یافته‌های پژوهش جدید سازمان بین‌المللی کار (ILO)‌ نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین به افزایش کار کودکان، به ویژه در بخش کشاورزی دامن می‌زند.

بیشترین میزان کار کودکان در بخش کشاورزی است. پیمان‌نامه حقوق کودک ملل متحد و مقاوله‌نامه‌های ILO کار کودکان را ممنوع می‌کند.

این پژوهش جدید همزمان با بیست و هشتمین نشست اقلیمی ملل متحد (کاپ ۲۸) در دوبی و در جریان چهاردهمین دیدار سالانه‌ی پلتفرم کار کودکان ILO منتشر شده است و تأکید می‌کند که فقر، حلقه‌ی رابط بین تغییرات اقلیمی و کار کودکان است.

ILO در توضیح یافته‌های این پژوهش می‌نویسد:

تغییرات اقلیمی ــ و پاسخ‌های بخش عمومی و خصوصی به آن ــ تأثیری شگرف بر کار کودک و پیشرفت در تحقق تاریخ هدف ۲۰۲۵ برای رفع تمام انواع کار کودکان بر اساس اهداف توسعه پایدار دارد.

کودکان یکی از جمعیت‌هایی هستند که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی می‌بینند. پژوهش ILO نشان می‌دهد که گرمایش زمین با به خطر انداختن معیشت و شرایط زندگی، عده‌ی بیشتری را به سوی فقر سوق می‌دهد و وضعیت فقرا را بیش از پیش وخیم می‌کند. این فقر بیشتر باعث می‌شود خانواده‌ها اتکای بیشتری بر کار کودکان‌شان برای سپری کردن زندگی داشته باشند.

پژوهشگران سازمان بین‌المللی کار می‌گویند که سیاستگذاران هنگام برنامه‌ریزی برای پاسخ به تغییرات اقلیمی باید برنامه‌ی ویژه‌ای برای کودکان کار داشته باشند.

در ایران نیز با افزایش فقر و تعمیق بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از سوء مدیریت و توسعه ناپایدار در کنار تغییرات اقلیمی، در سال‌های اخیر شمار کودکان کار افزایش یافته اما آمار دقیقی از آنها در دست نیست.

محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سال جاری از وجود ۱۲۰ هزار کودک کار در ایران خبر داد و گفت که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان خیابانی شناسایی شده‌اند. البته این رقم تنها شامل کودکان کار شناسایی شده است و تعداد واقعی آنها بیش از این رقم است.

پس از حیدرهایی نیز سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت شمار کودکان کار خیابانی در کل ایران و به ویژه در تهران روز به روز در حال افزایش است. او شمار کودکان کار خیابان در تنها تهران را ۷۰ هزار نفر اعلام کرد اما منبع آمار اعلام‌شده را نگفت.