شبکه گلوبال‌نیوز، نام دومین نفری را که در پی تحریم‌ مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و وابستگان آنها، پرونده اخراج او از کانادا ممکن است در ژانویه سال ۲۰۲۴ به نتیجه برسد، منتشر کرد. دولت کانادا این تحریم‌ها را هم‌زمان با سرکوب خونین قیام ژینا وضع کرد.

فردی که نامش افشا شده مجید ایرانمنش است که در دولت حسن روحانی، برای مدتی مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بود.

وظیفه‌ی محول شده به او، ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان (Knowledge enterprise) بود تا با پخش پول، وضعیت علمی در تولیدهای جمهوری اسلامی را ارتقاء ببخشد؛ از جمله اینکه به استارت‌اپ‌ها و اپیلیکیشن‌های داخلی کمک کند.

برخی از این به اصطلاح شرکت‌های دانش بنیان به طور مستقیم در پروژه‌های نظامی و سانسور اطلاعات با حکومت همکاری می‌کنند.

پرونده‌های اخراج ممکن است سال‌ها طول بکشند و برابر قوانین داخلی کانادا، فرد می‌تواند چندین مرتبه به نتیجه دادگاه اعتراض کند و درخواست تجدیدنظر ارائه دهد.

وقتی ایرانمنش عضو دولت روحانی شد پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی دانا از سوابق او نوشت:

دکتر ایرانمنش پیش از این مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات مركز نوسازی وتحول اداری، رییس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث وزارت كشور، مدير كل امور كاركنان وزارت راه و ترابری و مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات سازمان ملی جوانان بوده است.

در معدود تصاویری که از ایرانمنش منتشر شده است، او گاه با موهای رنگ‌ کرده مشکی یا با موهای عمدتا خاکستری و اغلب با ریش پروفسوری دیده می‌شود.

Ad placeholder

گلوبال‌نیوز، همچنان پیشتاز خبرهای اخراج مقامات نظام اسلامی از کانادا

یک عکس از مجید ایرانمنش

گلوبال‌نیوز، یکی از سه شبکه اصلی خبری در کانادا است و خبرنگار این شبکه، استوارت بل، بیشتر از بقیه پیگیر خبرهای اخراج مقام‌های جمهوری اسلامی از کانادا است.

گزارش تازه او با همکاری مکنزی گِری با تیتر «دومین مقام بلندپایه ایرانی که پرونده‌ اخراجش طبق تحریم‌های کانادا برای بررسی ارسال شد» در چهارشنبه ۲۲ آذر برابر با ۱۳ دسامبر منتشر شده است، متمرکز مجید ایرانمنش است.

بل و گِری در این گزارش و به نقل از شورای مهاجرت و پناهندگان کانادا نوشتند که پرونده ایرانمنش در ۸ آذر برابر با ۲۹ نوامبر امسال برای اخراج ارسال شده و جلسه بررسی آن در ۲۷ دی ماه برابر با ۱۷ ژانویه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد.

اگر دفتر شهر تورنتوی شورای مهاجران و پناهندگان کانادا در استان اونتاریو در این جلسه به نتیجه برسد که طبق تحریم‌های کانادا علیه مقام‌های جمهوری اسلامی، باید ایرانمنش از این کشور اخراج شود، پرونده او را برای رد مرز ارسال خواهند کرد، هرچند ایرانمنش این فرصت را خواهد داشت تا بارها علیه چنین حکمی اعتراض کند و درخواست بررسی مجدد پرونده‌اش را بدهد.

گلوبال‌نیوز نوشت که دولت کانادا جزییات بیشتری در مورد ارتباط ایرانمنش با جمهوری اسلامی منتشر نکرده است.

بیل بلِر، وزیر دفاع ملی کانادا در اوتاوا، پایتخت این کشور در پاسخ به سوال خبرنگار گلوبال‌نیوز که این افراد چگونه مجوز ورود به کانادا را گرفته‌اند، گفت:

افرادی که جایی در کانادا ندارند، اخراج خواهند شد. البته ما به همکاری جامعه [ایرانی] احتیاج داریم. ما برای برخورد موثر با این افراد، نیازمند اطلاعات [بیشتری] هستیم.

اشاره او به داوطلبان کانادایی است که عمدتا ایرانی‌تبار هستند و در حال بررسی نام‌ها، از جمله مهاجران یا شرکت‌ها یا املاکی هستند که ممکن است به وابستگان و مقامات جمهوری اسلامی ایران یا سپاه پاسداران مرتبط باشند. بلِر افزود:

وقتی افراد درگیر فعالیت‌هایی شوند که آنها را دیگر واجد شرایط حضور در کانادا نمی‌کند، ما هرچه در توانمان باشد انجام خواهید داد تا آنها را بیرون بیاندازیم. و زمانی که آنها وارد کشور شده باشند، ما هرچه بتوانیم برای اخراجشان انجام خواهیم داد.

سلمان سامانی که در دولت حسن روحانی، قائم مقام وزارت کشور در امور مجلس بود، نخستین نامی است که گلوبال‌نیوز از این فهرست منتشر کرد.

