سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از اسرائیل خواست تا محاصره «غیرقانونی و غیرانسانی» غزه را لغو کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است:

در بحبوحه بمباران گسترده اسرائیل که منجر به کشته شدن دست‌کم یک‌هزار و ۳۵۰ نفر و مجروح شدن بیش از شش هزار نفر شده است، تعطیلی تنها نیروگاه برق غزه، بحران انسانی را برای بیش از ۲,۲ میلیون نفر که در نوار غزه گرفتار شده‌اند، تشدید خواهد کرد.

این نهاد مدافع حقوق بشر تأکید کرده است که «مقام‌های اسرائیلی باید فوراً برق غزه را بازگردانند و محدودیت‌های افزایش‌یافته و اعمال‌شده با دستور وزیر دفاع [اسرائیل] در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ را به حالت تعلیق درآورند و محاصره غیرقانونی ۱۶ ساله نوار غزه را لغو کنند».

عفو بین‌الملل گفته است که «مجازات دسته‌جمعی مردم غیرنظامی غزه، ظالمانه، غیرانسانی و یک جنایت جنگی است».

آنیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، در این‌باره گفت:

اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اشغالگر، طبق قوانین بین‌المللی تعهد روشنی برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای اساسی جمعیت غیرنظامی غزه دارد.

عفو بین‌الملل همچنین افزوده است که «غیرنظامیان فلسطینی مسئول جنایت‌های حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی نیستند و اسرائیل نباید آن‌ها را به‌دلیل اعمالی که در آن نقشی ندارند و نمی‌توانند کنترلی بر آن‌ها داشته باشند، متحمل رنج کند».

عفو بین‌الملل هشدار داده است که «کشتار دسته‌جمعی وحشتناک غیرنظامیان اسرائیلی توسط گروه‌های مسلح فلسطینی و سایر موارد نقض جدی، اسرائیل را از پایبندی به تعهدات خود مبنی بر احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حمایت از غیرنظامیان مبرا نمی‌کند».

آنیس کالامار گفت:

مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان در غزه عدالت را برای قربانیان جنایت‌های جنگی حماس و سایر گروه‌های مسلح و یا امنیت غیرنظامیان در اسرائیل به ارمغان نمی‌آورد.

عفو بین الملل همچنین از حملات مکرر به گذرگاه مرزی رفح ابراز نگرانی کرده و از اسرائیل خواسته است تا ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه را تسهیل کند و به افرادی که به مراقبت‌های پزشکی در خارج از نوار غزه نیاز دارند اجازه عبور امن بدهد.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی نیز خواسته است تا برای رسیدن به توافق بر سر گذرگاه‌های بشردوستانه تلاش کند.

عفو بین‌الملل هم‌اکنون در حال بررسی حملات هوایی اسرائیل به غزه است؛ از جمله حمله هوایی به یک ساختمان مسکونی در محله الزیتون است که منجر به کشته شدن ۱۵ نفر از اعضای یک خانواده، از جمله هفت کودک، پنج خواهر و برادر و دو پسر عموی آن‌ها، و افراد سالمند شده است. در این تحقیقات همچنین تخریب برج فلسطین، ساختمان بلندی در محله الریمال غزه و انفجار در یک خیابان شلوغ بازار، در اردوگاه آوارگان جبلیه که منجر به کشته شدن حداقل ۶۹ نفر از جمله دست‌کم ۱۵ کودک شد.

عفو بین‌الملل ضمن درخواست از همه گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه برای آزادی بی‌قیدوشرط همه «گروگان‌های غیرنظامی»، از اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی خواست تا در راستای تعهدات خود به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، همه اقدامات احتیاطی ممکن را برای نجات غیرنظامیان انجام دهند.

از سال ۲۰۰۷، اسرائیل با محاصره هوایی، زمینی و دریایی نوار غزه کل جمعیت آن را مجازات دسته‌جمعی کرده است. جنگ کنونی ششمین عملیات نظامی بزرگ اسرائیل و گروه‌های مسلح مستقر در غزه از آن زمان تاکنون است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ۱۷ مهر / ۹ اکتبر به‌عنوان بخشی از حملات تلافی‌جویانه اسرائیل اعلام کرد که غزه به‌طور کامل محاصره و برق، غذا، آب و گاز به روی آن بسته می‌شود.