انتخابات ایالتی برای تعیین فرماندارو نمایندگان محلی در چند ایالت آمریکا روز سه‌شنبه هفتم نوامبر برگزار می‌شود. بحث حق سقط جنین بر انتخابات روز سه‌شنبه سایه افکنده است.

در این روز در چندین ایالت انتخابات متفاوتی برگزار می‌شود تا از فرماندار و نمایندگان مجلس ایالتی گرفته تا شهردار و اعضای شورای شهر برخی ایالت‌ها مشخص شوند. در سه ایالت کنتاکی، اوهایو و ویرجینیا نتیجه انتخابات تاثیر مهمی برحق سقط جنین در آن ایالتها خواهد داشت.

فرماندار کنتاکی

اندی بشیر دموکرات، برای دومین بار برای فرمانداری ایالت کنتاکی در ایالتی که اکثریت رای‌دهندگان به جمهوری‌خواهان تمایل دارند رقابت می‌کند. نامزد جمهوری‌خواهان برای فرمانداری کنتاکی، دنیل کمرون است. بشیر قانون محدود کننده سقط جنین ایالت را «افراطی» خوانده است. ایالت کنتاکی حتی برای سقط جنین در مواردی نظیر تجاوز   نیز استثنا قائل نشده است.

کمرون، رقیب جمهوری‌خواه بشیر گفته است که از قانون فعلی ایالت حمایت می‌کند و در صورت انتخاب حاضر است لایحه‌ اصلاحی را  امضا ‌کند که  برای موارد خاص – نظیر تجاوز یا حاملگی در جریان رابطه جنسی با افراد درجه اول خانواده – استثنا قائل شود. هرچند که در رابطه با موارد استثنا معمولا مبهم صحبت کرده است.

اندی بشیر که پدرش استیو بشیر، نیز دو دوره فرماندار بوده نخستین بار در سال ۲۰۱۹  در رقابتی بسیار نزدیک واختلاف کمتر از نیم درصد فرماندار وقت کنتاکی را شکست داد. رقیب فعلی او کمرون  از حمایت ترامپ برخوردار است و زمانی نیز دستیار میچ مک‌کانل سناتور ایالت کنتاکی و رهبر اقلیت سنا بوده است.  

کمرون در صورت پیروزی نخستین فرماندار سیاه‌پوست جمهوری‎خواه  از زمان دوران بازسازی پس از جنگ‌های داخلی خواهد بود.

اصلاحیه قانون اساسی اوهایو برای سقط جنین

روز سه‌شنبه در ایالت اوهایو، رای دهندگان در مورد اصلاحیه قانون اساسی ایالتی در زمینه حفاظت از دسترسی به خدمات سقط جنین تصمیم‌ خواهند گرفت.

در صورت تصویب، حق «تصمیم گیری فرد در مورد تولید مثل» در مورادی نظیر سقط جنین، پیشگیری و درمان نازایی در این ایالت برقرار خواهد شد. همچنین از زمانی که جنین بتواند خارج از رحم به رشد و تکامل ادامه دهد، سقط جنین ممنوع می‌شود، مگر آنکه پزشک تشخیص دهد که حاملگی خارج از رحم برای بیمار خطر مرگ دارد یا سلامت او را به خطر می‌اندازد.

کنگره ایالتی ویرجینیا

انتخابات روز سه‌شنبه در ایالت ویرجینیا تکلیف مجلس و سنای ایالتی را روشن خواهد کرد. در حال حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت شکننده‌ای در مجلس ایالتی دارند و دموکرات‌ها اکثریت سنای ایالتی را در دست دارند. این‌که نتیجه این انتخابات کنگره ایالت را به چه سمتی متمایل کند به ویژه برای حق سقط جنین در این ایالت اهمیت دارد.

یک اکثریت جمهوری‌خواه راه را برای منع سقط جنین پس از ۱۵ هفته بااستثنا در موارد تجاوز، حاملگی در جریان رابطه جنسی با افراد درجه اول خانواده و زمانی که جان مادر در خطرباشد هموار می‌سازد.

نامزد‌های دموکرات تمرکز تبلیغات انتخابتی خود را بر روی مساله حق سقط جنین گذاشته است. علاوه بر انتخابات در ایالت‌های کنتاکی، اوهایو و ویرجینیا درچندین ایالت دیگر هم انتخابات برای مواردی از تعیین فرماندار گرفته تا ‌دیوان‌عالی ایالتی، شهردار و اعضای شورای شهر می‌شود.