در پی رأی وتو ایالات متحده آمریکا به تقاضای شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بسی دیگر در جنگ اسرائیل و غزه، رویترز گزارش کرده که اسرائیل شنبه نهم دسامبر / ۱۸ آذر به ساکنان بخش‌های مرکزی خان یونس، مهم‌ترین شهر جنوب نوار غزه دستور تخلیه داده است.

ایالات متحده جمعه هشتم دسامبر قطعنامه‌ای را که تقریباً مورد حمایت همه اعضای دیگر شورای امنیت و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری در غزه بود رد کرد. از پانزده عضو شورا سیزده کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، بریتانیا رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد. فرانسه و ژاپن نیز از جمله کشورهای حامی آتش‌بس بودند.

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل ــ فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید:
جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به رأی مثبت فرانسه، آلمان و چند کشور دیگر اروپایی به قطعنامه آتش‌بس می‌گوید که حمایت این کشورها از آتش‌بس با حمایتشان از جنگ اسرائیل برای آنچه «نابودی حماس» ادعا می‌شود منافات دارد.

از زمان پایان آتش‌بس موقت با حماس در روز یکم دسامبر / دهم آذر، اسرائیل حملات زمینی خود به نیمه جنوبی نوار غزه را تشدید کرده و وارد شهر خان یونس شده است. درگیری‌ها در شمال نوار غزه نیز شدت یافته است.

منابع نزدیک به حماس و جهاد اسلامی فلسطین به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفته‌اند که هر دوی این گروه‌ها روز یکشنبه دهم دسامبر / ۱۹ آذر در نزدیکی شهر خان یونس، درگیر «نبردهایی سخت» با نیروهای اسرائیلی هستند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از منابع حماس نوشته که اسرائیل با «حملاتی بسیار خشونت‌بار» «شهر جنوبی خان‌یونس و جاده‌ای که این شهر را به گذرگاه رفح در مرز مصر وصل می‌کند هدف قرار داده است.»

با وجود تبادل جمعی از اسیران و زندانیان در دو طرف در جریان آتش‌بس موقت، هنوز دست‌کم ۱۳۷ اسرائیلی در اسارت حماس‌اند و هزاران اسرائیلی روز شنبه نهم دسامبر با راهپیمایی در خیابان‌های تل‌آویو خواستار اقدام دولت برای آزادی آنان شدند.

Ad placeholder

اسرائیل هشدار می‌دهد اما بی‌وقفه پیش می‌رود

بخش اعظم جمعیت ۲,۳ میلیون نفری نوار غزه تاکنون از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. با تداوم حملات اسرائیل، آژانس‌های ملل متحد، سازمان‌های امدادی و ساکنان منطقه می‌گویند عملاً هیچ جایی در نوار غزه «امن» نیست.

اسرائیل اما می‌گوید برای کاهش تلفات غیرنظامی نقشه‌هایی فراهم کرده که مناطق امن را مشخص می‌کنند. مقام‌های نظامی و سیاسی اسرائیل حماس را مقصر بالا بودن تلفات غیرنظامیان می‌داند.

افیخای ادرعی، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل با انتشار توییتی به زبان عربی به ساکنان شش بلوک در مرکز خان یونس دستور داد خانه‌هایشان را تخلیه کنند. این توییت حاوی نقشه‌ای است که این شش بلوک روی آن مشخص شده است.

ادعای اسرائیل مبنی بر تلاش برای پایین آوردن تلفات غیرنظامی در حالی است که محمد صلحا، مدیر بیمارستان العوده در شمال نوار غزه می‌گوید نیروهای اسرائیلی روزهاست با تانک بیمارستان را محاصره کرده‌اند و به هر کسی که بخواهد از بیمارستان خارج شود شلیک می‌کنند. وزارت بهداشت فلسطین همچنین می‌گوید نیروهای اسرائیلی روز شنبه دو پرسنل درمانی را در داخل بیمارستان کمال عودان در شمال نوار غزه کشته‌اند. 

برخی ساکنان منطقه گزارش کرده‌اند که با تلاش اسرائیل برای حرکت به سمت غرب شهر، صدای شلیک تانک‌ها و حملات هوایی اسرائیل و درگیری‌های مسلحانه سنگین میان ارتش اسرائیل و جنگجویان فلسطینی را می‌شنوند.

کشته‌شدگان و مجروحان فلسطینی در بیمارستان ناصر خان یونس انبوه شده‌اند.

به گزارش رویترز، یکی از مقام‌های ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید که با کمیاب‌شدن غذا و اقلام پزشکی و دارویی، با سامانه جدیدی می‌توان از گذرگاه «کرم شالوم» در مرز اسرائیل کمک‌های بیشتری به غزه وارد کرد، اما اسرائیل هنوز با گشودن این مسیر موافقت نکرده است.

در مرکز نوار غزه، شلیک تانک‌های اسرائیلی در اردوگاه‌های پناهجویان بُریج و مغازی ادامه دارد. همچنین به گزارش مقامات بهداشتی فلسطینی، در نتیجه حمله هوایی اسرائیل هفت فلسطینی در اردوگاه بریج کشته شدند.