به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین و روزنامه کانادایی لو دووار روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ ده‌ها تن از کارگران جنسی آمستردام در اعتراض به حذف روسپی‌خانه‌های ردلایت («منطقه سرخ») و ساخت یک مرکز اروتیک به خیابان آمدند.

سال‌هاست که شهرداری آمستردام خواهان تغییر چهره‌ی شهر و حذف لقب «شهر گناه» از آن است. منطقه‌ی دو والن در مرکز شهر آمستردام شبکه‌ای از کوچه‌هاست که حدودا سیصد کابین را در خود جای می‌دهند؛ کابین‌هایی که هر کدام پنجره‌ای دارند و کارگران جنسی با اجاره‌ی آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند.

روسپی‌گری (به جز روسپی‌گری خیابانی) در هلند به رسمیت شناخته می‌شود و قانونی است. فمکه هالسما، نخستین شهردار زن آمستردام هم پیش‌تر تاکید کرده است که هیچ قصدی برای غیرقانونی کردن این کار ندارد.

https://www.radiozamaneh.com/453725/

اما با این حال، هالسما در طرحی با عنوان «آینده روسپی‌گری پشت پنجره در آمستردام» پیشنهاد ساخت یک مرکز اروتیک در حاشیه شهر برای جایگزینی روسپی‌‌گری پشت پنجره در منطقه سرخ را ارائه کرده است تا به این ترتیب مشکلات ناشی از شلوغی و توریسم انبوه، و همچنین جرائم خرد رو به افزایش در این منطقه را حل کند؛ طرحی که اعتراض‌های زیادی برانگیخته است و از یک سو با شهروندانی مواجه است که نمی‌خواهند مرکز اروتیک در نزدیکی خانه‌شان ساخته شود، و از سوی دیگر کارگران جنسی را به اعتراض وا داشته که فکر می‌کنند به ناحق تاوان جرائم جنایتکاران و شلوغی توریست‌ها را پس می‌دهند.

ماریسکا ماژور، یک کارگر سابق جنسی که از این منطقه دفاع می‌کند به لو دووار گفت:

در حقیقت شانزده سال است که ما علیه برچیدن پنجره‌ها مبارزه می‌کنیم. در سال ۲۰۰۷ می‌گفتند که دلیل ارائه چنین طرح‌هایی اقدام علیه قاچاق انسان و سواستفاده است، حالا می‌گویند دلیلش مبارزه با توریسم انبوه است.

همچنین، یک کارگر جنسی دیگر که خود را لوسی معرفی کرد گفت: «این تقصیر ما کارگران جنسی نیست که منطقه شلوغ شده. نمی‌فهمم چرا ما باید تاوانش را بدهیم؟»

Ad placeholder

اعتراض کارگران جنسی به جابجایی رد لایت، مارس ۲۰۲۳ ــ عکس: Kenzo TRIBOUILLARD / AFP
اعتراض کارگران جنسی به جابجایی رد لایت، مارس ۲۰۲۳ ــ عکس: Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

کارگران جنسی و شهروندان تنها معترضان این طرح نیستند. «آژانس اروپایی دارو» (EMA) نیز به ساخت این مرکز اروتیک در نزدیکی دفترش در جنوب آمستردام معترض است.

نارضایتی‌ها از این طرح تا حدی است که طبق گزارش هت پارول (Het Parool) در ژوئن، تنها یک نفر از هر پنج نفر در هلند با ساخت مرکز اروتیک موافق است و همچنین طوماری علیه این پروژه در سپتامبر گذشته بیش از بیست و دو هزار امضا جمع‌آوری کرد.

به گزارش «آژانس خبری سراسری هلند» (ANP) شمار معترضانی که تا تالار شهر راهپیمایی کرده‌اند به صدها نفر می‌رسد. معترضان معتقدند که شهرداری برخلاف ادعایش نه به دنبال تامین امنیت که به دنبال اعیان‌سازی منطقه است و اگر هدفش واقعا مقابله با مشکلات ناشی از توریسم انبوه و جرائم خرد باشد می‌تواند به جای جابه‌جایی منطقه سرخ و تغییر محل کار کارگران جنسی به حاشیه شهر، کنترل منطقه را بیش‌تر کند و امنیت آن را از راه‌های دیگری از جمله افزایش نیروهای پلیس تامین کند.