پلیس آلمان شامگاه چهارشنبه ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر با خشونت شماری از حاضران در تجمع حمایت از فلسطین را بازداشت کرد. صدراعظم آلمان هم گفت که گروه «صامدون» که یک شبکه حمایت از زندانیان فلسطینی است از این پس ممنوع خواهد شد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان صبح پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر گفت: آلمان فعالیت گروه حامی فلسطین را که «اعضای آن ترور حماس را در خیابان‌های برلین جشن می‌گیرند»، ممنوع خواهد کرد.

سخنان او به تجمع‌های شبکه حمایت از زندانیان فلسطینی، صامدون، اشاره دارد که از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل چند مرتبه برای حمایت از فلسطین فراخوان به تجمع داده است.

به گزارش رسانه‌های آلمان «صامدون» تحت نظارت سازمان اطلاعات داخلی دولت برلین است. آلمان پیش از این نیز فعالیت کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) را ممنوع کرده بود.

تجمع حامیان فلسطین در برلین در شامگاه چهارشنبه با خشونت پلیس به تجمع کنندگان همراه شد. در چند ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است یورش پلیس به سمت حاضران در تجمع و بازداشت تعدادی از آنها نمایان است.

پلیس برلین پیش از برگزاری تجمع حامیان فلسطین در اطلاعیه‌ای برگزاری این تجمع را به دلیل آنچه که «استناد به تجربیات گذشت» و «تمجید از خشونت» و «شعارهای ضد یهودی» عنوان نمود، ممنوع کرد.

در روز چهارشنبه قرار بود سه تجمع در سه نقطه شهر برلین در حمایت از فلسطین و اعتراض به ضرب و شتم یک دانش‌آموز که پرچم فلسطین به همراه داشت، شکل بگیرد.

به رغم اعلام پلیس مبنی بر منع تجمع حامیان فلسطین اما در منطقه نيوکلن برلین گروهی از حامیان فلسطین تجمع کردند که این تجمع را پلیس با خشونت متفرق و چند تن از حاضران را بازداشت کرد.

سازمان‌دهندگان این تجمع پلیس آلمان را به نژادپرستی متهم کردند و گفتند که «ساکت نخواهند ماند».

در وین، پایتخت اتریش هم پلیس این شهر فراخوان برای تجمع در حمایت از فلسطین را منع کرد، با این حال گروهی از شهروندان بدون توجه به دستور پلیس در حمایت از فلسطین تجمع کردند. پلیس اتریش گفته است که شرکت در این تجمع به معنای نقض قوانین است و می‌تواند شکایت پلیس از شرکت‌کنندگان را در پی داشته باشد.

جنگ حماس و فلسطین از بامداد هفتم اکتبر با حمله غیرقابل انتظار حماس به مناطق در کنترل اسرائیل آغاز شد. در پی این حمله ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد. بنا بر گزارش‌های منتشر شده این جنگ تا به حال موجب مرگ ۱۳۵۴ فلسطینی و ۱۳۰۰ اسرائیلی شده است.

دولت اسرائیل کابینه جنگ تشکیل داده و اعلام کرده است غزه را که از سال ۲۰۰۸ در محاصره است، به صورت کامل محاصره خواهد کرد. در همین راستا اسرائیل آب و برق غزه را قطع کرده است. رسانه‌ها به نقل از نهادهای بین‌المللی مستقر در غزه گفته‌اند که تا به حال ۳۴۰ هزار ساکن غزه که در بزرگترین زندان سرباز جهان حصر هستند، آواره شده‌اند.