مجلس نمایندگان اسرائیل پیش‌نویس قانونی را بررسی می‌کند که اعدام زندانیان فلسطینی متهم به قتل شهروندان اسرائیلی را آسان می‌کند.

ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفته کنست (پارلمان اسرائیل) دوشنبه ۲۰ نوامبر/ ۲۹ آبان پیش‌نویس قانونی را بررسی می‌کند که بر اساس آن «برای هر فردی که به طور عمدا یا غیرعمد باعث مرگ یک شهروند اسرائیلی با انگیزه نژادپرستانه یا نفرت و آسیب زدن به اسرائیل شود مجازات اعدام اعمال می‌شود».

او گفت حزب قدرت یهود که پیشنهاد این قانون را ارائه داده است از آن حمایت می‌کند و «انتظار این است که پیش‌نویس مورد حمایت همه اعضای کنست قرار بگیرد».

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل ــ فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید:
 جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

پیش‌نویس اولیه این قانون در مارس ۲۰۲۳ با موافقت ۵۲ عضو کنست در برابر ۴۹ مخالف تصویب شد. الجزیره عربی گزارش داده کمیته قانون اساسی کنست قرار است مذاکرات اولیه را برای رای گیری دوباره درباره این قانون آغاز کند.

بر اساس این قانون که متن نخستین آن را رابرت الیطوف، از حزب «اسرائیل خانه ما» تهیه کرده است در دادگاه‌های نظامی کرانه باختری برای صدور رای اعدام «فلسطینی‌های محکوم به قتل اسرائیلی‌ها» نیازی به اجماع سه قاضی نیست و نظر مثبت دو قاضی کافی است.»

در پیش‌نویس این قانون که بنیامین نتانیاهو برای تصویب آن تلاش می‌کند جایگزینی هر مجازاتی برای محکومان به اعدام ممنوع شده است.

Ad placeholder

اسرائیل در سال ۱۹۵۴ مجازات اعدام را لغو کرد اما در سال‌های اخیر راستگرایان مذهبی افراطی تلاش کرده‌اند بار دیگر این مجازات را تنها برای زندانیان فلسطینی قانونی کنند.

الجزیره به نقل از جمال زحالقه، عضو فهرست مشترک کنست نوشت:

دولت اسرائیل برای جلب رضایت مردم در خیابان و ارضای حس نژادپرستانه آ‌نها با کشتن فلسطینی‌ها از پیش‌نویس قانون اعدام حمایت می‌کند.

با ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه پس از حمله غیرمنتظره حماس به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل، نتانیاهو و موتلفان او در دولت با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شده‌اند.

با گذشت شش هفته از آغاز حمله‌های اسرائیل به غزه که با قتل گسترده غیرنظامیان، حمله به بیمارستان‌ها، مدارس، اردوگاه‌های آواره‌گان و مراکز وابسته به نهادهای بین‌المللی همراه بوده است، دولت نتانیاهو هنوز نتوانسته است بیش از ۲۰۰ شهرک‌نشینی را که حماس به گروگان گرفته است، به خانه بازگرداند.

حمله‌های اسرائیل به غزه اگرچه حمایت آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و دیگر متحدان این کشور را به همراه دارد اما از سوی سازمان‌های بین‌المللی با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شده است و روابط دولت نتانیاهو با کشورهای عربی را تحت تاثیر قرار داده است.

نتانیاهو که به فساد مالی متهم است در ماه‌های گذشته به دلیل قانون اصلاحات قضایی با اعتراض‌های خیابانی گسترده روبرو شد. او و موتلفانش که مذهبی‌ترین و راست‌گراترین دولت اسرائیل را تشکیل داده‌اند، نگران‌اند که با پایان حمله‌های نظامی به غزه و پایان آنچه که شرایط جنگی اعلام کرده‌اند، دوباره با موج گسترده‌ای از مخالفت و اعتراض روبرو شوند.

Ad placeholder