بیست و هشتمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۸) با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. این انتقادها دو نکته اصلی را نشانه می‌روند: بی‌عملی جامعه جهانی در برابر سیاره‌ای رو به فروپاشی و ادامه سیطره‌ی لابی سوخت‌های فسیلی بر سیاست‌گذاری‌ها علی رغم این فاجعه.

کاریکاتوریست‌های مختلف از کشورهای گوناگون نیز این انتقادها را به نحوه‌های مختلفی بیان کرده اند. در زیر شماری از این کاریکاتورها را می‌بینید:

از ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر تا ۱۲دسامبر/ ۲۱ آذر در شهرک نمایشگاه بین‌المللی دبی در جریان است. در این نشست بیش از ۷۰هزار شرکت کننده از ۱۹۹ کشور و سازمان گوناگون حضور دارند. 

ریاست این اجلاس را سلطان الجابر، وزیر صنعت و فن‌آوری پیشرفته و مدیرعامل ادنوک، شرکت ملی نفت ابوظبی در امارات متحده عربی به‌عهده دارد. الجابر ادعا می‌کند یکی از اهداف کاپ ۲۸، برنامه‌ریزی برای حرکت به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر است. با وجود این، او ۲۱ نوامبر در مصاحبه‌ای آنلاین گفته بود: «نقشه‌ای برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به من نشان دهید که امکان توسعه پایدار اجتماعی ـ اقتصادی را فراهم می‌کند، مگر اینکه بخواهید جهان را به غارها برگردانید». این سخنان او انتقادهای بیشتری را به سوی او روانه کرد و بر نگرانی‌ها افزود. 

هنوز هفته اول اجلاس به اتمام نرسیده است. بحث‌هایی که در این کنفرانس به بحث گذاشته شده‌اند شامل گذار تدریجی به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر، گاز متان، سلامت، امنیت غذایی و انرژی هسته‌ای هستند. 

بخشی از جلسه‌ها نیز به فراهم کردن کمک‌هایی مالی اختصاص داده شده و صندوقی به نام «صندوق ضرر و زیان» طراحی شده است. کمک‌های مالی این صندوق قرار است به کشورهای در حال توسعه یا  کشورهایی که در جنوب جهانی قرار گرفته‌اند و از تغییرات اقلیمی و فجایع زیست‌محیطی آسیب دیده‌اند تعلق بگیرد؛ فجایع زیست‌محیطی که کشورهای پیشرفته بیشترین سهم را در ایجاد آن داشته‌‌اند.

هنوز نمی‌توان درباره دستاورد این اجلاس به درستی قضاوت کرد، اما نگرانی‌ها بسیار است. در هفته اول اجلاس سازمان مردم نهاد «غول‌های آلوده‌کننده را بیرون کنید» در ائتلافی با ۴۵۰ گروه فعال زیست‌محیطی گزارش کرده که شمار لابی‌گران سوخت‌های فسیلی که در کاپ ۲۸ شرکت کرده‌اند، رکورد زده و چهار برابر بیش از سال پیش است.

بر اساس این گزارش، ۲۴۵۶ لابی‌گر نفتی، کربنی و گازی امکان یافته‌اند که در مذاکرات اقلیمی کاپ ۲۸ شرکت کنند، یعنی چهار برابر بیش از کاپ ۲۷ که در ۲۰۲۲ به میزبانی مصر برگزار شد و طی آن ۶۳۶ نماینده از صنایع سوخت‌های فسیلی حضور داشتند.