خبرگزاری مهر پنج‌شنبه دوم آذر از تشکیل پرونده قضایی جدید علیه احمدرضا حائری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار، به دلیل آنچه «کذب‌گویی» خوانده، خبر داد.

خبرگزاری فارس با اشاره به نامه‌ای که احمدرضا حائری درباره وضعیت سلامت سامان یاسین (صیدی) و شکنجه‌های او جهت اعتراف اجباری از جمله «اعدام مصنوعی» پرداخته بود، نوشته که این زندانی «ادعاهایی را در مورد یک زندانی دیگر مطرح کرده» است و «به دلیل اهمیت ادعاهای صورت گرفته»، دادستان تهران دستور احضار و تحقیق از احمدرضا حائری را صادر و روز گذشته او فرد از سوی مقام قضایی مورد تحقیق قرار گرفته است.

در حالی که این زندانی سیاسی روز گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران، خبر منتشر شده درباره احضار او «کذب» است.

احمدرضا حائری که در ماه‌های گذشته به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی از زندان اوین به زندان قزل‌حصار تبعید شد، طی نامه‌هایی درباره وضعیت زندانیان، از جمله سامان یاسین، خواننده رپ کُرد و قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد که اعدام شد، اطلاع‌رسانی کرده بود.

احمدرضا حائری در تازه‌ترین نامه‌ خود که ۲۹ آبان ۱۴۰۲ منتشر شد، به شرح شکنجه و اعدام مصنوعی سامان یاسین جهت اخذ اعتراف اجباری پرداخت و در پایان نسبت به وضعیت جسمانی او و عدم رسیدگی‌های مناسب پزشکی هشدار داده بود.

این زندانی روز گذشته نیز در نامه‌ای دیگر از زندان قزل‌حصار خطاب به محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و دادستان نوشته:

جناب آقای علی صالحی، دادستان انقلاب تهران، پیرو انتشار نامه مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ اینجانب در خصوص پایمال‌شدن حقوق شهروندی سامان یاسین (صیدی) هنرمند زندانی، روز گذشته خبرگزای میزان وابسته به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و به تبعیت از آن شماری ‌از رسانه‌های حکومتی همچون تسنیم، مهر و… در خبری کذب مدعی شدند اینجانب به دادستانی تهران احضار شده و بازپرس پرونده! «ضمن انجام تحقیقات فنی» از من خواسته «اسناد و مدارک ادعاهای مطرح شده در نامه را ارئه نمایم» و چون اینجانب «هیچ مستندی برای ادعا‌های مطرح شده ارائه نکرده‌ام»، به همین دلیل و به دلیل ادعا‌های دروغ و نشر اکاذیب پرونده قضایی جدیدی برایم در قوه قضائیه تشکیل شده است.

این زندانی سیاسی در ادامه نامه خود نوشته است:

و این خبر دروغ در زمانی مطرح شده است که یک روز پس از انتشار نامه اینجانب آقای نیری دادیار ناظر بر زندان (تاکیدا نه بازپرس دادسرا) به صورت ویدئوکنفرانس اظهارات اینجانب درباره شواهد، قرائن و مستندات نقض حقوق سامان یاسین را ثبت نمود و بنا بر اظهارات آن مقام قضایی تحقیقات در این‌ موضوع بنا به دستور مقامات ارشد قضایی آغاز شده است و تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد یافت. اینجانب در خصوص اعمال شکنجه اعدام مصنوعی، برخلاف خبر کذب خبرگزای میزان و رسانه های وابسته به حکومت، ادله محکمی را مطرح نموده‌ام که در صورت وجود دستگاه قضایی مستقل در جمهوری اسلامی و  اراده‌ احقاق حق و عدالت امکان تحقیق و رسیدن به حقیقت این موضوع به سادگی و به شرح زیر وجود دارد.

احمدرضا حائری در نامه خود همچنین یادآور شده که دادیار ناظر بر زندان قزل‌حصار قرار است اظهارات سامان و او را برای ادامه تحقیقات درباره شکنجه این خواننده رپ کُرد ثبت کند.

احمدرضا حائری همچنین در ادامه توضیح داده که پس از برگزاری جلسه مجازی با دادیار زندان قزل‌حصار، به همراه سامان یاسین تاریخ دقیق «عمل مجرمانه (اشاره به اعدام مصنوعی)» را به دست آورده‌اند و سامان یاسین نیز در آن شب هولناک روی دیوار سلول عمومی بند ۲۴۰ در آن زمان نوشته بود: «۴۹ روز از بازداشتم گذشت».

احمدرضا حائری همچنین اشاره کرده که ده‌ها همبندی سامان یاسین در آن شب شاهد انتقال او از بند و برگرداندنش بعد از چند ساعت بودند که بعد از آن در شرایط «روانی نامناسب و فروپاشیده» به سر برده است.

احمدرضا حائری در پایان نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران نوشته است:

جناب آقای اژه‌ای، جناب آقای صالحی شنیده‌ام که شما آقایان برای بررسی مساله «اعدام مصنوعی» سامان یاسین دستور اکید داده‌اید، حال اگر به دنبال کشف حقیقت و مقابله با ناقضان حقوق شهروندان این مملکت هستید، با توجه به سابقه تسلط ضابطان اطلاعاتی و امنیتی بر دادیاران و قضات پرونده‌های متهمان سیاسی و امنیتی پیشنهاد می‌‌شود: کمیته حقیقت‌یاب متشکل از وکلا و قضات و حقوق‌دانان مستقل جهت بررسی این موضوع تشکیل دهید و به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل نیز اجازه حضور دهید تا بر عملکرد این کمیته نظارت کنند؛ وزارت اطلاعات را نیز ملزم‌ کنید با این کمیته برای دسترسی به فیلم دوربین‌ها و مدارک بازجویی سامان یاسین و بازجویی از مامورانش‌ همکاری کامل داشته باشد.

متن کامل نامه احمدرضا حائری خطاب به رئیس قوه قضائیه و دادستان را اینجا بخوانید.