ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر اعلام کرد که با وجود نگرانی‌های بازار در مورد این‌که جنگ حماس و اسرائیل می‌تواند قیمت نفت خام را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند، کاهش عرضه نفت توسط عربستان سعودی و روسیه «به احتمال زیاد» ادامه خواهد یافت.

افزایش قیمت جهانی نفت برای روسیه که شاهد کاهش شدید فروش گاز به اروپا پس از تهاجم سال گذشته به اوکراین بوده است، سودی سرشار خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود افزایش قیمت نفت خام رهبران غربی را که در تلاش برای مهار تورم هستند، ناامید کند.

پوتین در یک کنفرانس صنعتی در مسکو گفت که توافق روسیه با عربستان سعودی برای کاهش عرضه نفت «به‌منظور تنظیم بازار نفت در نهایت برای رفاه همه بشریت مهم است».

او افزود: «اقدام‌های برخی همکاران ما، نخبگان غربی، موجب سردرگمی بازار جهانی انرژی از جمله بازار نفت شده است. پیامدهای منفی چنین اقدام‌های سیاسی بر کل اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و البته فعالان مسئول بازار باید این کار را انجام دهند.»

پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در روز شنبه گذشته، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان روز چهارشنبه در مسکو دیدار کردند تا درباره بازار جهانی گفت‌وگو کنند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی و معاون نخست‌وزیر روسیه و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از کنفرانس هفته انرژی روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند.

جنگ حماس و اسرائیل سبب افزایش قیمت جهانی نفت شد که تقریباً چهار دلار در هر بشکه یا بیش از چهار درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار رسید. کارشناس‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که تشدید درگیری‌ها و گسترش آن به سراسر خاورمیانه می‌تواند باعث اختلال در عرضه سوخت شود.

مَگید شنودا، معاون مدیرعامل شرکت سوئیسی «مرکوریا انرژی»، روز چهارشنبه در یک کنفرانس صنعتی در امارات متحده عربی گفت در صورت تشدید اوضاع در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. او گفت:

ماه گذشته پس از آن‌که تولیدکنندگان اصلی نفت جهان اعلام کردند کاهش هماهنگ‌شده تولید خود را تا ماه دسامبر تمدید خواهند کرد تا قیمت‌ها را تقویت کنند، قیمت نفت خام به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

عربستان سعودی و روسیه توافق کردند که تا پایان سال جاری میلادی به کاهش داوطلبانه عرضه نفت به میزان ۱,۳ میلیون بشکه در روز یا بیش از یک درصد تقاضای جهانی ادامه دهند.

عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای جلوگیری از تشدید اوضاع در غزه و اسرائیل فعالیت خواهد کرد. ریاض بار دیگر تاکید کرد که از تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در بازارهای نفت حمایت می‌کند.