در حالی که هر روز جنگ اسرائیل با غزه ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند، رهبران چندین کشور از جمله اردن، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، بریتانیا، ایالات متحده، قطر و آفریقای جنوبی برای کنفرانسی در قاهره، پایتخت مصر گرد هم آمده‌اند تا به راه حلی مشترک بر سر «کاهش تنش» در خاورمیانه برسند.

در جریان نشست فوری صلح در قاهره، رهبران کشورهای عربی بمباران دوهفته‌ای غزه از سوی اسرائیل را محکوم کردند. آن‌ها هم‌چنین خواهان تشدید تلاش‌ها برای پایان دادن به دهه‌ها خشونت میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و رسیدن به یک صلح پایدار در خاورمیانه شدند.

رهبران کشورهای عربی خشم خود را از بمباران‌های بی‌وقفه و محاصره بی‌سابقه اسرائیل در غزه که محل سکونت بیش از دو میلیون نفر است، ابراز کردند.

در جریان این نشست نیز ملک عبدالله، پادشاه اردن در سخنانی حملات اسرائیل به غزه را «جنایت جنگی و نقض آشکار بین‌المللی» خواند و در ادامه نیز سکوت جهانی در مورد حملات اسرائیل به منطقه محاصره را محکوم کرد و خواستار «رویکردی یکسان» به مناقشه اسرائیل و فلسطین شد.

او گفت:

پیامی که دنیای عرب می‌شنود این است که جان فلسطینیان کم‌ارزش‌تر از جان اسرائیلی‌هاست.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم که در نشست قاهره شرکت کرده در سخنان خود با بیان این‌که فلسطینی‌ها «رانده و آواره» نمی‌شوند گفت که ما «نمی‌رویم، ما نمی‌رویم».

محمود عباس، خواستار باز شدن کریدورهای بشردوستانه شد.

سه دیپلمات‌ به رویترز گفته‌اند به‌دلیل حساسیت‌هایی که در مورد هرگونه درخواست برای آتش‌بس وجود دارد بسیار بعید است که این نشست بتواند به یک بیانیه مشترک برسد.

عدم حضور یک مقام ارشد از اسرائیل، ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها، انتظارات را نسبت به نتیجه این نشست کاهش داده است.

نشست رهبران سیاسی در قاهره در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل از چندی پیش برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود. در جنگ اسرائیل با غزه بیش از چهار هزار فلسطینی کشته و هزارت تن دیگر زخمی شدند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در این نشست گفت که مصر با جابجایی فلسطینی‌ها به منطقه سینا مخالف است.

او در جریان سخنان خود از رهبران دعوت کرد تا برای نقشه راه برای پایان دادن به فاجعه انسانی در نوار غزه و احیای مسیر صلح بین اسرائیل و فلسطین به توافق برسند.

او هم‌چنین گفت که راه حل مسئله فلسطین آوارگی نیست و تنها راه حل آن عدالت و دسترسی فلسطینیان به حقوق مشروع و زندگی در یک کشور مستقل است.

نشست قاره در حالی برگزار می‌شود که صبح روز پانزدهم جنگ اسرائیل و غزه، نهایتا و با فشار‌های بین‌المللی و پادرمیانی متحدان تل‌آویو، گذرگاه مرزی رفح به صورت محدود باز شد تا ۲۰ کامیون حامل کمک‌های حیاتی به غزه وارد شود.

غزه در دو هفته گذشته در محاصره کامل بوده است و سازمان بهداشت جهانی، مقام‌های سازمان ملل و نهادهای امدادرسان وضعیت انسانی در آنجا را فاجعه‌بار توصیف کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، در تلاشی برای باز کردن یک مسیر بشردوستانه به غزه روز جمعه به صحرای سینا رفت و گفت که انتظار می‌رود که کمک‌ها «در یکی دو روز آینده» تحویل داده شود. گذرگاه مرزی رفح در مرز مصر و غزه قرار بود روز جمعه باز شود.