مقام‌های بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در یکی از مرگبارترین شب‌های حملات اسرائیل در جنگی که اکنون وارد یازدهمین هفته خود شده است، دست‌کم ۷۸ نفر در غزه کشته شدند.

بمباران اسرائیل که ساعاتی قبل از نیمه‌شب یکشنبه ۳ دی/ ۲۴ دسامبر آغاز شد، تا روز کریسمس در روز دوشنبه ادامه یافت. ساکنان و رسانه‌های فلسطینی گفتند که اسرائیل گلوله‌باران‌های هوایی و زمینی را در مرکز غزه افزایش داده است.

پاپ فرانسیس از اینکه زادروز عیسی به عنوان «پیام‌آور صلح» نتوانست «منطق بیهوده جنگ» را یادآوری کند، ابراز تأسف کرد.

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان مغازی در مرکز غزه دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند و بسیاری از آنها زن و کودک بودند.

ارتش اسرائیل گفت که در حال بررسی گزارش کشتار در اردوگاه مغازی است و «متعهد است که آسیب به غیرنظامیان را به حداقل برساند». حماس اتهام اسرائیل مبنی بر اینکه این گروه در مناطق پرجمعیت عملیات نظامی می‌کند یا از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند را رد می‌کند.

هلال احمر فلسطین تصاویری از انتقال مجروحان اردوگاه مغازی به بیمارستان‌ها منتشر کرد. در بیانیه هلال احمر آمده است که هواپیماهای جنگی اسرائیل جاده‌های اصلی را بمباران می‌کنند و مانع از عبور آمبولانس‌ها و خودروهای اورژانس می‌شوند.

Ad placeholder

به گفته پزشکان، در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس در جنوب غزه هم هشت فلسطینی کشته شدند.

جشن‌های کریسمس در بیت لحم، شهر فلسطینی تحت اشغال اسرائیل در کرانه باختری هم لغو شد. بیت لحم جایی است که مسیحیان می‌گوید ۲۰۰۰ سال پیش عیسی مسیح در اصطبلی در آن منطقه به دنیا آمد.

پاپ به همین مناسبت در مراسم عشای ربانی شب کریسمس در کلیسای سنت پیتر در رم گفت که «امشب، قلب ما در بیت لحم است، جایی که شاهزاده صلح بار دیگر با منطق بیهوده جنگ طرد می‌شود و با آتش اسلحه‌هایی که حتی امروز او را از یافتن جایی در جهان باز می‌دارند.»

مسیحیان فلسطینی به جای برگزاری جشن‌های معمول، در بیت لحم با سرود و دعا برای صلح در غزه، شمع روشن کردند.

درخت بزرگی وجود نداشت، که معمولاً در مرکز مراسم کریسمس بیت لحم قرار می‌گرفت. مجسمه‌های عیسی مسیح در کلیساها برای همبستگی با مردم غزه در میان آوار و سیم خاردار قرار داده شد.

۱۱ هفته است که اسرائیل نوار غزه را محاصره، بمباران و بخش زیادی از آن را ویران کرده است. به گفته مقام‌های غزه، بیش از ۲۰۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر زیر آوارند.

اکثریت قریب به اتفاق ۲,۳ میلیون ساکن غزه از خانه‌های خود رانده شده‌اند و سازمان ملل می‌گوید شرایط فاجعه‌بار است.

از زمانی که آتش‌بس یک هفته‌ای متوقف شد، درگیری‌های زمینی تشدید شده و جنگ از شمال نوار غزه به تمام طول این منطقه پرجمعیت در محاصره گسترش یافته است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که دو تن از سربازانش در روز گذشته جان باختند و تعداد کشته شدگان نظامی‌اش از زمان آغاز عملیات زمینی در ۲۰ اکتبر به ۱۵۸ نفر رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به کابینه‌اش گفت: «صبح سختی است، پس از یک روز بسیار دشوار جنگ در غزه. جنگ هزینه بسیار سنگینی از ما می‌گیرد. با این حال، ما چاره‌ای نداریم (جز) ادامه مبارزه.»

او در یک پیام ویدئویی گفت که نیروهایش تا «پیروزی کامل» بر حماس در عمق غزه خواهند جنگید.

اسرائیل از سوی نزدیکترین متحد خود، ایالات متحده، تحت فشار قرار گرفته است تا عملیات را به مرحله‌ای با شدت کمتر تغییر دهد و تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.

روز شنبه، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش تا حد زیادی به کنترل عملیاتی در شمال غزه دست یافته‌اند و عملیات‌ را در جنوب گسترش خواهند داد.

اما ساکنان غزه می‌گویند که جنگ در مناطق شمالی غزه هم شدت یافته است.

تلاش‌های دیپلماتیک، با میانجیگری مصر و قطر، برای یک آتش‌بس جدید، پیشرفت اندکی داشته است، اگرچه واشنگتن مذاکرات هفته گذشته را «بسیار جدی» توصیف کرد. کابینه اسرائیل قرار است روز دوشنبه در مورد فرمول‌های پیشنهادی برای آتش‌بس مذاکره کند.

جهاد اسلامی هم اعلام کرد که هیئتی به رهبری زیاد النخاله، رهبر تبعیدی آن گروه روز یکشنبه در قاهره حضور داشت. ورود او به دنبال مذاکراتی با حضور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در روزهای اخیر صورت گرفت.

گروه‌های شبه‌نظامی گفته‌اند که در مورد آزادی اسرا مذاکره نمی‌کنند مگر اینکه اسرائیل به جنگ خود در غزه پایان دهد، در حالی که اسرائیلی‌ها می‌گویند که مایلند تنها در مورد توقف موقت درگیری صحبت کنند.