروهای حماس برنامه‌ریزی کرد.

این کابینه اعلام کرد که «مجموعه‌ای از تصمیمات عملیاتی باهدف نابودی توان نظامی و دولتی حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین» اتخاذ کرده است. آنها می‌گویند که می‌خواهند «توانایی و تمایل» حماس را برای تهدید اسرائیل در سال‌های آینده خنثی کند. به غیر از این برنامه بلندمدت که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، کابینه سیاسی-امنیتی نتانیاهو اعلام کرد که عرضه برق، سوخت و کالا را به غزه متوقف می‌کند.

پیش از این جلسه کابینه، وزیر انرژی اسرائیل دستور قطع برق غزه را صادر کرده بود.

بنیامین نتانیاهو در یک پیام تصویری خطاب به مردم غزه گفت که از این منطقه خارج شوند. این پیام به مفهوم حملات نظامی بیشتر به غزه تعبیر شد.

نتانیاهو در پیامش گفت:

به ساکنین غزه می‌گویم: همین‌الان از [شهر] خارج شوید، چون عملیات ما در همه مکان‌ها و با تمامی قدرت انجام خواهد گرفت.

حملات هوایی اسرائیل و حماس به غیرنظامیان

ارتش اسرائیل در حوالی ساعت ۲۰ به وقت محلی در شامگاه هفتم اکتبر موج جدیدی از حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد. تا زمان انتشار این گزارش در پنج بامداد هشت اکتبر این حملات ادامه داشت. ارتش اسرائیل اعلام کرد که هدف این حملات هوایی، سازه‌ها و ساختمان‌هایی است که آنها می‌گویند متعلق به حماس است.

رسانه‌های فلسطینی و المنار حزب‌الله لبنان می‌گویند که حملات در غزه به خانه‌ها و ساختمان‌های است که غیرنظامیان در آن ساکن‌اند. رسانه‌های فلسطینی همچنین نوشتند که نیروی هوایی اسرائیل منزل یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را هدف حملات هوایی قرار دادند.

محمد دیاب (محمد ضیف)، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) شامگاه هفتم اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش پنج هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند. او در بیانیه‌ای گفت که در «مرحله آغازین» عملیات طوفان الاقصی آنها با بیش از پنج هزار موشک، «مواضع، فرودگاه‌ها و استحکامات نظامی» اسرائیل را هدف قرار دادند.

اسرائیل در واکنش می‌گوید موشک‌های شلیک‌شده حماس ۲۵۰۰ تا بوده است و غیرنظامیان از جمله یک بیمارستان را هم هدف قرار داده‌اند.

حماس تعداد نامشخصی اسرائیلی را اسیر و گروگان گرفته است

حماس مدعی است که ده‌ها نظامی و غیرنظامی اسرائیلی را بازداشت و به غزه برده است. ارتش اسرائیل این موضوع را تایید کرده اما تعداد اسرائیلی‌هایی که در غزه در بازداشت و کنترل حماس هستند، هنوز مشخص نیست.

به غیر از نظامیان و غیرنظامیانی که توسط نیروهای نظامی حماس بازداشت و به داخل خاک غزه برده شده‌اند، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که بیش از ۵۰ اسرائیلی توسط حماس در داخل خاک اسرائیل گروگان گرفته شده بودند، که آزاد شدند. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، آنها در سالن غذاخوری کیبوتص بئری در جنوب اسرائیل توسط نیروهای حماس حبس شده بودند. کیبوتص‌ها در اسرائیل، «دهکده‌های اشتراکی» مبتنی بر اقتصاد کشاورزی هستند. کسانی در کیبوتص‌ها زندگی می‌کنند، باهم کار می‌کنند و نتیجه محصول را باهم به‌صورت اشتراکی مصرف می‌کنند.