دولت اسرائیل و حماس روز چهارشنبه ۲۲نوامبر/ یکم آذر با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند. ۵۰ اسیر در دست حماس و ۱۵۰ اسیر در دستان اسرائیل در این مدت مبادله خواهند شد و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تسهیل می‌شود.

مقام‌های قطر که مذاکرات محرمانه برای این وقفه در جنگ را میانجیگری کرده‌اند، و همچنین ایالات متحده، اسرائیل و حماس در روزهای گذشته از قریب‌الوقوع بودن توافق می گفتند.

 به نظر می‌رسد حماس بیش از ۲۰۰ اسیر در اختیار دارد که در زمان حمله نیروهایش به اسرائیل در روز ۷ اکتبر به غزه منتقل کرده است.

در بیانیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آمده است که ۵۰ زن و کودک طی چهار روز آزاد خواهند شد و یک وقفه در جنگ وجود خواهد داشت.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل بدون اشاره به آزادی اسرای فلسطینی گفت که در ازای هر ۱۰ اسیر اضافی، یک روز دیگر این وقفه تمدید خواهد شد.

در بیانیه آمده است که «دولت اسرائیل متعهد است که همه گروگان‌ها را به خانه بازگرداند.» زمان تصویب این تصمیم در کابینه اسرائیل هم شامگاه روز سه‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر اعلام شده است.

در مقابل، حماس اعلام کرد که ۵۰ اسیر در ازای ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند آزاد خواهند شد. این گروه فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد، توافق آتش‌بس همچنین به صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به غزه را می‌دهد.

Ad placeholder

اسرائیل متعهد شده است که در طول مدت این وقفه در تمام نقاط غزه به هیچ کس حمله نکند و کسی را دستگیر نکند.

در ایالات متحده آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور از این توافق استقبال کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت:

معامله امروز باید گروگان‌های آمریکایی بیشتری را به خانه بیاورد، و من تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند، دست از کار نمی‌کشم.

دولت قطر اعلام کرد ۵۰ زن و کودک غیرنظامی اسیر در غزه در ازای آزادی «تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل» آزاد خواهند شد. به نظر می‌رسد دست‌کم در سمت زندانیان و اسرای فلسطینی هنوز میزان آزادی اسرا نهایی نشده است و تنها یک رقم حداقلی برای آن در نظر گرفته شده است.  

نقاشی از شهر غزه

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل ــ فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید:
جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

اما این وقفه از چه زمانی آغاز می‌شود. در بیانیه‌ای اعلام شد که زمان شروع آتش‌بس ظرف ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد. گزارش شده است که وقفه در جنگ از روز پنج‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر آغاز خواهد شد. البته این گزارش‌ها رسمی نیست.

وزارت دادگستری اسرائیل فهرستی از حدود ۳۰۰ اسیر فلسطینی را منتشر کرد که قرار است آزاد شوند. انتشار این فهرست یک الزام قانونی پیش از آزاد کردن آن‌ها است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که انتظار می‌رود روز پنج‌شنبه اولین مبادله اسرا انجام شود. طبق گزارش‌ها، اجرای این توافق باید ۲۴ ساعت منتظر بماند تا الزام قانونی که به شهروندان اسرائیلی این فرصت را می‌دهد تا از دادگاه عالی درخواست کنند تا مانع از آزادی اسرای فلسطینی شوند، تحقق یابد.

به گفته مقام‌های غزه، این توافق اولین آتش‌بس در جنگی است که در آن بمباران‌های اسرائیل بخش‌هایی از غزه تحت حاکمیت حماس را با خاک یکسان کرده، ۱۳ هزار و ۳۰۰ غیرنظامی را در این منطقه کوچک پرجمعیت کشته و حدود دو سوم از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آنجا را آواره کرده است.

اما نتانیاهو گفت که این وقفه به معنای پایان جنگ نیست و مأموریت بزرگ‌‌تر اسرائیل قرار نیست تغییر کند:

ما در جنگ هستیم و تا رسیدن به همه اهدافمان به جنگ ادامه خواهیم داد. برای نابودی حماس، بازگرداندن همه گروگان‌هایمان و اطمینان یافتن از اینکه تهدیدی از غزه متوجه اسرائیل نخواهد شد.

حماس در بیانیه خود اعلام کرد:

در حالی که ما انعقاد یک توافق آتش‌بس را اعلام می‌کنیم، تأیید می‌کنیم که انگشتان ما روی ماشه باقی می‌مانند و مبارزان پیروز ما برای دفاع از مردم خود و شکست دادن اشغالگران، گوش به زنگ خواهند بود.

دولت اسرائیل گفته است که علاوه بر شهروندان اسرائیلی، بیش از نیمی از اسرای در دست حماس، با تابعیت خارجی یا دوتابعیتی از حدود ۴۰ کشور از جمله ایالات متحده، تایلند، بریتانیا، فرانسه، آرژانتین، آلمان، شیلی، اسپانیا و پرتغال هستند.

قدورا فارس، رئیس کمیسیون امور زندانیان در تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام‌الله به رویترز گفته است که در میان بیش از هفت هزار و ۸۰۰ فلسطینی که اسرائیل زندانی‌شان کرده است، حدود ۸۵ زن و ۳۵۰ کودک زیر سن قانونی هستند. او گفت که اکثر آنها بدون اتهام یا به اتهاماتی مانند پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی و نه حمله مسلحانه بازداشت شده‌اند.

مذاکره کننده ارشد قطر در مذاکرات آتش‌بس به رویترز گفت که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در داخل غزه برای تسهیل مبادله اسرا  کار خواهد کرد.

او گفت که آتش‌بس به این معنی است که «هیچ حمله‌ای وجود نخواهد داشت. نه تحرکات نظامی، نه توسعه درگیری و نه هیچ چیز.»

حماس تا به امروز تنها چهار اسیر را آزاد کرده است: شهروندان آمریکایی جودیت رانان، ۵۹ ساله، و دخترش، ناتالی رانان، ۱۷ ساله، در ۲۰ اکتبر، به استناد «دلایل بشردوستانه» و زنان اسرائیلی نوریت کوپر ۷۹ ساله و یوچوید لیفشیتز ۸۵ ساله در ۲۳ اکتبر.

Ad placeholder

شاخه مسلح گروه جهاد اسلامی که در یورش ۷ اکتبر به همراه حماس شرکت داشت، اواخر روز سه‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر گفت که یکی از اسرای اسرائیلی که از زمان حملات ۷ اکتبر در اختیار داشت، کشته شده است.

اما در حالی که همه بر روی معامله آزادی اسرا متمرکز شده‌اند، درگیری روی زمین ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، در حمله پهپادی اسرائیل در روز چهارشنبه به کرانه باختری اشغالی، پنج فلسطینی کشته و تعدادی دیگر در اردوگاه طولکرم زخمی شدند.

منیر البرش، مدیر کل وزارت بهداشت غزه به تلویزیون الجزیره گفت که ارتش اسرائیل دستور تخلیه بیمارستان اندونزی در شهر غزه را صادر کرده است. او گفت اسرائیل مدعی شده که شبه‌نظامیان از این تأسیسات در حال عملیات هستند و تهدید کرد که در عرض چهار ساعت علیه آنها اقدام خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، اسرائیل همچنین گفت که نیروهایش اردوگاه آوارگان جبالیا را محاصره کرده‌اند.

خبرگزاری وفا اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به بخشی از جبالیا ۳۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

در جنوب غزه، رسانه‌های وابسته به حماس اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به آپارتمانی در شهر خان‌یونس، ۱۰ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند.