وب‌سایت «العربی الجدید» که دفتر آن در لندن قرار دارد، به‌نقل از یکی از سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه ـ نیروهایی که عمدتاً از سوی ایران حمایت می‌شوند ـ نوشته است که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق شب گذشته، دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر در بازگشت از تهران، پشت درهای بسته با سران چارچوب هماهنگی و شماری از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی از جمله قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق، ابوآلاء الولائی دبیرکل کتائب سیدالشهداء و هادی العامری رئیس ائتلاف فتح دیداری برگزار کرد که موضوع اصلی آن بررسی هشدارهای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر روز یکشنبه‌ او به بغداد بود.

السودانی پس از دیدار با آنتونی بلینکن بلافاصله به تهران رفت و با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

پس از آغاز جنگ اسرائیل و غزه حمله‌های نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه به شکل بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است. گفته می‌شود که سفر بلینکن به بغداد و دیدار السودانی از ایران در ارتباط با این حمله‌ها بوده است.

«العربی الجدید» نوشته که بلینکن در دیدار با السودانی گفته است نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به دعوت دولت عراق در این کشور هستند و آمریکا در برابر حمله‌های گروه‌های مسلح عراقی خویشتن‌داری کرده و تنها یک بار آن هم در سوریه به این حمله‌ها پاسخ داده است.

منبع آگاه افزوده است، بلینکن تهدید کرده که اگر حمله‌های شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی ادامه پیدا کند، واشنگتن سفارت خود در عراق را تعطیل و کارکنانش را خارج خواهد کرد و اگر آمریکا چنین کند کشورهای اروپایی نیز همین مسیر را در پیش خواهند گرفت و این وضعیت بسیار به زیان عراق خواهد بود.

بلینکن به نخست‌وزیر عراق گفته که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهند گروه‌های مسلح عراقی در پی حمله به پایگاه‌های آمریکا در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند و اگر دست به چنین اقدامی بزنند رابطه کشورهای شورای همکاری با عراق هم قطع خواهد شد.

السودانی به سران چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه گفته که تهدیدهای آمریکا جدی است.

السودانی همچنین این موضوع را با سران جمهوری اسلامی ایران نیز در میان گذاشته و از آن‌ها خواسته است که برای توقف حمله‌ها، سران شبه‌نظامیان عراقی را تحت فشار بگذارند تا اوضاع عراق از هم نپاشد و این کشور به میدان جنگ تبدیل نشود.

«العربی الجدید» افزوده است علی خامنه‌ای در دیدار با السودانی در تهران تأکید کرده که از دولت مقتدر در عراق و از مواضع دولت او پشتیبانی می‌کند و السودانی نیز از سران چارچوب هماهنگی خواسته است که به‌نوبه خود گروه‌های مسلح عراقی را تحت فشار قرار دهند.

نخست‌وزیر عراق همچنین به سران شیعه گفته که به آمریکا تعهد داده است که این‌گونه حمله‌ها را متوقف کند، در غیر این صورت واکنش واشنگتن تنها نظامی نخواهد بود و تهدیدهای این کشور بسیار خطرناک خواهد بود.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که گروه‌های شبه‌نظامی عراقی اعلام کردند شامگاه دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر در شش مورد پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکا را در عراق و سوریه هدف حمله‌های خود قرار داده‌‌اند.

وزارت دفاع آمریکا نیز دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر اعلام کرد سربازان این کشور در سه هفته گذشته دست‌کم ۳۸ بار در سوریه و عراق با حمله‌های راکتی و پهپاد هدف قرار گرفته‌اند و ۴۵ نفر از آن‌ها در این حمله‌ها مجروح شده‌اند.

سربازان ایالات متحده طی چهار حمله مجروح شده‌اند: حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه هوایی الحریر در اربیل، جایی که پهپاد انتحاری قبل از انفجار سقوط کرد. دو حمله با چندین پهپاد به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق و یک حمله مشابه به پادگان التنف در سوریه.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت از روز ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر تاکنون ۲۰ حمله راکتی و پهپادی در عراق و ۱۸ حمله مشابه نیز در سوریه علیه نظامیان آمریکا انجام شده است.

مقام‌های دفاعی گفتند اکثر این حمله‌ها توسط ارتش آمریکا خنثی شده یا نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و هیچ تلفات یا آسیبی به زیرساخت‌ها وارد نشده است.

حداقل ۱۶ مورد از حمله‌های عمدتاً ناموفق به نظامیان ایالات متحده پس از حمله ارتش این کشور به یک انبار تسلیحات و یک تأسیسات مهمات در شرق سوریه در جمعه گذشته انجام شد. پنتاگون اعلام کرد این انبار و تأسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های وابسته به آن بود.

آمریکا صدها سرباز را در منطقه مستقر کرده است تا از نیروهای خود در عراق و سوریه محافظت کند و در صورت تلاش نیروهای مورد حمایت سپاه قدس برای گسترش درگیری در اسرائیل، آماده باشد.