بر اساس گزارش‌ها، موعد حمله زمینی اسرائیل به غزه نزدیک‌تر می‌شود. درحالی‌که اسرائیل به ساکنان شمال غزه گفته بود به سمت جنوب غزه بگریزند، ارتش این کشور کارزار حمله‌ی هوایی به غزه را ادامه داد و حتی به کاروان غیرنظامیان در حال فرار حمله کرد. دست کم ۷۰ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیلی به کاروان‌های در حال فرار از غزه کشته شدند. بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

حمله‌های راکتی شنبه ۱۴ اکتبر به بخش‌هایی از جنوب و مرکز اسرائیل هم ادامه دارد، صدای آژیر خطر به گوش رسیده، و به گزارش هاآرتص، پنج اسرائیلی مجروح شده‌اند.

واکنش‌های جهانی به حمله‌های اسرائیل

اسرائیلی‌ها می‌گویند مردم باید از نوار غزه بروند؛ فراخوانی که شورای پناهندگان نروژ آن را مصداق جنایت جنگی «انتقال اجباری» دانسته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، و آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ آشکارا از «خطر حرکت انبوه توده‌های مردم داخل غزه» انتقاد کرده‌اند.

وزیر خارجه نروژ شنبه ۱۴ اکتبر افزود: «باید به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام گذاشت». او همچنین گفت که نباید از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده کرد.

اسپانیا نیز اعلام کرد که «اسرائیل باید در حدود قوانین بین‌المللی باقی بماند».

مصر، اردن، و ترکیه هم گفته اند که مردم فلسطینی نباید از سرزمین‌شان بار دیگر رانده شوند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در این راستا گفت:

ما سیاست راندن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در غزه و تبعیدشان به مصر را نمی‌پذیریم. ما کاملاً علیه آن هستیم و در کنار مصر می‌ایستیم.

بسیاری نگران تکرار دوباره «نکبه» هستند؛ روزی که فلسطینیان بسیاری در ۱۹۴۸ و همزمان با اعلام تشکیل دولت اسرائیل از خانه‌هایشان رانده شدند، بخشی قتل‌عام شدند و زمین‌هایشان گرفته شد.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در قلمروهای اشغالی فلسطینی دراین‌باره گفت:

خطر عظیمی وجود دارد که آنچه شاهدش هستیم، شاید تکرار نکبه در ۱۹۴۸ یا نکسه در ۱۹۶۷، با ابعادی حتی بزرگتر باشد. جامعه بین‌المللی باید هر کار می‌تواند برای جلوگیری از رخ‌دادن دوباره چنین چیزی انجام دهد.

در روز نکبه بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی و در روز نکسه ۳۵۰ هزار فلسطینی از خانه‌هایشان رانده شدند.

آلبانیز گفت:

اسرائیل همین حالا زیر مه جنگ دست به پاکسازی نژادی گسترده زده است.

در همین حال، سازمان ملل هشدار داده که پناهگاه‌ها در غزه برای غیرنظامیان در برابر حمله‌های اسرائیل «امن» نیستند و به علاوه، آب در غزه رو به پایان است.

اسرائیل غزه را در محاصره کامل قرار داده و جلوی خدمات‌رسانی اولیه و ضروری به این باریکه را گرفته است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی هم شنبه گفت که اولویت فعلی باید «پایان‌دادن به رنج غیرنظامیان» باشد. او میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده بود که می‌گوید قصدش از سفر به خاورمیانه جلوگیری از گسترش جنگ به دیگر کشورهای منطقه است. بلینکن اکنون به امارات متحده عربی رفته است. آمریکا کماکان به حمایت‌اش از اسرائیل و عملیات نظامی‌اش ادامه می‌دهد.

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شنبه ۱۴ اکتبر در سخنانی رو به سربازان این کشور گفت که «مرحله بعدی در راه است».

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم گفت که هرگز از غزه بیرون نخواهند رفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم که به بیروت رفته است، به اسرائیل هشدار داد تا «بیش از حد دیر نشده» دست از «جنایت جنگی» بردارد و تهدید کرد که اسراییل می‌تواند با «زلزله‌ای عظیم» مواجه شود.

اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه‌ی شبه‌نظامیان حماس از نوار غزه دست به حمله‌ زد. حمله‌های هوایی شدید اسرائیل علیه نوار غزه به گفته کارشناسان سازمان ملل «مجازات دسته‌جمعی» و ناقض کنوانسیون ژنو است.

