بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد، چهارشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زندانی بلوچ که از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.

بر اساس این گزارش، این شهروند بلوچ که در جریان اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ در شهرستان جاسک بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود، حکم اعدام او در زندان عادل‌آباد شیراز «بدون اطلاع قبلی و ملاقات آخر با خانواده اجرا شد.»

کمپین فعالین بلوچ هویت این اعدامی بلوچ را غلام‌رسول حیدری، فرزند علی اکبر، اهل جاسک و ساکن میناب اعلام کرده است.

در همین ارتباط یک منبع آگاه به کمپین گفته است:

غلام‌رسول در سال ۹۸ و در جریان اعتراضات آبان‌ماه از ترکیه به شهرستان جاسک آمده و در مسیر میناب به جاسک به اتهام شعارهای اعتراضی و به همراه داشتن کتب سیاسی به دست نیروهای نظامی بازداشت شده بود.

هم‌چنین به گفته منبع آگاه کمپین فعالین بلوچ، نیروهای نظامی پس از بازداشت، غلام‌رسول را به زندان اوین منتقل کرده و از سوی دادگاه انقلاب او را به حبس ابد محکوم کردند که پس از پیگیری‌های خانواده، موفق به انتقال او به زندان عادل‌آباد شیراز شدند:

با ادامه پیگیری‌های خانواده جهت تخفیف در رأی صادره، «همن بهادری یکی از وکلای دادگستری برای گرفتن تخفیف درخواست ۶۰۰ میلیون تومان کرده که خانواده آقای حیدری به دلیل عدم توان مالی قادر به پرداخت آن نبودند.

به نوشته کمپین فعالین بلوچ، علی‌اکبر، پدر غلام‌رسول پس از اطلاع از اعدام فرزندش روز پنج شنبه دوم آذر ماه به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داده است.

دستگاه قضایی حکومت ایران با وجود بالا گرفتن انتقادها و واکنش‌های داخلی و بین المللی به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام، روزانه جان شهروندان بلوچ را در سکوت خبری می‌گیرد.

براساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، طی سال ۲۰۲۲،  دستکم ۱۷۹ زندانی بلوچ و سه تبعه خارجی اعدام شده‌اند.

پیش‌تر نیز سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ و سازمان همه با هم علیه اعدام (ECPM) در گزارشی که فروردین‌ماه سال جاری منتشر کردند، ضمن اشاره به افزایش ۷۵ درصدی آمار اعدام‌ها در سال گذشته میلادی، اعلام کردند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌شده‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی شامل شهروندان بلوچ بوده‌ است، در حالی‌ که اقلیت اتنیکی بلوچ تنها حدود شش درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.