یک هفته پس از زلزله غرب افغانستان در منطقه هرات که در استان خراسان رضوی ایران هم احساس شد مقامات سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۹۰ درصد کشته‌ها، زنان و کودکان افغانستانی بوده‌اند.

تعداد کشته‌های این زلزله از ۲۴۰۰ نفر گذشته است و دست‌کم ۲۰۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

خبرگزاری آسیوشیتدپرس به‌نقل از سازمان ملل نوشت که بیشترین آسیب به منطقه زنده جان وارد شده است. در این منطقه تاکنون جنازه ۱۲۹۴ نفر و ۱۶۸۸ مجروح پیدا شده است. به گفته سازمان ملل تمامی خانه‌های این منطقه ویران شده‌اند. در این منطقه، صدها نفر همچنان ناپدید هستند و عمده آن‌ها زنان هستند.

Ad placeholder

صدیق ابراهیم، مدیر دفتر هرات یونیسف به آسیوشیتدپرس گفت:

وقتی نخستین زلزله احساس شد، مردم تصور کردند بمب منفجر شده است و به‌سمت خانه‌هایشان دویدند.

جیمی نادال، نماینده بودجه جمعیتی سازمان ملل برای افغانستان هم به این خبرگزاری گفت که «اگر زلزله شب رخ داده بود، دیگر شاهد این نابرابری جنسیتی نبودیم».

مردان برای کار مهاجرت کرده یا بیرون خانه‌ها بودند

پیش‌تر شبکه‌های اجتماعی لبریز از خبرهای تایید نشده‌ای شده بود که ادعا می‌کردند مقامات طالبان به زنان تنها اجازه خروج از خانه‌هایشان را نداده‌اند. حکومت اسلامی طالبان در افغانستان، محدودیت‌های شدید علیه زنان این کشور وضع کرده است. به دختران اجازه تحصیل در مدرسه یا دانشگاه را نمی‌دهد. طالبان به اسم قوانین شریعت، این محدودیت‌های شدید را علیه زنان جامعه افغانستان وضع کرده است.

نادال اما گفت مردان در زمان زلزله در زمین‌های کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند:

در آن زمان روز، بسیاری از مردان در زمین‌های کشاورزی کار می‌کردند. بسیاری از مردان هم برای یافتن کار به ایران رفته‌اند. زنان در خانه باقی مانده بودند و مشغول انجام کارهای روزانه و مراقبت از کودکان بودند. به این دلیل بود که خودشان را زیر آوار یافتند. بعد جنسیتی در اینجا مشهود است.

آسوشیتدپرس به‌نقل از شورای پناهندگان نروژی نوشت:

گزارش‌های اولیه از تیم‌های ما در منطقه می‌گفت بسیاری از کشته‌ها کودکان کوچکی بودند که [زیر آوار] له یا خفه شدند، پس از آنکه ساختمان‌ها بر رویشان فرو بپاشد.

خانه‌های این منطقه بیشتر آجری بودند اما ساختمان‌های دولتی، مانند بیمارستان‌ها هم آسیب دیده‌اند. در منطقه زنده جان، زیرساخت‌های دولتی هم نابود شده‌اند. در شهر هرات، بیمارستان نوزادان این شهر ترک خورده است و ساختمان آن دیگر امن نیست.

سازمان‌های بین‌الملی در تلاش برای رساندن کمک‌های بیشتر به مردم این منطقه افغانستان هستند. سازمان ملل توانسته تعدادی آمبولانس و لامپ‌های خورشیدی به این منطقه بفرستد. برنامه غذا سازمان ملل در تلاش است تا ۸۱ تن غذا را به غرب افغانستان بفرستد.

این در حالی است که به‌رغم کاهش دمای هوا، بسیاری در هرات مجبور هستند در خیابان‌ها گذران روز کنند.

آسوشیتدپرس درباره کودکان بی‌مادر نوشت:

تاثیر منفی این زلزله در حوزه زنان، کودکان بسیاری است که بی‌مادر شده‌اند، کودکانی که مراقب اصلی آن‌ها مادرانشان بودند. حال پرسش اینجاست که چه کسانی باید سرپرستی این کودکان را بپذیرند یا چگونه می‌توان آنها را به پدرانشان رساند. پدرانی که شاید خارج از این استان یا خارج از افغانستان باشند.

یونیسف برنامه ۲۰ میلیون دلاری را آغاز کرده است تا بتواند به حدود ۱۳هزار کودک و خانواده‌های بازمانده از زلزله، کمک کند.