۲۰ روز از به کُما رفتن آرمیتا گراوند می‌گذرد و پزشک‌ها از بهبود وضعیت او قطع امید کرده‌اند.

منبعی آگاه به زمانه اطلاع داده که نه تنها تاکنون هیچ تغییری در وضعیت این دانش‌آموز ۱۶ که ۹ مهر در مترو میدان شهدا «بیهوش» شد رخ نداده است، بلکه پزشک‌ها به خانواده او گفته‌اند «از این به بعد همه چیز دست خداست و به مقاومت بدنی خود آرمیتا» بستگی دارد.

منبع آگاه و از نزدیکان آرمیتا گراوند می‌گوید:

دکترها به خانواده گفتند که آرمیتا را در خواب مصنوعی فرو برده‌اند و باید اکسیژن کافی به مغزش برسد تا شاید علائم حیاتی از خودش نشان بدهد.

به گفته این منبع پدر و مادر آرمیتا گراوند از پشته شیشه اجازه دارند که دخترشان را ببینند و یک بار هم در روزهای گذشته آنها وارد بخش آی‌سی‌یو شده و او را از نزدیک دیده‌اند.

«خواب مصنوعی» یا کمای باربیتورات (القایی) به نوعی از کُما گفته می‌شود که خطر آسیب‌ شدید به سلول‌های مغز بر اثر خون‌ریزی در قسمتی از بدن یا در مواردی مانند ضربه مغزی برای پایدار نگه داشتن وضعیت بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک منبع آگاه دیگر پیش‌تر به زمانه گفته بود که افت فشار خون آرمیتا به‌دلیل «خون‌ریزی داخل جمجمه» بوده است.

زمانه اطلاعاتی که از طریق این منبع در اختیارش قرار گرفته را با یک پزشک در میان گذاشت، این پزشک که در ایران است و به دلایلی نخواست نامش فاش شود، توضیح داد با توجه به اطلاعات محدودی که درباره وضعیت آرمیتا در دسترس است، زمانی که فرد در کُما به سر می‌برد اکسیژن کافی به اعضای بدن از جمله مغز نمی‌شود:

مخصوصا آرمیتا چون دچار خون‌ریزی مغزی شده، تنها کاری که از دست پزشک‌ها بر می‌آید این است که اکسیژن کافی به مغز برسانند. در غیر این‍صورت مرگ مغزی اتفاق خواهد افتاد.

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند منتشر شد که منابع آگاه زمانه آن را تایید نمی‌کنند و تاکید دارند تاکنون مرگ مغزی «اتفاق نیافتاده» است.

روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه برخی خبرگزاری‌های داخلی مانند «برنا» و «روزنامه همشهری» از وخامت حال آرمیتا گراوند خبر دادند. همشهری نوشته «علائم نسبتا پایدار آرمیتا گراوند طی چند روز گذشته تغییر یافته و تا حدودی به وخامت گراییده است.»

در همین راستای یکی دیگر از نزدیکان آرمیتا گراوند به زمانه می‌گوید:

آرمیتا به همین دستگاه اکسیژن زنده نگه داشته شده، به محض اینکه دستگاه را جدا کنند او فوت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست دقیقا در روز ۹ مهر، در متروی میدان شهدا برای آرمیتا گراوند ۱۶ ساله چه اتفاقی افتاد که به زمین افتاد و به کُما رفت. جمهوری اسلامی بارها با انتشار فیلم‌های دوربین‌های مداربسته تلاش کرد نشان دهد که او بدون هیچ حادثه یا درگیری دچار «افت فشار» شده و هنگام به زمین افتادن، سرش به آسیب دبده است. اما این موضوع نه تنها افکار عمومی اقناع نکرد، بلکه پیش‌تر منابعی از درگیری آرمیتا گراوند بر سر حجاب با افرادی در مترو خبر داده بودند.

جمهوری اسلامی فیلم‌های داخل واگن قطار مترو را به این بهانه «قطارهای سری ۱۰۰» مترو دارای دوربین مداربسته نیستند، منتشر نکرد.

یکی از منابع آگاه زمانه ضمن اشاره به اینکه مادر آرمیتا گراوند حال روحی خوبی ندارد، می‌گوید او بارها سعی کرد از برخی «مسائل سر در بیاورند، اما اجازه ندارند که از آنها اطلاع پیدا» کند.

این منبع همچنین تاکید می‌کند:

به ما نمی‌گویند چه اتفاقی افتاده، ولی آرمیتا هیچ بیماری‌ای نداشته و سابقه بیماری هم نداشته، حتی بیماری مادرزادی هم نداشته، پس اگر درگیری نبوده چه اتفاقی افتاده است؟ معلوم است که درگیری شده… ما هم فعلا برخی چیزها را نمی‌پرسیم بلکه امیدی پیدا شود تا آرمیتا زنده بماند.

