کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را مجلس شورای اسلامی رد کرد تا کشمکش میان نمایندگان و دولتی‌ها بالا بگیرد. یک مقام دولتی می‌گوید مجلس خواهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. در مقابل یک نماینده مجلس بخشی از لایحه برنامه هفتم توسعه را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت بنزین می‌بایست افزایش یابد.

یک روز پس از اینکه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی شد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین ندارد، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با انتشار بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه توسعه هفتم از سوی دولت که دولت را مکلف می‌کرد با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی مصرف انرژی را در سطح سال ۱۴۰۱ حفظ کند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آیا سیاست‌های قیمتی چیزی جز افزایش قیمت بنزین بود؟»

مجلس شورای اسلامی این بند از لایحه برنامه توسعه هفتم را رد کرد. اما آنطور که داوود منظور شامگاه سه‌شنبه ۲۱ آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت، دولت هنوز برنامه توسعه هفتم مصوب مجلس را به رسمیت نمی‌شناسد و در یک نامه به شورای نگهبان ۴۸ مورد از مصوبات این برنامه را «مغایر با قانون اساسی» و دارای بار مالی برای دولت دانسته است. او گفت که به همین دلیل لایحه بودجه بر اساس برنامه هفتم توسعه تدوین نشده است.

او ادعا کرد دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت انرژی ندارد و این نمایندگان مجلس هستند که می‌خواهند دولت را به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مجبور کنند:

رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی بالا بردن قیمت انرژی، ناترازی را چطوری می‌خواهیم رفع کنیم، یعنی باید قیمت بنزین را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند، قیمت برق را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند، پشت فرمایشات آقایان بالا بردن قیمت انرژی است دولت فعلاً بنایی برای اینکه اصلاح قیمت انرژی بکند، ندارد. ما منابع هدفمندی را صرفاً براساس رشد مصرف دیده‌ایم و رشدی که ما دیده‌ایم بدون افزایش قیمت است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی که همراه داوود منظور در استودیو شبکه دو صدا و سیما جمهوری اسلامی حضور داشت اما سخنان او را نادرست دانست و گفت به تفصیل رئیس سازمان برنامه و بودجه «ناترازی یعنی گران کردن».

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به ویژه بنزین در سال‌های اخیر بارها از زبان نمایندگان مجلس و برخی از مقام‌های دولتی مطرح شده است. دولت و مجلس اما هر دو نگران پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت بنزین هستند، به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخی از آنها در انتخابات اسفند امسال دوباره نامزد شده‌اند.

افزایش دو برابری نرخ بنزین در سال ۱۳۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را سبب شد که آثار آن همچنان پا برجا است و از نگاه گروهی از تحلیلگران و فعالان سیاسی نقطه عطفی در کاهش مشروعیت حکومت و همبستگی جنبش‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

دولت ابراهیم رئیسی به صورت غیرمحسوس در سال جاری نرخ انرژی را افزایش داده است؛ به این معنا که در تابستان و پاییز سهمیه بنزین و گازوئیل با نرخ دولتی را کاهش داد.

هدف از این سیاست کنترل مصرف اعلام شده است. افزایش مصرف بنزین به ادعای مسئولان حکومتی موجب کاهش ذخایر استراتژیک این کالا شده است.

در بهار سال ۱۴۰۲ یک سند فاش شده نشان می‌داد ذخایر استراتژیک بنزین در ایران رو به پایان است. همان زمان برخی از مدیران پیشین وزارت نفت گفته بودند که ایران روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند.