در آغاز روز جمعه ۲۴ نوامبر / ۳ آذر، حوالی ساعت هفت صبح به وقت فلسطین (۸:۳۰ صبح به وقت تهران) آتش‌بس موقت چهار روزه میان اسرائیل و حماس برقرار شد.

این نخستین توقف در جنگ ۴۸ روزه اسرائیل و غزه است که قرار است زمینه را برای تبادل زندانیان و اسیران میان دو طرف فراهم کند.

حماس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که نیروهایش اعمال خصمانه را متوقف می‌کنند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت سربازان ارتش پشت «خط آتش‌بس» می‌مانند.

به گزارش رویترز، آتش‌بس شامل ترک مخاصمه جامع در شمال و جنوب نوار غزه، آزادی ۱۳ زن و کودک اسرائیلی از سوی حماس و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شود. اسرائیل نیز قرار است چند زندانی فلسطینی را آزاد کند.

خبرنگاران رویترز و تلویزیون لبنانی المیادین می‌گویند که از آغاز آتش‌بس صدای بمباران در غزه نشنیده‌اند.

با این‌همه، المیادین می‌گوید نیروهای اسرائیلی مانع از بازگشت ساکنان به خانه‌هایشان در مناطق پرجمعیت شمال نوار غزه شده‌اند.

نقاشی از شهر غزه

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل ــ فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید:
جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

نخستین گروه گروگان‌ها، از جمله زنان سالمند، حوالی ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت تهران) آزاد خواهند شد.

به گفته ماجد انصاری، سخنگوی وزیر خارجه قطر، حماس قرار است در طول چهار روز ۵۰ گروگان را آزاد کند.

ویدئوهای رویترز نشان می‌دهد که از یک ساعت پس از آغاز آتش‌بس کامیون‌های امدادرسانی وارد غزه شده‌اند. مصر اعلام کرده که ۱۳۰هزار لیتر گازوئیل و چهار کامیون گاز به غزه خواهد فرستاد و ۲۰۰ کامیون امدادی نیز وارد منطقه خواهند شد.

با این‌همه، هر دو طرف آتش‌بس را موقتی می‌دانند. ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، در ویدئویی با اشاره به «این آتش‌بس موقت» خواستار «تشدید رویارویی (با اسرائیل) در همه جبهه‌های مقاومت» شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت: «کنترل بر شمال غزه نخستین قدم جنگ است و ما در حال آماده‌شدن برای مراحل بعدی هستیم.» او همچنین در توییتی به زبان عربی فلسطینیان را تهدید کرد که «جنگ هنوز تمام نشده و وقفه بشردوستانه موقتی است. شمال نوار غزه یک منطقه جنگی خطرناک است و حرکت به سمت آن ممنوع است. برای امنیت خودتان باید در مناطق بشردوستانه در جنوب باقی بمانید.»

حملات ویرانگر اسرائیل به غزه در پی هجوم نیروهای حماس به خاک اسرائیل که به کشته‌شدن ۱۲۰۰ و به اسارت درآمدن ۲۴۰ نفر انجامید آغاز شد. از آن زمان، اسرائیل به طور مستمر غزه را بمباران کرده که به کشته‌شدن حدود ۱۴هزار فلسطینی، که ۴۰ درصدشان کودک بوده‌اند، و آوارگی صدها هزار نفر منجر شده است.