پنج‌شنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر در ششمین روز جنگ حماس و اسرائیل درگیری‌های نظامی همچنان ادامه دارد و براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، در غزه شمار کشته‌شدگان تا غروب به یک‌هزار و ۴۱۷ نفر و زخمی‌شدگان به شش هزار و ۲۰۰ نفر رسید. در اسرائیل، تعداد کشته‌شدگان حمله حماس به یک‌هزار و ۳۰۰ نفر و زخمی‌شدگان به بیش از سه‌هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

روز پنج‌شنبه گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل خشونت علیه غیرنظامیان در اسرائیل را محکوم کرده و از «مجازات دسته‌جمعی» مردم غزه در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل ابراز تأسف کردند.

آن‌ها ضمن محکوم کردن «جنایت‌های هولناک حماس» گفتند که اسرائیل به «حملات نظامی کور علیه مردم فلسطینی غزه» متوسل شده است.

این کارشناس‌های مستقل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفتند: «مردم غزه ۱۶ سال در محاصره غیرقانونی زندگی کرده‌اند و در حال حاضر پنج جنگ وحشیانه بزرگ را پشت سر گذاشته‌اند که هنوز گزارشی از آن‌ها وجود ندارد.»

آن‌ها گفته‌اند محاصره غزه به‌منزله «مجازات دسته‌جمعی» است و هیچ توجیهی برای خشونتی که غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد، چه توسط حماس و چه نیروهای اسرائیلی، وجود ندارد.

«مجازات دسته‌جمعی» به تنبیه گروهی از مردم با رفتار و اعمال نامتناسب از سوی یک یا چند شخص یا گروه گفته می‌شود. در بحبوحه جنگ و درگیری‌های مسلحانه، معمولاً «مجازات دسته‌جمعی» به سبعیت و قساوت انجامیده و ناقض حقوق دوران جنگ و کنوانسیون ژنو است.

گزارشگران ویژه سازمان ملل گفته‌اند که «گروگان‌گیری در چارچوب خصومت‌ها نیز جنایت جنگی محسوب می‌شود».

آن‌ها افزوده‌اند: «غیرنظامیانی که توسط حماس دستگیر شده‌اند باید فوراً آزاد شوند.»

دفتر ناظر حقوق بشر اروپا نیز خواستار «آتش‌بس بشردوستانه موقت به‌مدت ۲۴ ساعت» شد و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از «فاجعه بزرگ قریب‌الوقوع» فشار وارد کنند.

دفتر ناظر حقوق بشر اروپا در شبکه اجتماعی اکس افزود غزه با کمبود آب آشامیدنی و قطع برق مواجه است و مواد غذایی نیز رو به اتمام است. بخش بهداشت در حال سقوط است و هر دقیقه برای تغییر دادن این وضع مهم است.

Ad placeholder

کشته شدن دست‌کم ۱۵۱ فلسطینی

به گزارش «وفا» خبرگزاری فلسطین، اسرائیل در حملات هوایی روز پنج‌شنبه خود دست‌کم ۱۵۱ فلسطینی را کشت.

بنا به این گزارش، بمباران نیروهای اسرائیلی ساعت‌ها ادامه داشت و ده‌ها موشک و بمب به ساختمان‌ها و خانه‌های سراسر نوار غزه اصابت کرد و بخشی از ساختمان‌های شمال غرب غزه ویران شد.

جت‌های اسرائیلی پیش از حملات خود اعلامیه‌هایی را پخش کردند که در آن به ساکنان شمال غزه گفته شده بود که «فوراً محل را تخلیه کنند» و به «پناهگاه‌های شناخته‌شده» بروند.

پناهگاه‌های نوار غزه از حملات هوایی در امان نیستند. آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل از زمان آغاز عملیات شاهد حمله به ۱۰ پناهگاه خود بوده است.

شبکه الجزیره از انبوه کشته‌ها و مجروحان در بیمارستان‌های غزه خبر داد و نوشت هیچ تختی در این بیمارستان‌ها وجود ندارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد که سوخت ژنراتورهای اضطراری بیمارستان‌های غزه ممکن است ظرف چند ساعت تمام شود.

فابریزیو کربنی، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «بدون برق، بیمارستان‌ها در خطر تبدیل‌شدن به سردخانه هستند. فلاکت بشری ناشی از این تشدید فشار نفرت‌انگیز است و من از طرفین می‌خواهم که رنج غیرنظامیان را کاهش دهند.»

اسرائیل به گذرگاه رفح در مرز مصر هم حمله کرد. یکی از اهالی غزه به الجزیره گفت هواپیماهای جنگی اسرائیل چندین حمله هوایی به غرب رفح انجام دادند که منطقه‌ای مسکونی است و خانه‌های زیادی آسیب دیدند. به‌گفته او در این حملات ۱۱ فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند و بیشتر کشته‌شدگان کودک و زن بودند. این حمله هوایی بدون هشدار قبلی انجام شد.

اسرائیل در روز پنج‌شنبه فرودگاه‌های دمشق و حلب سوریه را هم هدف قرار داد. یک منبع آگاه به الجزیره گفت به فرودگاه حلب خسارت وارد شد اما تلفات جانی نداشت. او در مورد وضعیت فرودگاه دمشق هیچ اطلاعاتی ارائه نکرد.

این حملات ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم ایران با بشار اسد، رهبر سوریه صحبت کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا با اسرائیل مقابله کنند.

