اعتصاب کارگران شرکت ملی فولاد (فولاد اهواز) که در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مدیریت شرکت و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، شنبه دوم دی آغاز شده بود، یکشنبه سوم دی ادامه یافت. کمی پس از آغاز اعتصاب یکشنبه، یگان ویژه مقابل کارخانه و در محل تجمع کارگران مستقر شد.

شنبه دوم دی مدیرعامل شرکت که در دفتر یکی از معاونانش مخفی شده بود، از طریق مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد تنها ۱۰ درصد از طرح طبقه‌بندی قابل اجراست و ممنوع‌الورود کردن کارگران در هماهنگی با شورای تامین استان و برای جلوگیری از اعتصاب صورت گرفته است. مدیریت کارخانه که شنبه ورود ۲۱ تن از کارگران را به شرکت ممنوع کرده بود، در پی اعتصاب تعدادی از کارگران را تعلیق کرد.

شنبه شب، مدیریت کارخانه کارت ورود ۱۷ نفر دیگر از کارگران را مسدود کرد. شمار کارگران ممنوع‌الورود به کارخانه اکنون به ۳۸ نفر رسیده است.

کارگران یکشنبه سوم دی از ورود به شرکت خودداری و در حالی که شعار می‌دادند، از مقابل شرکت تا میدان بقایی اهواز راهپیمایی کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم، می‌جنگیم.»

دور جدید اعتصاب و اعتراض کارگران فولاد اهواز پس از آن آغز شد که مدیریت شرکت کارگران را برای گفت‌و‌گو به «جلسه هم‌اندیشی» دعوت کرده بود، حاضر به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نشد و جلسه بدون نتیجه پایان یافت. کارگران مهلت چند روزه‌ای را برای اجرای طرح طبقه‌بندی تعیین کردند.

کارگران فراخوان اعتصاب دادند. شب قبل از آغاز اعتصاب ۲۱ تن از کارگران به شرکت ممنوع‌الورود شدند. شنبه دو دی کارگران همه‌ی بخش‌های فولاد دست از کار کشیدند و مقابل دفتر معاونت فنی تجمع کردند.

طرح طبقه‌بندی مشاغل

علی محمدی، مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران اهواز پس از اعتصاب کارگرانِ همه‌بخش‌های کارخانه در روز شنبه دوم دی، در توضیح مسدود شدن کارت ورودی ۲۱ تن از کارگران گفت: «تجمعات و متوقف‌کردن تولید کار را برای شرکت سخت کرده بود». او تصریح کرد:

با هماهنگی شورای تامین استان کارت حدود ۲۰ نفر بسته شده است تا تجمعات با متوقف‌کردن خطوط تولید دنبال نشود. کمیته عالی منابع انسانی فعلا تصمیم بر بستن کارت‌ها گرفته و این تصمیم با هماهنگی شورای تامین انجام شده است.

مدیرعامل فولاد اهواز مدعی شد واحد ملی فولاد تنها قادر به اجرای ۱۰ درصد طرح طبقه‌بندی مشاغل است و در توضیح افزود:

ما به‌دلیل آنکه مجموعه‌ای با بدهی‌های فراوان و مشکلات متعدد هستیم، عدد ۱۰ درصد را پیشنهاد دادیم اما کارگران معترض آن را نپذیرفتند و اظهار کردند که متناسب‌سازی باید در حدی اجرا شود که حقوق کارگران به متوسط دریافتی گروه فولاد اُکسین و گروه فولاد خوزستان و گروه نیشکر هفت تپه برسد و برای این امر باید ۷۰ درصد به حقوق متوسط کارکنان اضافه شود، اما یک شرکت مانند گروه فولاد خوزستان مثلا ۱۰ هزار میلیارد تومان سوددهی دارد و وضعیت آن با گروه ملی فولاد در اهواز که یک شرکت زیان‌ده است، کاملا متفاوت خواهد بود.

کارگران فولاد اهواز، در پایان اعتصاب روز شنبه دوم دی خواستار رفع مسدودیت کارت ورودی همکارانشان و بازگشت به کار کارگران اخراجی شدند و اعلام کردند چنانچه این خواست برآورده نشود یکشنبه پس از پیاده‌شدن از سرویس‌ها، بدون ثبت ورود، مقابل ورودی شرکت تجمع می‌کنند.

کارگران ممنوع‌الورود شده فولاد اهواز در بخش‌های یک، دو، ماشین‌سازی، تاسیسات، فولادسازی، لوله‌سازی و کوثر، مجتمع کار می‌کنند و اسامی ۲۱ تن از آن‌ها چنین اعلام شده است:

ناصر منصوری، حافظ کنعانی، امیر دورباف‌زاده، احمد حویزه، خلف مگدم، جاسم جرفی، شهاب حیدری، مرتضی اکبریان، محسن میرزاختنی، فرزاد سلطانی، مسعود نواصری، عارف غلامی، میپم امیری، بابک صالحی، فرج عموری، ابوالفضل بهرامی، عبدالله درویشی، سیدعلی موسوی، ابراهیم عباسی منتظری، فریبرز کشاورز و یوسف شریفی.