این شبکه همچنین نام روح‌الله فیروزنام را منتشر کرده بود که پرونده اخراجش پیش از تحریم‌های اخیر کانادا که با سرکوب خونین جنبش ژینا مرتبط است، در حال بررسی بود. او متهم است که دوربین‌های امنیتی را به سازمان‌هایی مانند زندان‌های شیراز فروخته است.

Ad placeholder

مجید ایرانمنش و شرکت‌های دانش‌بنیان

دانش‌بنیان از عبارت‌هایی است که مقام‌های جمهوری اسلامی، مکرر از آن استفاده می‌کنند. هدف، استفاده از علم برای سودآوری در صنعت یا خدمات است. در ساختار این حکومت، شرکت‌های دانش‌بنیانی که بخواهند از بودجه‌های دولتی کمک بگیرند، باید خصوصی یا تعاونی باشند.

ایران قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» را در آبان ۱۳۸۹ تصویب کرد.

از جمله اهداف این قانون، حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان است. وبسایت دولت ایران در معرفی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان (http://www.daneshbonyan.ir) از ایرانمنش نام می‌برد.

از ایرانمنش اطلاعات محدودی را می‌توان در فضای مجازی یافت. اکانتی از او با نام واقعی‌اش در شبکه‌های اجتماعی پیدا نشد.

خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت ۱۳۹۳ در گزارش «شرکت‌های دانش بنیان، ۸۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات می‌گیرند» به نقل از ایرانمنش نوشته است:

برای هر طرح ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت پذیرفته شدن، حداقل ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا می‌شود.

او افزوده به ۶۰ شرکت دانش‌بنیان کوچک تا زمان نوشته شدن این گزارش، تسهیلات ارائه شده است.

وبسایت دولت هم به‌نقل از ایرانمنش در این خبر متعلق به تیر ۱۳۹۳ می‌نویسد:

سامانه ارزیابی شرکت های دانش بنیان به عنوان بزرگترین بانک اطلاعات فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌رود و از این رو، ارتقای مناسب به منظور ارائه خدمات مطلوب به شرکت‌های دانش‌بنیان از اهدافی است که در این دفتر پیگیری می‌شود. ایرانمنش همچنین گفت: تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ شرکت در این سامانه نام کاربری خود را دریافت و تعداد یک هزار و ۲۰۰ شرکت مستندات خود را در آن تکمیل کرده‌اند.

مجید ایرانمنش و حضور امسالش در فعالیت‌های دولتی

در جستجوی اینترنتی، نام مجید ایرانمنش را در چند جا می‌توان یافت. یکی اینجاست که با شماره محقق ۴۷۶۸۱۵ عضو کمیته علمی – هیات داوران شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن ایرانی تحقیق در عمل در ۱۴۰۲ معرفی شده است.

وبسایت دولت همچنین در ۳۰ تیر ۱۳۹۸، نام او را در مطلب «هوشمندی» وارد درگاه مدیریت سازمانی شد» همراه با هوش مصنوعی ذکر می‌کند چون او در سمینار ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و موضوع «کاربرد هوش مصنوعی در پورتال‌های سازمانی – از تئوری تا اجرا» حضور داشته است.

در این سمینار، ایرانمنش به‌ویژه از شرکت نیافام نام می‌برد که در موضوع هوش مصنوعی فعال است و با دولت در زمینه مدیریت‌های سازمانی کار می‌کند.

در رسیمو، پلتفرم ارتباط و تحلیل کسب‌وکارها، نام چندین ایرانمنش را می‌توان یافت. دو مجید ایرانمنش با دو شماره متفاوت کد ملی در این وبسایت قید شده‌اند که هر کدام در چندین شرکت حضور دارند.

آخرین آمار از روند اخراج وابستگان جمهوری اسلامی از کانادا

روند اخراج افراد از کانادا، روندی طولانی و گران‌قیمت است. با این‌حال و پس از تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی، بخصوص مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گذر سرکوب خونین جنبش ژینا، روند شناسایی و بررسی پرونده‌های افراد نزدیک به جمهوری اسلامی در کانادا دنبال می‌شود.

گلوبال‌نیوز به نقل از سازمان خدمات مرزی کانادا گفت پرونده ۱۰ ایرانی‌تبار از بابت تحریم‌های سال گذشته، در حال بررسی است. پرونده ۹ نفر از آنان به شورای مهاجران و پناهندگان ارسال شده که می‌تواند به اخراج آنان منتهی شود. این سازمان پرونده ۱۴۱ نفر دیگر را در حال بررسی دارد و هنوز آنها را به دیگر سازمان‌ها برای بررسی ارسال نکرده است.

از نام این ۹ نفر، تاکنون نام سید سلمان سامانی و مجید ایرانمنش منتشر شده است.

همچنین پرونده ۳۸ نفر مختومه اعلام شده، چون خواه افراد سابقه مجرمیت نداشته‌اند یا اینکه کانادا را ترک کرده‌اند.

مرزبانی کانادا همچنین پس از بررسی ۱۷۸۰۰ درخواست ویزا در ماه‌های اخیر، به ۷۸ نفر از افراد نزدیک به جمهوری اسلامی، اجازه ورود به کانادا را نداده است.

Ad placeholder