Ad placeholder

دوربین‌هایی که همه حقیقت را نمی‌گویند

تاکنون روزنامه‌نگاران مستقل موفق نشده‌اند که درباره آرمیتا گراوند گزارش تهیه کنند یا امکان دسترسی به اعضای خانواده او را داشته باشند.

تاکنون تنها مصاحبه‌هایی که با والدین و دوستان آرمیتا گراوند منتشر شده، از طریق خبرگزاری دولتی ایرنا صورت گرفته است.

مریم لطفی، خبرگزاری سرویس اجتماعی روزنامه «شرق»، دوشنبه ۱۰ مهر پس از انتشار اخبار مبتنی بر ابهام در وضعیت آرمیتا گراوند به بیمارستان فجر رفته بود تا گزارش تهیه کند، اما او به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.

پیش‌تر یک منبع آگاه به زمانه گفته بود مریم لطفی «در حالی که مشغول مصاحبه با مادر آرمیتا گراوند بود، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.»

تاکنون که عمدتا خبررسانی در مورد وضعیت آرمیتا گراوند به واسطه فشارها و تهدیدهای امنیتی در انحصار رسانه‌های وابسته به حکومت بوده، اطلاع‌رسانی درباره آنچه شنبه ۹ مهر در متروی شهدا اتفاق افتاد نیز با قطره‌چکانی صورت گرفته است.

خبرگزاری ایرنا در سه مقطع مختلف، فیلم‌های دوربین‌های مداربسته مترو را نشان داد، اوین بار یک روز پس از خبری شدن به کُما رفتن آرمیتا گراوند بود که تنها فیلم سکوی مترو و تا لحظه سوارشدن آرمیتا و دو نفر از دوستانش در حالی ه مقنعه به سر نداشتند تا زمانی که او روی زمین می‌افتد را منتشر کرد.

چند روز بعد فیلمی طولانی‌تر و تقطیع شده از لحظه ورود آرمیتا تا زمانی که بیهوش می‌شود منتشر شد.

اما در تاریخ ۱۷ مهر، خبرگزاری ایرنا فیلمی ۱۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه‌ای را که ادعا می‌شد فیلم کامل دوربین‌های مداربسته است منتشر کردند. کیفیت فیلم‌های دوربین‌های مداربسته ظاهرا «عمدی تغییر» داده شده است. در این ویدیو زمانی که آرمیتا وارد سکوی مترو می‌شود، تصاویر دوربین سکویی که آرمیتا حضور دارد و دوربین سکوی روبه‌روی کنار هم نمایش داده می‌شوند.

این تصاویر تفاوتی «سه ثانیه»ای دارند و نزدیک به لحظه سوار شدن آرمیتا و دوستانش به واگن قطار، این تفاوت «سه ثانیه‌»ای با پرش و تغییر کادر تصویر از بین می‌رود. همچنین در مقطعی از این ویدیو ثانیه‌شمار دوربین‌های مداربسته از رنگ سفید به سیاه تغییر می‌کند و دوباره در لحظه‌ای که تصاویر هر دو دوربین با هم هماهنگ می‌شود، به رنگ سفید تغییر می‌کند.

تقاوت سه ثانیه‌ای دوربین‌های مداربسته سکوهای دو طرف ایستگاه در این تصویر قابل مشاهده است

در تصویر زیر نیز تغییر رنگ ثانیه‌شمار دوربین‌ مداربسته سکوی روبه‌رو از سفید به سیاه قابل مشاهده است. از دقیقه ۰۷:۰۰۵:۲۲ تا دقیقه ۰۷:۰۷:۲۷، ثانیه شماره دوربین سکوی روبه‌روی آرمیتا گراوند که تصویر آن در بالا نمایش داده می‌شود، به رنگ سیاه تغییر می‌کند.

تغییر رنگ ثانیه شمار از سفیده به سیاه

در نهایت تاکنون تلاش‌های زیادی از سوی حکومت و رسانه‌های وابسته به حکومت شکل گرفته تا نشان داده شود «بیهوش» شدن آرمیتا گراوند ربطی به «درگیری بر سر حجاب» ندارد. در حالی که مریم لطفی، خبرنگار شرق برای تهیه گزارش بازداشت می‌شود، به یکی دیگر از روزنامه‎‌نگاران «شرق» اجازه بازدید از واگن قطار شماره ۱۳۴ داده می‌شود تا نشان بدهند این قطار دارای دوربین مداربسته نیست.

جدا از اینکه ویدیوی منتشر شده در شرق تقطیع شده و نه تنها شماره قطار واضح دیده نمی‌شود، بلکه بعد از کات دوربین وارد واگن قطار می‌شود و این می‌تواند واگن هر قطاری باشد. از سوی دیگر قطارهای مترو جزو وسایل حمل و نقل عمومی هستند و نیازی به «اجازه» برای بازدید از آنها نیست که چنین اجازه‌ای به خبرنگار شرق به صورت ویژه داده شده است.

Ad placeholder