بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه صنعتی شریف استعفای علی سلک غفاری، رئیس پردیس بین‌المللی کیش این دانشگاه در پی حواشی مراسم فارغ‌التحصیلی در این پردیس را اعلام کرد. حاشیه این مراسم تن ندادن دانشجویان به حجاب اجباری بود.

سلک غفاری، در پیامی که خظاب به جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس هیئت امنای پردیس کیش نوشته، آورده است:

ضمن اظهار تأسف از عدم رعایت مقررات و شئونات دانشگاهی برخی از دانش‌آموختگان این پردیس، ضمن عدم تأیید این رفتار خارج از عرف، به‌منظور صیانت از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ شأن دانشگاه صنعتی شریف، ادامه مسئولیت به‌عنوان رییس پردیس بین‌الملل شریف کیش را به صلاح نمی‌دانم و بدینوسیله استعفای خود را به آن مقام و هیات امنای پردیس بین‌الملل شریف کیش تقدیم می‌دارم.

همزمان علی شمسی‌پور، رئیس حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دستور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پیگیری آن‌چه که او «ناهنجاری» خوانده در جریان این جشن فارغ‌التحصیلی خبر داد.

شمسی پور گفت:

پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده است، وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت صادر کرد.

در جریان جشن فارغ‌التحصیلی برگزار شده در پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف، اغلب دانشجویان بدون حجاب اجباری حاضر شده‌ بودند و این مراسم را در کنار یکدیگر جشن گرفتند.

پس از آن ویدئوی این مراسم در شبکه‌های اجتماعی و نزد کاربران وابسته به گروه‌های سایبری جمهوری اسلامی بازتاب یافت.

هم‌چنین روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص مراسم دانش‌آموختگی پردیس بین‌الملل کیش این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

در متن اطلاعیه آمده است:

«مراسم دانش‌آموختگی ۸۱ نفر از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش، روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، برگزار شد. متأسفانه، در بخش پایانی مراسم، هنگام اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی، مواردی از عدم رعایت شئونات و قوانین مشاهده شد که در شأن خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف نبود و منجر به امتناع رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز و ترک سالن همایش از سوی رئیس دانشگاه شد. دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم‌کردن ناهنجاری اتفاق‌ افتاده در آن مراسم و عذرخواهی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همه دلسوزان جمهوری اسلامی ایران، اهتمام مسئولین دانشگاه به برخورد جدی با مسببین این رخداد و افرادی که در این زمینه قصور یا تقصیری داشته‌اند را در اسرع وقت اعلام می‌نماید.

در روزهای اخیر کاربران منتقد حکومت ایران حضور این دانشجویان را بدون حجاب اجباری نشان دهنده شکست حکومت در ادامه سیاست حجاب اجباری دانسته‌اند، و از سویی دیگر کاربران طرفدار حکومت ایران خواهان برخورد با این دانشجویان و اساتید این دانشگاه شده‌اند.

در روزهای اخیر دور تازه‌ای از سرکوب و بازداشت کنشگران و فعالان دانشجویی آغاز شده و تاکنون نیروهای حکومتی شمار زیادی را بازداشت و به نهادهای امنیتی منتقل کردند.

طی یک سال اخیر در پی جنبش «ژن، ژیان، ئازادی» و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

با وجود سخت‌گیری‌های مسئولان حکومتی برای رعایت حجاب اجباری در شهرها، زنان ایران همچنان به مقاومت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.