وانواتو مجمع‌الجزایری کوچک در اقیانوسیه است که در خطر بالا آمدن سطح آب اقیانوس و گردبادهای استوایی قرار دارد. حالا رالف رگن‌وانو، نخست‌وزیر وانواتو می‌گوید بیست‌وهشتمین نشست اجلاس اقلیمی ملل متحد (کاپ۲۸) در دوبی به «موقعیت بحرانی» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP) رگن‌وانو در مصاحبه‌ای در جریان این نشست اشاره کرد که «اکثریت کشورهای حاضر دنبال آن‌اند که از سوخت‌های فسیلی دور شویم، که طبق علم و طبق هدف‌گذاری دمایی ۱,۵ درجه سانتگراد حرکت کنیم.»

مذاکره‌کنندگان از سراسر جهان می‌کوشند در اجلاس اقلیمی ملل متحد به توافق‌نامه‌ای برسند برای این‌که سطح گرمایش جهانی را زیر ۱,۵ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از دوران پیشا-صنعتی نگه دارند.

Ad placeholder

گروه کشورهای نفتی موسوم به «اوپک پلاس» از اعضایش خواسته مانع از صدور هر بیانیه‌ای شوند که خواستار کاهش استخراج نفت، زغال‌سنگ و گاز می‌شود. این سوخت‌های فسیلی از عوامل اصلی بحران اقلیمی به حساب می‌آیند.

رگن‌وانو می‌گوید که «اکثریت کشورها درباره مسئله سوخت‌های فسیلی زبانی مشترک دارند. فقط چند کشور معدودند که توافق ندارند.» او افزود: «ما امیداوریم این واقعیت ملاحظه شود که اکثریت کشورها زبانی مشترک دارند و می‌خواهند سوخت‌های فسیلی به تدریج کنار گذاشته شوند و این را می‌شود وارد متن بیانیه کرد.» نخست‌وزیر وانواتو ادامه داد: «زیرا اگر این قضیه در متن ذکر نشود، ما این نشست کاپ را موفقیت‌آمیز نمی‌دانیم.»

وانواتو امسال با سه گردباد استوایی روبرو بوده که زیرساخت‌های این کشور از جمله مدارس را تخریب کرده و به آوارگی چند خانواده انجامیده است که حالا با امدادهای بشردوستانه زندگی می‌کنند. به گفته واگن‌وانو، وانواتو «شدیدترین پیامدهای تغییرات اقلیمی را از سر می‌گذارند.»

https://www.radiozamaneh.com/793268

سلطان الجابر، رئیس این دور از نشست‌های اجلاس اقلیمی ملل متحد که به میزبانی امارات متحده عربی برگزار می‌شود، روز شنبه نهم دسامبر / ۱۸ آذر اعلام کرد که پیشرفت مذکرات بسیار کند است و احتمالاً سه‌شنبه به پایان برسد.

الجابر مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی است. انتصاب او به این سمت در ماه ژانویه / دی اعتراض فعالان محیط زیست را برانگیخت. آنان نگران این هستند که صنایع بزرگ در حال سوار شدن بر واکنش‌های جهانی به بحران زیست‌محیطی و مذاکرات پیرامون آن هستند.

یک سازمان مردم‌نهاد در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده می‌گوید ۲۴۵۶ لابی‌گر نفتی، کربنی و گازی امکان یافته‌اند که در مذاکرات اقلیمی کاپ ۲۸ که تا ۱۲ دسامبر/۲۱ آذر در دوبی ادامه دارد شرکت کنند، یعنی چهار برابر بیش از کاپ ۲۷ که در ۲۰۲۲ به میزبانی مصر برگزار شد و طی آن ۶۳۶ نماینده از صنایع سوخت‌های فسیلی حضور داشتند.