هزاران نفر در بلگراد برای ابطال انتخابات پارلمانی و محلی دست به اعتراض زدند. روز یکشنبه ۳ دی/ ۲۴ دسامبر پلیس با پرتاب گاز اشک‌اور و حمله به معترضان به آن‌ها پاسخ داد. انتخاباتی که یک هفته پیش برگزار شد نتیجه‌ای به همراه داشت که بخشی از اهالی این کشور و ناظران بین‌المللی آن را تقلب می‌خوانند.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات ایالتی از نتایج اولیه، حزب پوپولیست حاکم پیشرو صربستان (SNS) در انتخابات پارلمانی زودهنگام هفته گذشته ۴۶,۷۲ درصد از آرا را به دست آورد.

یک هیئت نظارتی بین‌المللی روز دوشنبه گفت که SNS از طریق جهت‌دهی رسانه‌ای، نفوذ نامناسب رئیس‌جمهوری الکساندر ووچیچ و تخلف‌های روز رأی‌گیری مانند خرید رأی، مزیت ناعادلانه‌ای کسب کرده است.

ووچیچ روز یکشنبه گفت که این ادعاها دروغ‌هایی است که توسط مخالفان سیاسی او مطرح شده است. او همچنین پیشنهاد کرد که این ناآرامی‌ها از خارج از کشور ایجاد شده است. رئیس‌جمهوری صربستان، تظاهرکنندگان را «اراذل و اوباش» خواند که موفق به بی ثبات کردن دولت نمی‌شوند و گفت: «این یک انقلاب نیست.»

آسوشیتدپرس گزارش داد که یکشنبه شب پلیس ضد شورش معترضان را در داخل ساختمان شهرداری بلگراد محاصره کردند و در حالی که معترضان شیشه‌های ورودی ساختمان‌های مرکز شهر را شکستند، گاز اشک آور پرتاب کردند. هیچ گزارش فوری در مورد آسیب به معترضان وجود ندارد.

معترضان فریاد می‌زدند «ووچیچ همان پوتین است» و رئیس‌جمهوری صربستان را با رهبر روسیه مقایسه کردند. بعداً پلیس جمعیت را از ساختمان شهرداری بیرون راند و چندین نفر را دستگیر کرد.

Ad placeholder

صبح دوشنبه، وزارت خارجه روسیه پاسخ این شعار را داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اعتراضات در صربستان گفت که «این رویداد»، «تلاش جمعی غرب برای متزلزل ساختن اوضاع کشور با استفاده از شگردهای «انقلاب رنگی» است».

زاخارووا تأکید کرد که تنها واکنش ممکن به این وضعیت، پایبندی دقیق به قانون اساسی و احترام به انتخاب مردم صربستان است که به منافع ملی رأی دادند.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات، ائتلاف اپوزیسیون چپ میانه «صربستان علیه خشونت» با کسب ۲۳,۵۶ درصد آرا در رتبه دوم و حزب سوسیالیست صربستان با ۶,۵۶ درصد آرا سوم شدند.

ائتلاف چپ میانه یا همان صربستان علیه خشونت رهبری این اعتراضات را در دست دارد. صربستان علیه خشونت ادعا کرده است که برنده قانونی انتخابات بوده است، به ویژه در بلگراد، جایی که گزارش‌هایی از استخدام افراد غیر‌مقیم در این شهر برای رای دادن در انتخابات محلی وجود دارد.

صربستان علیه خشونت در نامه‌ای در اوایل هفته گذشته به نهادهای اتحادیه اروپا، مقامات و کشورهای عضو اعلام کرد که نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و از اتحادیه اروپا می‌خواهد که آن‌ها هم تسلیم این نتیجه نشوند و همچنین تحقیقاتی را آغاز کنند.

سرجان میلیوویچ و ولادیمیر اوبرادوویچ از اعضای ارشد این ائتلاف شب گذشته نتوانستند به جمع معترضان اضافه شوند و پلیس مانع آن‌ها شد.

یکی دیگر از اعضای ائتلاف صربستان علیه خشونت، مارینیکا تپیچ، پس از انتخابات دست به اعتصاب غذا زده است این زن ۴۹ ساله یکی از هفت عضو اصلی ائتلاف صربستان علیه خشونت است و می‌گوید تا ابطال نتایج انتخابات دست از اعتصاب غذا نخواهد کشید.

چندین کشور غربی نسبت به روند انتخابات صربستان و گزارش‌ها از تنش در درون این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

آلمان اتهامات گزارش شده مبنی بر تقلب انتخاباتی را «غیرقابل قبول» برای کشوری توصیف کرد «که امیدوار است به اتحادیه اروپا بپیوندد.»

ایالات متحده از بلگراد خواست تا به «نگرانی‌ها» پاسخ مناسب بدهد. در حالی که اتحادیه اروپا گفت که «فرایند انتخاباتی صربستان نیازمند بهبود محسوس و اصلاحات بیشتر» است.

روز شنبه، دادستان صربستان از پلیس این کشور خواست تا در مورد اتهامات تقلب انتخاباتی تحقیق کند.