Ad placeholder

مصر: کمک به غزه از طریق صحرای سینا

مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پروازهای بین‌المللی کمک‌رسانی به غزه را به فرودگاهی در شمال سینا هدایت می‌کند، هرچند که ارسال کمک‌های امدادی به غزه تاکنون به دلیل بمباران‌های اسرائیل در اطراف مرز با مشکل روبه‌رو شده است.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که گذرگاه رفح بین سینا و غزه همچنان باز است و مصر از اسرائیل خواسته است تا پس از حملاتی که مانع از عملیات عادی در آن‌جا شد، از هدف قرار دادن سمت فلسطینی گذرگاه خودداری کند.

دو منبع امنیتی مصر به رویترز گفتند که فرودگاه العریش در شمال سینا، در حدود ۴۵ کیلومتری مرز غزه، آماده دریافت سه پرواز کمک از قطر و اردن است، اما هواپیماها تا زمانی که گذرگاه‌های بشردوستانه ایجاد نشود، فرودگاه را ترک نخواهند کرد.

این منابع امنیتی بدون آن‌که جزئیاتی ارائه دهند گفتند مصر و اردن تضمین‌هایی از ایالات متحده گرفته‌اند که کمک‌ها به غزه برسد.

مصر میانجی کلیدی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در دوره‌های ناآرام غزه بوده است. این کشور گفته است تلاش می‌کند تا امدادرسانی به مردم غزه فراهم شود، اما هرگونه مهاجرت دسته‌جمعی از جنوب غزه را غیرقابل قبول می‌داند.

از زمان حملات هوایی اسرائیل به سمت فلسطینیِ گذرگاه رفح در اوایل این هفته، عبور مسافران ثبت‌نام‌شده از این گذرگاه که تحت کنترل‌های شدیدی قرار دارد، متوقف شده است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر روز پنج‌شنبه گفت: «از همان ابتدا بر ادامه بازگشایی گذرگاه رفح برای ارائه کمک‌های بشردوستانه تأکید کردیم و این گذرگاه تا زمانی که نیازهای انسانی فوری نوار غزه برآورده نشود، باز خواهد بود.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس ‌جمهوری مصر نیز روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، بر لزوم تضمین خدمات بشردوستانه و کمک‌های مردمی به فلسطینی‌های ساکن غزه تأکید کرد.

شرط اسرائیل برای لغو محاصره غزه

ایسرائیل کاتز، وزیر انرژی اسرائیل روز پنج‌شنبه در شبکه اکس با بیان این‌که «تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، به غزه برق، آب و سوخت نخواهد رسید»، نوشت:

کمک‌های بشردوستانه به غزه؟ تا زمانی که ربوده‌شدگان اسرائیلی به خانه باز نگردند، هیچ کلید برقی روشن نمی‌شود، هیچ شیر آبی باز نمی‌شود و هیچ کامیون سوختی وارد نمی‌شود. انسان‌دوستی در برابر انسان‌دوستی و هیچ کس ما را موعظه اخلاق نخواهد کرد.

Ad placeholder

بلینکن در اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای ابراز همبستگی روز پنج‌شنبه وارد تل آویو شده بود، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت آمریکا همیشه در کنار اسرائیل خواهد بود.

نتانیاهو نیز از آمریکا تشکر کرد که «از دیروز تا امروز و فردا و همیشه» در کنار اسرائیل ایستاده‌ است.

بلینکن در نشست خبری با نتانیاهو افزود با اعضای دولت اضطراری تازه‌تأسیس اسرائیل دیدار و کشورش تجهیزات نظامی اسرائیل را تأمین خواهد کرد. او گفت:

ما بزرگترین ناو هواپیمابر جهان را در شرق مدیترانه مستقر کرده‌ایم. ما حضور هواپیماهای جنگنده آمریکا را در منطقه تقویت کرده‌ایم و به همکاری نزدیک با اسرائیل برای آزادی مردان، زنان، کودکان و سالمندانی که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، ادامه می‌دهیم. ما در حال پی‌گیری دیپلماسی فشرده در سراسر منطقه هستیم تا از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کنیم – و من این کار را در طول سفر خود در روزهای آینده انجام خواهم داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز چهارشنبه با ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت‌وگو کرده است. به‌گفته میلر، دو وزیر تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و «تضمین آزادی گروگان‌ها» را بررسی کردند.

بلینکن روز جمعه به اردن سفر خواهد کرد تا با ملک عبدالله، پادشاه این کشور و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امان دیدار کند.

عباس: کشتار غیرنظامیان از هر دو طرف محکوم است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به اردن رفته است تا با ملک عبدالله و بلینکن دیدار و گفت‌وگو کند، روز پنج‌شنبه گفت: «ما شیوه‌های کشتار غیرنظامیان یا آزار آن‌ها را از هر دو طرف محکوم می‌کنیم.»

عباس افزود: «این کارها با اخلاق، مذهب و قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.»

عباس خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به نوار غزه، ارائه کمک‌های بشردوستانه، آب و برق و گشایش گذرگاه‌های فوری بشردوستانه به غزه شد.

محمود عباس همچنین گفت: «ما دست به خشونت نمی‌زنیم و به مشروعیت بین‌المللی، مقاومت مسالمت‌آمیز مردمی و اقدام سیاسی به‌عنوان راهی برای دستیابی به اهداف ملی خود پایبند هستیم.»

قرار است فردا (جمعه) عباس در امان با بلینکن دیدار کند.

در حالی که واشنگتن قویاً از اسرائیل حمایت کرده است، برنامه بلینکن برای ملاقات با عباس نشان می‌دهد که هنوز آمریکا به نارضایتی فلسطینی‌ها توجه دارد.

خبرگزاری دولتی اردن گزارش داد که ملک عبدالله به دولت خود دستور داده است که ۴,۲۳ میلیون دلار برای نهاد سازمان ملل که با آوارگان فلسطینی کار می‌کند، اختصاص دهد.