در ادامه شلیک ماموران مرزبانی به کولبران، پنجشنبه ۱۲ آبان ۹ کولبر هدف شلیک گلوله ماموران نظامی ایران در مرز نوسود قرار گرفتند.

کولبرنیوز که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را گزارش می‌کند، نوشت: «دست‌کم ۹ کولبر از ناحیه پا، پشت و کمر به شدت زخمی شدند».

یک منبع مطلع به کولبرنیوز گفت: «جراحت برخی از این کولبران عمیق و وضع جسمی آنان نامساعد گزارش شدە است.»

این کولبران از ساکنان دو شهر ثلاث‌ باباجانی و جوانرود بودند. جوانرود از جمله شهرهایی است که شمار زیادی از ساکنان آن به دلیل نبود شغل و بیکاری به کولبری روی آورده‌اند.

ماموران مرزبانی در روز هشتم آبان هم به روی کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن حداقل یک کولبر زخمی شد.

بر پایه گزارش‌های ثبت‌شده در کولبرنیوز در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۳ کولبر جان باختند و ۷۲ تن مجروح شدند که شلیک ماموران مرزبانی عامل مصدومیت یا قتل ۷۷ تن از آنها بود.

وعده‌های دولت و مجلس برای آنچه که ساماندهی کولبران عنوان می‌کنند با گذشت بیش از یک دهه هنوز عملی نشده است. در آخرین تحول مربوط به کولبران، کیاست سپهری، فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه ۱۸ مهر گفته بود که ایجاد دو معبر رسمی کولبری تصویب شده است.

کرمانشاه طی سال‌های اخیر همواره یکی از استان‌های با نرخ بیکاری بوده است. در آخرین گزارش مرکز آمار نرخ رسمی بیکاری در این استان ۱۰٬۳ درصد اعلام شد. دولت ادعا می‌کند که این شاخص نسبت به تابستان ۱۴۰۱، ۳٬۳ واحد درصد کاهش یافته است. منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت نرخ بیکاری اعلام‌شده از سوی دولت را غیرواقعی می‌دانند و معتقدند که مرکز آمار با دستکاری تعاریف، شاخص بیکاری را به صورت کاذب کاهش داده است.

کردستان و آذربایجان غربی دو استان دیگر با بیشترین جمعیت کولبر هستند. مرکز آمار ادعا می‌کند نرخ بیکاری در این دو استان به ترتیب ۸٬۸ و ۵٬۱ درصد است.