شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ۳۰ مهرماه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین را به اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت متخاصم»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال زندان محکوم کرد. همچنین این دو روزنامه‌نگار زندانی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند. درصورت تأیید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، شش سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی قابل اجرا خواهد بود.

در حالی‌که وکیلان مدافع و خود این روزنامه‌نگاران بارها این اتهام‌ها را بی‌اساس و در جلسه دادگاه هم خود را بری از آن‌ها دانسته‌اند و این حکم از سوی دادگاه بدوی صادر شده و هنوز نهایی نشده است، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی در همان روزِ صدورِ حکم بدوی، مستندی علیه این دو روزنامه‌نگار پخش کرد و نوشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی «درگیر در پروژه‌های براندازی نرم و نقش‌آفرین در اغتشاشات خیابانی ۱۴۰۱» بودند و «پروژه‌های محوله را آگاهانه انجام می‌داده‌اند».  

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز این مستند را نمایش داد.

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی در واکنش به این اقدام در صفحه اینستاگرام خود نوشت خبرگزاری میزان «نه‌تنها اصول رسیدگی به پرونده‌های قضائی و سیستم دو مرحله‌ای صدور رأی در قوه قضائیه را زیر سوال بردند که حتی با انتشار این مستند، گویی سعی در القای این مطلب به مردم دارند که این حکم صددرصد درست صادر شده و نهایی است! گویی به جای قاضی تجدیدنظر نشسته‌اند و رأی نهایی را صادر کرده‌اند.»

پارسایی با بیان این‌که خبرگزاری میزان در این مستند بخش‌هایی از فایل‌های صوتی تلفن همراه الهه محمدی و نیلوفر حامدی را «به طور تقطیع‌شده و جهت‌دار» منتشر کرده و «حریم خصوصی متهم را نقض کرده»، پرسیده است که در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که دادگاه تجدیدنظر «با رعایت اصل بی‌طرفی به پرونده رسیدگی کند»؟

همسر الهه محمدی همچنین به این موضوع اشاره کرده که خبرگزاری میزان در هیچ جای این فیلم منتشرشده از دفاعیات دو روزنامه‌نگار زن در دادگاه استفاده نکرده است.

دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی به‌شکل غیرعلنی برگزار شد اما نزدیکان آن‌ها گفته‌اند که این دو روزنامه‌نگار در دادگاه از فعالیت‌های خود به‌عنوان روزنامه‌نگار دفاع کرده و اتهام‌های مطرح شده را رد کرده‌اند.

در مستند خبرگزاری میزان گفته‌شده که الهه محمدی و نیلوفر حامدی با سایت «دیده‌بان آزار» همکاری می‌کردند که این سایت هم با سازمان «اتحاد برای ایران» در خارج از کشور ارتباط داشته است. اما سعید پارسایی نوشته است که الهه محمدی و نیلوفر حامدی در دادگاه «بارها در دفاعیاتشان همکاری با آن (اتحاد برای ایران) را مطلقاً رد کرده‌اند» و فعالیت «دیده‌بان آزار» هم در راستای کاهش آزار و خشونت علیه زنان بوده و حتی مورد تقدیر قرار گرفته است.

سازمان «اتحاد برای ایران» چهارشنبه ۳ آبان در بیانیه‌ای هرگونه ارتباط با الهه محمدی و نیلوفر حامدی را قویاً رد کرد.

سعید پارسایی پرسیده است:

اگر الزامی ‌در غیرعلنی بودن دادگاه بوده، حالا با چه استدلالی موارد مطرح‌شده در جلسات دادگاه را به صورت یک‌طرفه پخش کرده‌اند؟ آیا می‌خواهید جلوی شنیده شدن دفاعیات صریح الهه و نیلوفر در اثبات بی‌گناهیشان را بگیرید؟

او در انتهای یادداشت خود خطاب به مسئولان حکومتی نوشته است:

کاش به جای مستندسازی به فکر پُر کردن شکاف روزافزون بین مردم و خودتان بودید. ما اما در این راه استوار می‌مانیم تا شاید ظلمی ‌که بر ما رفت بر دیگری نرود.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، یکی از معدود روزنامه‌نگارانی بود که درباره شیوه برخورد نیروهای انتظامی با ژینا (مهسا) امینی اطلاع‌رسانی کرد و در زمان بستری شدن او در بیمارستان کسری، خبرهای مربوط به این جوان ۲۲ ساله را پوشش داد. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز روزنامه‌نگاری بود که برای گزارش مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به سقز رفت و یکی از اولین گفت‌وگوها با پدر و مادر مهسا امینی را در گزارش خود نقل کرد که چند روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه هم‌میهن بازداشت شد.