تورم افسارگسیخته، کاهش ارزش پول ملی، سرکوب دستمزد‌ها و عدم همسان‌سازی حقوق، مدت‌هاست که بازنشستگان کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است و مستمری‌ آن‌ها کفاف یک زندگی پایه‌ای را هم نمی‌دهد.

چنین شرایطی از مدت‌ها پیش اعتراضات مداوم بازنشستگان در شهرهای مختلف را به‌همراه داشته است؛ از جمله از دی‌ماه ۱۳۹۹ یکشنبه‌های اعتراضی بازنشستگان به‌شکل منظم برگزار شده است.

قرار بر این بود که قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان متناظر، با همه تأخیرها تا پایان برنامه ششم، یعنی تا سال ۱۴۰۱ اجرایی شود. در حالی‌که اجرای این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲هم تمدید شده بود، وعده اجرای آن به برنامه هفتم، آن هم ظرف سه سال کشیده شد و به این ترتیب دولت هم زمان خرید و هم اتلاف وقت کرد.

اکنون مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الحاقی یک ماده ۲۹ موافقت کردند. در این بند آمده است:

به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود. آئین‌نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بدین ترتیب، مجلس به بازنشستگان وعده می‌دهد که از آغاز اجرای برنامه هفتم توسعه، در یک بازه زمانی سه ساله مستمری بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برساند. این در حالی است که بازنشستگان خواستار افزایش مستمری متناسب با نرخ واقعی تورم، بهره‌مندی از بیمه درمانی کارآمد و تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان هستند.

برخی نمایندگان مخالف این مصوبه گفتند حواله دادن این میزان همسان‌سازی به سه سال آینده دور است و توقع این بود که ۹۰ درصد برای سال آینده اعمال شود.

دولت نیز از این مصوبه انتقاد کرد و خواهان کُندتر کردن روند همسان‌سازی شد. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این‌باره گفت: «مجلس در این بند به یک شیوه اجرایی رسیده است که از نظر ما این شیوه ابهامات قابل توجهی دارد که می‌تواند در مرحله اجرا منجر به گلایه‌مندی‌های دوطرفه و چندطرفه زیادی از نحوه اجرای این حکم شود.» او افزود:

ما اعتقادمان این است که روش روشن‌تری که هیچ‌گونه ابهامی نداشته باشد این است که ما بیاییم ضرایب سنواتی افزایش حقوق بازنشستگان را به میزان بالاتر از ضرایب شاغلان تعیین کنیم که به تدریج در طول سال‌های برنامه این متناسب‌سازی اتفاق بیفتد.

داود منظور از مجلس خواست که بار دیگر در مورد نحوه انجام این کار با دولت به توافق تازه‌ای برسد.

مجلس در حالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرده است که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان تجمع مشترکی روبه‌روی ساختمان وزارت کار در تهران برگزار کردند. این تجمع با شرکت حدود یک‌هزار نفر از بازنشستگان ساعت ۱۰ صبح برگزار شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز از این تجمع حمایت کرد و خواستار حفظ امنیت تجمع‌کنندگان شد.