در جمهوری دموکراتیک کنگو تعداد آوارگان داخلی به رقم بی‌سابقه ۶,۹ میلیون نفر در سراسر کشور افزایش یافته است. سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز دوشنبه ۳۰ اکتبر/ ۸ آبان گفت که تلاش‌های خود را برای رسیدگی به بحران پیچیده و مداوم در جمهوری دموکراتیک کنگو تشدید می‌کند.

این بالاترین عدد ثبت‌شده در مورد آوارگان داخلی در کنگو است. برای اولین بار، داده‌های آوارگی سراسری در تمام ۲۶ استان کشور توسط سازمان ملل متحد از طریق ماتریس ردیابی جابجایی جمع‌آوری شده است.

با درگیری‌های مداوم و تشدید خشونت‌ها، جمهوری دموکراتیک کنگو با یکی از بزرگترین امواج آوارگی داخلی و بحران‌های انسانی در جهان مواجه است. 

تا اکتبر ۲۰۲۳، بیشتر آوارگان داخلی، حدود ۵,۶ میلیون (۸۱ درصد از کل آوارگان داخلی) در استان‌های شرقی کیوو شمالی، کیوو جنوبی، ایتوری و تانگانیکا زندگی می‌کردند. درگیری و نزاع در این کشور به عنوان دلیل اصلی آوارگی گزارش شده است. تنها در استان شرقی کیوو شمالی، بیش از یک میلیون نفر به دلیل درگیری مداوم با گروه شورشی «جنبش ۲۳ مارس» آواره شده‌اند. بیش از دو سوم آوارگان داخلی، یعنی نزدیک به ۴,۸ میلیون نفر، زندگی مستقلی ندارند و هم‌اکنون در میان خانواده‌هایی که پذیرفته‌اند میزبانشان باشند، زندگی می‌کنند.

با ادامه بدتر شدن وضعیت امنیتی، به ویژه در شمال کیوو و ایتوری، موج آوارگی تشدید شده و نیازهای فوری بشردوستانه افزایش یافته است.

فابین سامبوسی، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: «برای دهه‌ها است که مردم کنگو در طوفانی از بحران‌ها زندگی می‌کنند. تشدید اخیر درگیری‌ها، افراد بیشتری را در مدت زمانی بسیار کوتاه آواره کرد.» این اتفاقی کم‌سابقه و هشداری است نسبت به کمبود امکانات برای افرادی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز گسترده و فوری دارند.

با وجود دسترسی محدود بشردوستانه و نگرانی‌های امنیتی، سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید همچنان متعهد به ارائه کمک‌های اساسی به افراد آواره، عودت‌کنندگان و جوامع میزبان متأثر از بحران است.  

سازمان بین‌المللی مهاجرت به طور فعال در مدیریت ۷۸ سایت آوارگی که میزبان بیش از ۲۸۰ هزار آواره داخلی هستند، مشارکت داشته است. از زمان اعلام افزایش مقیاس آوارگی در تابستان امسال، ۳۳۴۷ سرپناه اضطراری ساخته شده، ۷۷۱۵ بسته کالای غیرخوراکی با لوازم ضروری توزیع شده و ۱۷۱۱۶ نفر از کمک‌های آب، فاضلاب و بهداشت بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر این، سازمان بین المللی مهاجرت خدمات حمایت روانی را برای ساکنان اردوگاه‌های آوارگی افزایش داده است.

هدف این سازمان حمایت از ۱۰ هزار خانوار دیگر (۵۰ هزار نفر) در سه ماه آینده است. اما بسیاری از افرادی که به شدت به کمک نیاز دارند تا نیازهای اولیه خود را برآورده کنند همچنان بدون چشم‌اندازی امیدبخش زندگی می‌کنند.

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید در جمهوری دموکراتیک کنگو به میزان قابل توجهی با کمبود بودجه مواجه است.

کمتر از نیمی (۳۷ درصد) از ۱۰۰ میلیون دلار درخواستی برای رسیدگی به وضع آورگان تاکنون تامین شده است.

هنوز هیچ چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت در کنگو وجود ندارد. نهادهای امدادرسان بین‌المللی می‌گویند در صددند تا اردوگاه‌های موقت برای پذیرش آوارگان را توسعه دهند. بخش زیادی از این اردوگاه‌ها در استان کیوو شمالی قرار خواهد داشت. اما برپایی اردوگاه و پذیرش این حجم هردم فزاینده از آوارگان بدون تامین مالی عملیات امداد ناممکن می‌نماید.