بنا به آخرین گزارش‌ها، دست‌کم دو هزار و ۲۱۵ فلسطینی در غزه و ۵۳ فلسطینی در کرانه‌ی باختری کشته شده‌اند. بیش از ۷۲۰ تن از آنها کودک و دست کم ۴۵۸ تن از آنها زن هستند. بیش از هشت هزار و ۷۰۰ فلسطینی در غزه و دست کم یک هزار و ۱۰۰ فلسطینی در کرانه باختری مجروح شده‌اند.

شمار کشته‌شدگان اسرائیلی پس از حمله ناگهانی حماس در شنبه گذشته بیش از ۱۳۰۰ تن و شمار مجروحان‌ اسرائیلی دست‌کم سه هزار و ۴۰۰ تن گزارش می‌شود.

به گزارش «رویترز»، ۲۸ کارمند سلامت و پزشکی فلسطینی در حمله‌های اسرائیل از ۷ اکتبر تا کنون کشته شده‌اند.

Ad placeholder

حمله راکتی حزب‌الله لبنان

در ادامه تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، حزب‌الله لبنان شنبه اعلام کرد که ۳:۱۵ بعدازظهر به وقت محلی به سمت اسرائیل راکت و خمپاره زده است.

حزب‌الله در این بیانیه گفت که مواضع اسرائیل در مزارع شعبا را هدف قرار داده است.

پس از آنکه حدود ۳۰ گلوله خمپاره و راکت هدایت‌شونده از سمت لبنان به مواضع اسرائیل شلیک شد، ارتش اسرائیل نیز به جنوب لبنان حمله توپخانه‌ای کرد.

به گزارش هاآرتص، از ساکنان چهار اجتماع اسرائیلی در شمال این کشور در مرز با لبنان خواسته شده که به پناهگاه بروند.

جمعه‌شب حمله هوایی اسرائیل به یک خودروی حامل خبرنگاران به کشته شدن یک خبرنگار رویترز و مجروح شدن شش خبرنگار دیگر انجامید.

عصام عبدالله، عکاس خبری رویترز، خبرنگاری بود که کشته شد. دو خبرنگار دیگر رویترز مجروح شدند. دو خبرنگار از الجزیره هم در میان مجروحان بودند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که با پهپاد گروهی از پیکارجویان مسلح را هدف قرار داده که می‌خواستند از جنوب لبنان به داخل قلمروی اسرائیل نفوذ کنند.

به ادعای ارتش اسرائیل، سه جنگجوی فلسطینی در منطقه العدیسه در مرز لبنان هدف قرار گرفتند.

این دومین تلاش برای نفوذ به اسرائیل از جنوب لبنان پس از حمله غافلگیرانه‌ی حماس در روز شنبه گذشته است.

Ad placeholder

غربی‌ها شهروندان‌شان را تخلیه می‌کنند

ایالات متحده از شهروندانش خواسته به اسرائیل سفر نکنند و دیپلمات‌های غیرضروری‌اش از این کشور را خارج می‌کند.

همچنین شهروندان آمریکایی در غزه به گذرگاه رفح با مصر فراخوانده شده‌اند تا از آنجا از مهلکه فراری داده شوند.

بریتانیا و استرالیا هم برای تخلیه شهروندان‌شان هواپیماهای مخصوص به اسرائیل فرستادند.

تظاهرات در حمایت از فلسطین در کشورهای غربی

بریتانیا، فنلاند، ایرلند و شهرهایی دیگر در اروپا شاهد تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها بودند.

بزرگترین تظاهرات در لندن، پایتخت بریتانیا با ۱۵ تا ۲۰ هزار شرکت‌کننده به راه افتاد.

این تظاهرات از خیابان پورتلند پلیس آغاز شد و تا خیابان وایت‌هال در مرکز لندن ادامه داشت.

به گزارش روزنامه «گاردین»، در جریان این تظاهرات، بر ساختمان اصلی بی‌بی‌سی در اعتراض رنگ قرمز ریختند و گروه اکتیویست «آکسیون فلسطین» مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و بی‌بی‌سی را متهم کرد که «دست‌اش آغشته به خون فلسطینیان است».

بیش از یک هزار افسر پلیس برای تأمین امنیت تظاهرات اعزام شدند. پلیس هشدار داده بود که هر کس از حماس حمایت کند یا از مسیر از پیش‌مشخص راهپیمایی منحرف شود، می‌تواند بازداشت شود.