پلیس در استان اونتاریوی کانادا، دوست‌پسر و همکار سابق الناز حاج‌تعمیری را علاوه بر اتهامات پیشین، به قتل درجه یک هم متهم کرد. با این اتهام، پلیس تلویحا می‌گوید که حاج‌تعمیری کشته شده، هرچند همچنان جایزه ۱۰۰هزار دلار کانادایی برای هر اطلاعاتی که به یافتن او منتهی شود، پابرجا است.

حاج‌تعمیری که متولد اردیبهشت ۱۳۶۳ (۳۷ ساله در زمان ناپدیدی) است، در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی در نزدیکی تورنتو در ساحل واساگا، با سه نفر روبه‌رو شد که خود را پلیس معرفی ‌کردند و به زور وارد خانه یکی از اقوام او شدند. آنها کارت جعلی پلیس به همراه داشتند، اما یونیفرم پلیس بر تن نداشتند و حاج‌تعمیری را پا برهنه، بر روی برف کشیدند و با خود بردند.

از آن پس، دیگر خبری الناز حاج‌تعمیری یافت نشد.

در زمانی ربایش، حاج‌تعمیری از ترس دوست‌پسرش از خانه خودش فراری بود و به خانه یکی از اقوامش پناه برده بود. دوست‌پسر پیش‌تر به او حمله کرده بود. حاج‌تعمیری از خانه خودش در ریچموند هیل، در شمال شهر تورنتو دور شده بود، چون نگران بود که دوست‌پسر سابق دوباره به او حمله کند.

تصویر ماشینی که الناز با آن دزدیده شد. تصویر از @bringelnazhome

پلیس بعدها گفت در ماشین سفید لکسوس که حاج‌تعمیری با آن ربوده شد، سه مرد سیاه‌ چهره دیده شده‌اند. البته بعدا سه نفر غیر سیاه‌پوست در پرونده حاج‌تعمیدی متهم شدند.

آدم‌ربایی پس از حمله با ماهیتابه

پلیس از همان ابتدا گفت که محمد لیلو (Mohamad Lilo) دوست‌پسر و همکار سابق الناز، راننده ماشینی بوده که حاج‌تعمیری را با خود برده است.

او پیش‌تر به اتهام «آدم‌ربایی» در پرونده ناپدیدی حاج‌تعمیدی متهم شده بود. البته این اتهام متمرکز چند هفته پیش از ناپدیدی تقریبا دو ساله حاج‌تعمیری است، وقتی چند مرد در یک پارکینگ زیرزمینی به حاج‌تعمیری نزدیک شدند و او را با ماهیتابه کتک زدند.

تصویر الناز پس از آنکه با ماهیتابه در پارکینگ کتک خورده بود. او به پلیس مراجعه کرد اما سرانجام در خانه اقوامش دزدیده شد. تصویر از @bringelnazhome

حاج‌تعمیری در آن زمان، با چند بخیه بر سرش از بیمارستان خارج شد. پلیس در پارکینگ، یک دستگاه ردیاب در میان وسایل او یافت. در نوامبر ۲۰۲۱ هم تعمیرکار در ماشین او، دو دستگاه ردیاب یافته بود.

هر دو مرتبه، حاج‌تعمیری به پلیس مراجعه کرده و به آنها نسبت به وضعیتش هشدار داده بود. گفته می‌شود او به خانه اقوامش رفته بود، چون می‌ترسید اگر در خانه خود باقی بماند، آسیب ببیند.

ریاست سینگ (Riyasat Singh) و هارشدیپ بینیر (Harshdeep Binner) در پرونده کتک زدن و تلاش به ربودن حاج‌تعمیری، در کنار لیلو، به «آدم‌ربایی» و «تلاش به قتل» متهم شدند.

در گذر نزدیک به دو سال ناپدیدی حاج‌تعمیری، خانواده و آشنایان یا پلیس پیام یا خواسته‌ای از آدم‌ربایان دریافت نکردند.

الناز حاج‌تعمیری که بیشتر با نام تعمیری خودش را معرفی می‌کرد، متولد ایران بود و پنج سال پیش از ناپدید شدن و پس از آنکه همسرش را از دست داد به کانادا مهاجرت کرده بود. فرنام شاپوری‌فر، همسر او، اردیبهشت ۱۳۹۶ درگذشت. کمی پیش از ناپدیدی‌اش، او قنادی خود را افتتاح کرده بود. پیش از آن، او در کار صادرات و واردات کالا بود. او در روستایی در نزدیکی مشهد، مدرسه‌ای به یاد همسرش ساخته است.

جامعه ایرانی‌تبار کانادا در کنار رسانه‌های این کشور، با دقت پرونده ناپدیدی او را دنبال می‌کنند. از جمله این ویدیو که در آن مامور پلیس ۹۰ روز بعد از ناپدیدی او، به زبان فارسی جلسه مطبوعاتی برگزار کرد:

پرونده هنوز باز است

پلیس استان اونتاریو به شبکه سی‌بی‌سی گفت که لیلو حضوری توسط پلیس به قتل درجه یک متهم شده است. در پرونده‌های قتل طبق قوانین کیفری کانادا، افراد به قتل درجه یک، قتل درجه دو یا آدم‌کشی (manslaughter) متهم می‌شوند.

اگر لیلو در دادگاه مجرم شناخته شود، حداقل به ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد. البته در پرونده‌های قتل‌های از قبل برنامه‌ریزی شده و خشن، اغلب افراد مجرم به حبس ابد محکوم می‌شوند.

آگاتا چایکوفسکی (Agata Czajkowski) سخنگوی پلیس استان اونتاریو به سی‌بی‌سی گفت:

این پرونده همچنان باز باقی خواهد ماند. پلیس اونتاریو به تحقیق ادامه خواهد داد تا دریابیم چه بر سر الناز آمده است و بتوانیم به خانواده او پاسخ دهیم. همچنین به عموم جامعه یادآور می‌شویم که جایزه ۱۰۰هزار دلاری همچنان موجود است و به کسی تعلق می‌گیرد که هرگونه اطلاعاتی ارائه دهد که به یافتن الناز منتهی شود.

وقتی خبرنگار شبکه سی‌بی‌سی پرسید که «آیا بقایایی از الناز پیدا شده یا پلیس باور دارد که او به قتل رسیده است»، چایکوفسکی گفت که دادستان کل اونتاریو می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد و دوباره یادآور شد که «پلیس به دنبال هرگونه اطلاعاتی است که به یافتن الناز منتهی شود».