آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه ۱۰ آذر / یکم دسامبر در کنفرانس اقلیمی این سازمان موسوم به «کاپ۲۸» در شهر دبی امارات متحده عربی گفت این کنفرانس باید به «امید جدیدی برای آینده» تبدیل شود و «شرایط را تغییر دهد.»

گوترش گفت: «می‌توان از نابودی سیاره زمین جلوگیری کرد. ما در حال حاضر به رهبری، همکاری و اراده سیاسی نیاز داریم.»

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این‌که یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی در حال ناپدید شدن هستند و پیامدهای آن رانش زمین، سیل و بالا آمدن سطح آب دریاهاست، تأکید کرد که با این حال «هنوز برای توقف این تحولات دیر نیست.»

آنتونیو گوترش از رهبران جهان خواست تا برای آینده‌ای بدون سوخت‌های فسیلی برنامه‌ریزی کنند. او با بیان این‌که هیچ راه دیگری برای مهار گرمایش جهانی وجود ندارد، افزود: «ما نمی‌توانیم سوختن سیاره‌ای از سوخت‌های فسیلی را با شلنگ آتش‌نشانی خاموش کنیم.»

او راه چاره را نه «کاهش سوخت‌های فسیلی» که «توقف» آن‌ها عنوان کرد و گفت: «محدودیت ۱,۵ درجه سانتی‌گراد [برای گرمایش زمین] تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در نهایت سوزاندن همه سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم.»

به‌گفته دبیرکل سازمان ملل برای رسیدن به این هدف، انرژی اصلی در اقتصاد جهانی باید به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود.

یکی از اهداف اصلی «کاپ۲۸» افزایش بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، خورشیدی و آبی است. سازمان ملل قصد دارد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کند.

سازمان ملل همچنین بر اهمیت تأمین مالی و سرمایه‌گذاری برای سازگاری و تاب‌آوری اقلیمی تأکید کرده است.

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا نیز در سخنانی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس اقلیمی خواست تا سریع عمل کنند. او گفت با وجود برخی پیشرفت‌ها، علائم هشداردهنده تغییرات آب و هوایی هنوز نادیده گرفته می‌شود؛ «میزان دی‌اکسید کربن و متان در اتمسفر به شدت افزایش یافته است و عواقب آن برای معیشت مردم سراسر جهان ویرانگر است».

پادشاه بریتانیا گفت: «دانشمندان برای مدت طولانی هشدار داده‌اند، ما شاهد رسیدن به نقاط اوج هشداردهنده هستیم. تا زمانی که به سرعت اقتصاد طبیعت را بر اساس هماهنگی و تعادل، ترمیم و بازسازی نکنیم اقتصاد و بقای خودمان به خطر خواهد افتاد.»

رویترز نوشته است به‌نظر می‌رسد که اظهارات چارلز، که نقشش در بریتانیا عمدتاً تشریفاتی است، مغایر با مواضع دولت بریتانیا است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا که انتظار می‌رود روز جمعه در اجلاس «کاپ۲۸»  ۱،۶ میلیارد پوند برای کمک به اقدامات زیست‌محیطی اهدا کند، چندین تدابیر داخلی را که دولت‌های قبلی برای دستیابی به اهداف محیط زیستی تعیین کرده بودند، لغو کرده است.

قرار است روز جمعه، رهبران جهان از جمله ویلیام روتو، رئیس ‌جمهوری کنیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در این کنفرانس سخنرانی کنند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز روز جمعه به کنفرانس اقلیمی دبی سفر می‌کند. سونیا شولتسه، وزیر توسعه فدرال آلمان، گفت کشورهای خلیج فارس و چین باید به صندوق کمک به کشورهای فقیرتر در کنفرانس اقلیمی مشارکت کنند. او تأکید کرد که این کشورها دی‌اکسید کربن زیادی منتشر می‌کنند و می‌توانند به کشورهای فقیرتر کمک کنند تا با آسیب‌های اقلیمی مقابله کنند.

امارات متحده عربی و آلمان روز گذشته (پنج‌شنبه) در نخستین روز کنفرانس متعهد شدند که هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار به این صندوق کمک کنند. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن نیز خواهان مشارکت در این صندوق هستند.

سلطان بن احمد الجابر، وزیر صنعت‌وفن‌آوری پیشرفته امارات و رئیس اجلاس «کاپ۲۸»، اتخاذ این تصمیم در آغاز نشست دو هفته‌ای را «تاریخی» توصیف کرد.

سازمان جهانی هواشناسی نیز در روز نخست گزارشی ارائه کرد که براساس آن سال ۲۰۲۳ احتمالاً گرم‌ترین سال از زمان صنعتی شدن خواهد بود.

دانشمندان می‌گویند افزایش گرمایش زمین تأثیرات فاجعه‌بار و غیرقابل برگشتی را در سراسر جهان خواهد گذاشت.

اجلاس «کاپ۲۸»  سه‌شنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر به پایان می‌رسد.