پس از خواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، رهبران اسرائیل و ایالات متحده روز شنبه ۲۳ دسامبر / دوم دی درباره چشم‌انداز جنگ اسرائیل و غزه گفت‌وگو کردند. هم‌زمان، اسرائیل حملاتش را برای کنترل کامل شمال نوار غزه و پیش‌روی زمینی به سمت مرکز و جنوب شدت بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره «اهداف و مرحله‌بندی» عملیات نظامی اسرائیل، لزوم حفاظت از غیرنظامیان و تضمین آزادی اسیران اسرائیلی با یکدیگر صحبت کردند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو در این گفت‌وگو تأکید داشته که «اسرائیل جنگ را تا تحقق همه اهدافش ادامه خواهد داد.»

مقام‌های اسرائیل بارها «نابودی کامل حماس» را به عنوان هدف جنگ اخیر اعلام کرده‌اند.

جو بایدن نیز به خبرنگاران گفت که از نخست‌وزیر اسرائیل تقاضای آتش‌بس نکرده و در مقابل، دفتر نتانیاهو از بایدن به خاطر موضع ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل تشکر کرد.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه ۲۲ دسامبر / یکم دی باز هم نتوانست اسرائیل را به آتش‌بس و توقف حملات وا دارد. در نشست جمعه که پس از چند مرتبه تعویق برگزار شد، اعضای شورا به قطعنامه‌ای رای دادند که خواستار ارسال کمک‌های گسترده به غزه برای مهار خطر قریب‌الوقوع گرسنگی و بیماری‌های واگیر است. شورا زیر سایه تهدید رأی وتوی آمریکا خواست توقف فوری جنگ را در قطعنامه نگنجانده بود.

روسیه و ایالات متحده به قطعنامه جمعه رای ممتنع دادند.

Ad placeholder

شمال نوار غزه در کنترل اسرائیل

آژانس ملل متحد برای امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) روز یکشنبه اظهار کرد که به خاطر «بمباران بی‌وقفه اسرائیل» قادر به «امدادرسانی معنادار» نیست.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی «کنترل عملیاتی کامل» شمال نوار غزه را به دست آورده‌اند و در حال تدارک گسترش عملیات زمینی به مناطق دیگر، به‌ویژه مناطق جنوبی هستند.

اسرائیل به ساکنان شمال نوار غزه دستور تخلیه خانه‌ها و حرکت به سمت مرکز و جنوب نوار غزه می‌دهد و در عین حال این مناطق را بمباران می‌کند.

نیروهای اسرائیل شب شنبه دوم دی و صبح یکشنبه سوم دی مناطق جبالیا در شمال نوار غزه را هدف حمله قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ اخیر به دست‌کم ۲۰هزار و ۲۵۸ نفر رسیده است. تقریباً تمام ۲,۳ میلیون نفر جمعیت غزه آواره شده‌اند.

اسرائیل نیز یکشنبه اعلام کرد که از آغاز عملیات زمینی ۱۵۴ سرباز ارتش این کشور کشته شده‌اند.

جامعه هلال احمر فلسطین اعلام کرد که روز یکشنبه یک کودک فلسطینی ۱۳ساله در پی حمله پهپادی اسرائیل در نزدیکی بیمارستان الأمل در خان‌یونس کشته شد.

از آغاز جنگ تاکنون، بیش از هشت‌هزار کودک فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

کمیسیون امور بازداشتی‌ها و باشگاه زندانیان فلسطینی نیز در بیانیه‌ای از بازداشت دست‌کم ۱۰ زن در یورش‌های شبانه نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی خبر دادند. این یورش‌ها در چند شهر نابلس، جنین، بیت‌لحم و حبرون رخ دادند.

به گزارش الجزیره، اسرائیل از آغاز جنگ تاکنون دست‌کم چهار هزار و ۶۹۵ فلسطینی را بازداشت کرده است.

گسترش جبهه‌های جنگ

با حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به تلافی حملات اسرائیل به غزه، جنگ از غزه فراتر رفته است.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که چهار پهپاد حوثی‌های یمن را که قصد حمله به شناور جنگی آمریکا را داشتند سرنگون کرده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز از حمله پهپاد ایرانی به یک شناور حامل مواد شیمیایی در اقیانوس هند خبر داد. این شناور با پرچم لیبریا و متعلق به اسرائیل عنوان شده است.

روز شنبه نیز محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت «آمریکا و متحدانش باید منتظر بسته‌شدن دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق باشند.»