به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا و مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور یکشنبه شب ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر به دو هدف در شرق سوریه حمله کرد.

این سومین حمله آمریکا علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مدت کمی بیش از دو هفته است. این حملات به تلافی حملات فزاینده به پایگاه‌های مستقر نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام می‌شود.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شب گذشته در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت:

امروز در واکنش به ادامه تحریکات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های وابسته به آن‌ها در عراق و سوریه، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) حملات هوایی را علیه تأسیسات نزدیک شهرهای البوکمال و المیادین انجام داد. ایالات متحده به دفاع از خود، پرسنل و منافع خود ادامه خواهد داد.

در بیانیه‌ دیگری لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز حملات به پایگاه‌های نزدیک البوکمال و المیادین را تأیید کرد و گفت: «رئیس‌جمهوری اولویتی بالاتر از امنیت نیروهای ایالات متحده ندارد. او اقدام امروز را به این منظور هدایت کرد که روشن کند آمریکا از خود، پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد.»

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت یکی از پایگاه‌ها انبار سلاح بود.

شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان / ۸ نوامبر نیز وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت که جنگنده‌های آمریکا تأسیساتی در شرق سوریه را که متعلق به شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران ایران است، هدف حملات خود قرار دادند.

همچنین در ۴ آبان / ۲۶ اکتبر آمریکا دو پایگاه نیروهای نیابتی ایران را در سوریه هدف قرار داد.

به‌گفته آسوشیتدپرس، گروه‌های شبه‌نظامی که بسیاری از آن‌ها زیر چتر مقاومت اسلامی در عراق فعالیت می‌کنند، از ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر تاکنون نزدیک به ۵۰ حمله به پایگاه‌هایی که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در آن مستقر هستند، انجام داده‌اند.

در آن روز بود که انفجاری قوی بیمارستانی در غزه را لرزاند و صدها نفر را کشت و باعث تظاهرات در شماری از کشورهای اسلامی علیه اسرائیل شد. ارتش اسرائیل به تلافی حمله حماس به جنوب این کشور در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر حملات بی امانی به غزه کرده است. تعدادی از این گروه‌های مقاومت اسلامی قول داده‌اند که به دلیل حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ علیه حماس، علیه پایگاه‌های آمریکایی دست به عملیات بزنند.

به گفته پنتاگون، حدود ۵۶ پرسنل آمریکایی در حملات شبه‌نظامیان در سوریه و عراق مجروح شده‌اند، اما همه به انجام وظیفه خود ادامه داده‌اند. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید آسیب‌های وارده بر آن‌ها ترکیبی از آسیب تروماتیک و زخم‌های جزئی است.

به‌گفته منابع عراقی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر غیرمنتظره اخیر خود به عراق نسبت به چنین حملاتی به محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق هشدار داد. السودانی بلافاصله به ایران رفت و با مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های عربی گفتند نخست‌وزیر عراق در این دیدارها هشدارهای بلینکن را به مقام‌های جمهوری اسلامی ابلاغ کرد.

السودانی پس از بازگشت از ایران با سران گروه‌های شیعه در عراق دیدار کرد و به آن‌ها گفت هشدارهای آمریکا جدی است.