همزمان با پایان تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر ۱۱ فرد، هشت نهاد و یک کشتی را که در ایران، هنگ‌کنگ، چین و ونزوئلا مستقر هستند تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که افراد تحریم‌شده از سپاه پاسداران، وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران یا نیروهای زیر مجموعه آن‌ها در تولید و تکثیر موشک‌ها و پهپادها حمایت کرده‌اند.

براساس این بیانیه، آمریکا این افراد را تحریم کرده است: محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به‌عنوان ناظرعرضه پهپادها و دیگر تسلیحات مودافل به ونزوئلا؛ قاسم دماوندیان، هماهنگ‌کننده صادرات و ارتقای پهپاد QAI برای ونزوئلا؛ سیدحجت‌الله قریشی، معاون تأمین و تحقیقات وزارت دفاع ایران، مذاکره‌کننده با ونزوئلا درباره قراردادهای فروش پهپاد و دفاعی ایران؛ سیدحمزه قلندری، مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت دفاع جمهوری اسلامی، تسهیل‌کننده معاملات پهپادی و دفاعی ایران با ونزوئلا و جابر ریحانی، هماهنگ‌کننده همکاری‌های دفاعی ایران با ونزوئلا از جمله در فروش تسلیحات.

در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا این شرکت‌ها و افراد دیگر نیز قرار دارند: شرکت «فن‌آوران صنعت ارتباطات» ایران، همکار سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضا سپاه پاسداران به‌همراه دو سهام‌دار این شرکت به نام‌های آرمین قرسی عنبران و حسین همسی؛ شرکت «صابرین کیش» در ایران متعلق به سپاه پاسداران که قطعاتی را برای تعمیر تجهیزات فنی و رهگیری سپاه تولید می‌کند؛ علی‌رضا متین‌کیا، نماینده تدارکات در ایران، که در انتقال قطعات الکترونیکی دومنظوره ژاپنی و آمریکایی از هنگ‌کنگ به ایران دست داشته است؛ شرکت الکترو اپتیک صاایران زیرمجموعه صنایع الکترونیک ایران که برای سپاه پاسداران تجهیزات نظامی تهیه می‌کرده و به طرح و تولید پهپاد «شاهد ۱۲۹» کمک کرده است؛ شرکت سرمد الکترونیک سپاهان (سرمد) در ایران، که دو نوع قطعه شناسایی‌شده در پهپاد «مهاجر»۶ را تولید کرده است.

همچنین شرکت‌های خارج از ایران و مسئولان آن‌ها نیز هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند که اسامی آن‌ها از این قرار است:  لین جینگه در چین که با نام «گری لم» شناخته می‌شود به‌همراه شرکت‌اش به نام «نان ژیو» در هنگ‌کنگ که سیرکولاتورهای دومنظوره، تقویت‌کننده‌ها، و سلف‌ها را از آمریکا، ژاپن، سوئیس، تایوان، و بریتانیا خریداری کرده و شرکت‌اش از شرکت فن‌آوری «آر اف دالی» هنگ‌کنگ برای تهیه لوازم جانبی پهپاد و قطعات هواپیمای ساخت آمریکا استفاده کرده است؛ «یونگزین لی» در چین، که به نام «اما لی» نیز شناخته می‌شود، از همکاران امیلی لیو که از تهیه انواع لوازم الکترونیک با کاربرد دوگانه پشتیبانی می‌کند؛ «یو وآ یونگ» در هنگ‌کنگ، که با نام «استفان یونگ» شناخته می‌شود، همکار«اما لی» در تهیه و انتقال تجهیزات با کشتی به شرکت رایان رشد نقش داشته است؛ و شرکت الکترونیک «آی‌سی‌جی‌اواو» (ICGOO)، توزیع‌کننده قطعات الکترونیک مستقر در هنگ‌کنگ.

کشتی باری پرنیا نیز که برای صادرات تجهیزات دفاعی به دیگر کشورها فعالیت می‌کند نیز در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، درباره این تحریم‌ها گفت:

تصمیم بی‌پروای ایران برای ادامه تکثیر پهپادهای مخرب و سایر تسلیحات، درگیری‌های متعدد در مناطق مختلف جهان را طولانی می‌کند. آمریکا به اقدامات خود برای ایجاد اختلال در تکثیر پهپادها و سایر تسلیحات ایران برای حکومت‌های سرکوبگر و بازیگران بی‌ثبات‌کننده ادامه خواهد داد و ما جامعه بین‌المللی را نیز تشویق می‌کنیم که اقدامات مشابهی انجام دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته است که افزون بر این، با هماهنگی وزارت امور خارجه، بازرگانی و دادگستری این کشور دستورالعمل عمومی جدیدی برای صنایع خصوصی در رابطه با خرید موشک از ایران و تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های صادراتی مرتبط با آن صادر خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از «تأثیر وحشتناک عرضه موشک‌ها و پهپاد‌های ایران به سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان نیابتی» نوشت که به‌گفته او امنیت اسرائیل و شرکای آمریکا در خلیج فارس را تهدید می‌کنند.

بلینکن در این بیانیه ضمن تأکید بر تعهد آمریکا به استفاده از هر ابزاری برای مقابله با تولید، توسعه، و تکثیر موشک‌ها و پهپادهای ایران افزود:

 ما همچنان بر رسیدگی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اشاعه‌ای هسته‌ای ایران متمرکز هستیم، به‌ویژه بر برنامه‌های موشکی و پهپادی این کشور و تهدیدهایی که برای جهان ایجاد می‌شود.

اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر اعلام کرد پس از موعد ۱۸ اکتبر که قرار بود تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه موشکی ایران لغو شود هم اقدام‌های محدودکننده دسترسی حکومت ایران به تسلیحات را تحت «تحریم‌های منع اشاعه» حفظ خواهد کرد.

شورای اروپا با اتکا به ارزیابی‌های خود گفت «دلایل معتبری» برای خودداری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی در ۲۶ مهر ۱۴۰۲  / ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳  وجود دارد.